| کد خبر: 163009 |

◄ سلامت رانندگان عمومی و ایمنی حمل‌و‌نقل

در سال‌های اخیر با بروز حوادث تلخ رانندگی که آمار تلفات سالیانه ۱۷ هزار نفر نشان دهنده عمق فاجعه است، فارغ از نقش اساسی کیفیت مبهم خودروها و وضعیت استاندارد جاده‌ها، قسمت قابل توجهی به مشکلات جسمانی راننده از جمله اختلال خواب و یا ناتوانی در زمان حملات عصبی مرتبط می‌شود که می‌توان گفت ناشی از همین عدم نظارت‌های ذکر شده است.

تین نیوز

محسن کریمی پور*: رانندگی را اگر نخواهیم یک شغل پرتنش بنامیم، لااقل می‌توان مجموعه رفتارهای انسان را در بروز تنش های منجر به خطر بسیار موثر دانست.

در کشور ما به دلایل مختلف از جمله نگاه سنتی جامعه، ضعف فرهنگ استقلال مشاغل و همچنین روش‌های گزینشی منقضی شده در دولت‌های قبل گستره‌ای به تعداد صدها هزار نفر افراد زحمتکش و البته فاقد یک ساختار اداری مرتب در حال جابجایی شبانه روزی بار و مسافر هستند. از آنجا که اهمیت نقش عامل انسان و وضعیت جسمی و روحی وی در امر رانندگی قابل انکار نیست، می‌طلبد رانندگان این بخش بیش از هر قشر مشابه دیگری از نظر صحت سلامت مورد بررسی قرار گرفته و نظارت‌های تخصصی پزشکی به ویژه طب کار همزمان با اشتغال آنان اعمال شود.

در سال‌های اخیر با بروز حوادث تلخ رانندگی که آمار تلفات سالیانه ۱۷ هزار نفر نشان دهنده عمق فاجعه است، فارغ از نقش اساسی کیفیت مبهم خودروها و وضعیت استاندارد جاده‌ها که بررسی آن را به آینده‌ای نزدیک موکول می‌کنیم، قسمت قابل توجهی به مشکلات جسمانی راننده از جمله اختلال خواب و یا ناتوانی در زمان حملات عصبی مرتبط می‌شود که می‌توان گفت ناشی از همین عدم نظارت‌های ذکر شده است.

خوشبختانه از زمانی که بخش خصوصی به‌عنوان پزشکان متخصص طب کار و بیماری‌های شغلی وارد حوزه بررسی تایید سلامت رانندگان شده، غالبا خبری از سفارش‌ها و رابطه محوری مرسوم در سیستم اداری دولتی نیست و هم اکنون شناسایی بیماری‌های قابل کنترل از جمله تست خون، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، وضعیت قلب با آزمایشات کم هزینه و ارائه تحلیل فنی توسط این مراکز، حکایت از سطحی‌نگری و برقراری روش‌های مبتلا به روزمرگی در سنوات قبل دارد. روش‌هایی که متاسفانه از سوی برخی مساعدت در انجام کار نام گرفته‌اند. قاعدتا با برقراری قانون مشخص و اجرای تست‌های اصولی در این حوزه مقاومت‌هایی نیز از سوی مخاطبان شکل می‌گیرد که می‌توان با اطلاع‌رسانی مناسب رانندگان را از برکات برقراری ساختار Correction-Continuation «اصلاح و ادامه» در شناسایی و برطرف کردن بیماری‌های شغلی باخبر ساخت. در روزهای ابتدایی سال نو که حجم سفرهای جاده‌ای به طرز چشم‌گیری افزایش می‌یابد تصور حملات قلبی شناسایی نشده یک راننده اتوبوس اهمیت موضوعات ذکر شده را دوچندان می‌نماید.

امیدواریم دولتمردان و به‌ویژه سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور به‌عنوان متولی رانندگان برون شهری و همچنین رسانه‌های جمعی نظارت‌های بیشتر و بررسی‌های میدانی را در برخورد با متخلفان و همزمان تقدیر از مراکز قانون‌مدار صدور کارت سلامت رانندگان در دستور کار قرار دهند. هر چند زحمات این سازمان و نیز پلیس راهور در این ایام بر هیچ کس پوشیده نیست.**

  * مدرس دوره‌های رانندگی تدافعی

** این یادداشت در فضای مجازی و گروه‌های تلگرامی منتشر شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.