| کد خبر: 173003 |

◄ دلیل محدودیت تردد در مرز ترانزیتی لطف‌آباد چه بود؟

طی چند ماه اخیر، کشور ترکمنستان برای کامیون‌داران محدودیت‌های زیادی را ایجاد و هزینه‌های ما را چند برابر کرده است. از سوی دیگر، حمل کالا به کشور تاجیکستان فقط از طریق کشور ترکمنستان به‌صرفه است و مسیر جایگزینی برای آن وجود ندارد. هرچند می‌توان کالا را از طریق بندر امیرآباد به کشور قزاقستان برد و از طریق آن کشور، محموله‌ها را به تاجیکستان منتقل کرد اما این مسیر به‌هیچ‌وجه صرفه اقتصادی ندارد.

تین نیوز

به‌تازگی تصویر نامه‌ای از گمرک در شبکه‌‌های مجازی منتشر شده که از ممانعت کشور ترکمنستان از ورود کامیون‌های حامل کالا به مقصد کشور تاجیکستان از طریق آن کشور خبر داده و در آن از گمرکات کشور خواسته شده به خدمات گیرندگان اطلاع دهند تا اطلاع ثانوی از ارسال کامیون‌های حامل کالا به مقصد تاجیکستان از طریق گمرکات لطف‌آباد و کشور ترکمنستان خودداری کنند.

به گزارش تین‌نیوز، بعد از انتشار تصویر این نامه که از سوی مدیرکل دفتر صادرات گمرک کشور ارسال شده، خبری به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که طی آن رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی استان خراسان رضوی به رسانه‌های این استان گفته است: متأسفانه کشور ترکمنستان باز هم بدون اطلاع قبلی و به‌یک‌باره از ورود و تردد تمامی کامیون‌های ترانزیتی به مقصد کشور تاجیکستان جلوگیری کرده است.

احمد زمانیان افزوده است: این تصمیم 12 روز است که اجرا می‌شود و صف طولانی کامیون‌ها پشت مرز گمرک سرخس و لطف‌آباد به وجود آمده است.

وی با اشاره به این که تصمیم اخیر مشمول تمامی کامیون‌ها از تمامی ملیت‌هاست و تنها به کامیون‌های ایرانی محدود نمی‌شود، تاکید کرده است: ما موضوع را از مسئولان استانی و کشوری پیگیری کردیم ولی به جوابی نرسیدیم اما آن چه شنیده می‌شود حاکی از آن است که اختلافاتی بین دو کشور ترکمنستان و تاجیکستان در مسائل امنیتی و سیاسی به وجود آمده که منجر به این تصمیم بدون اطلاع قبلی ترکمنستان به کشورهای همسایه شده است.

وی گفته است: طی چند ماه اخیر، کشور ترکمنستان برای کامیون‌داران محدودیت‌های زیادی را ایجاد و هزینه‌های ما را چند برابر کرده است. از سوی دیگر، حمل کالا به کشور تاجیکستان فقط از طریق کشور ترکمنستان به‌صرفه است و مسیر جایگزینی برای آن وجود ندارد. هرچند می‌توان کالا را از طریق بندر امیرآباد به کشور قزاقستان برد و از طریق آن کشور، محموله‌ها را به تاجیکستان منتقل کرد اما این مسیر به‌هیچ‌وجه صرفه اقتصادی ندارد.

وی خاطرنشان کرده است: ما تقاضا داریم مسئولان کشوری و استانی هرچه زودتر تکلیف این موضوع را مشخص کنند تا بدانیم می‌توانیم به ترانزیت کالا از طریق کشور ترکمنستان ادامه دهیم یا خیر. هم اکنون محموله‌های زیادی روی دست شرکت‌های حمل و نقل مانده است و مشخص نیست ترکمنستان چه برنامه‌ای دارد یا در آینده چه تصمیمات دیگری خواهد گرفت.

اما معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با رسانه‌های استانی درباره این مشکل گفته است: هم اکنون ترکمنستان سدی جدی در حوزه ترانزیت ما شده است  و مسئولان سیاست خارجی باید در این باره بیش‌از پیش فعال باشند. جواد وحدتی‌فرد افزوده است: کشور ترکمنستان در این خصوص به‌هیچ‌وجه پاسخگو نیست و با مسئولان مرزی آن‌ها که صحبت می‌کنیم، می‌گویند این تصمیمات در مرکز اتخاذشده است . وی تاکید کرده است: به نظر می‌رسد این بهانه‌ها واقعی نبوده و دلایل دیگری پشت این تصمیمات است لذا مسئولان کشور باید خیلی جدی به موضوع توجه کنند و در خصوص اختلاف‌نظرها با این کشور وارد مذاکره شوند.

بر اساس آن‌چه در شبکه‌های اجتماعی و به نقل از رسانه‌های استانی آمده است: رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور هم درباره محدودیت‌های ایجاد شده توسط کشور ترکمنستان گفته است: از دو هفته پیش کشور ترکمنستان به‌تمامی سفارت‌های مقیم در کشور خود اعلام کرده است بنا به دلایل امنیتی مانند بحث قاچاق مواد مخدر و تروریسم و دیگر موضوعات، در نظر دارد برای ورود و خروج  و ترانزیت از خاک این کشور محدودیت‌هایی را اجرا کند.

غلامعباس ارباب خالص افزوده است: در این باره ما موضوع را به وزارت خارجه منعکس کردیم و از طریق دستگاه دیپلماسی پیگیر هستیم تا این محدودیت‌ها برداشته شود.

وی درباره ممنوعیت ورود کامیون‌ها به مقصد تاجیکستان به خاک ترکمنستان بیان کرده است: اگر کشور ترکمنستان محدودیتی برای محموله‌های کشور تاجیکستان ایجاد کرده، درواقع مربوط به روابط این دو کشوراست و ما در این خصوص نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم اما به‌ هرحال موضوعات به‌صورت کلی در وزارت خارجه کشور در حال پیگیری است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.