| کد خبر: 258284 |

◄ حمل و نقل عمومی رایگان خدمت یا فشار مضاعف بر بدنه این سیستم؟

به اعتقاد شماری از کارشناسان، رایگان شدن خدمات حمل و نقل عمومی در کشور ما می تواند تمام اسکلت این بدنه را که با چنگ و دندان سر پا است در صورت محاسبات نادرست در هم خرد کند.

تین نیوز

به اعتقاد شماری از کارشناسان، رایگان شدن خدمات حمل و نقل عمومی در کشور ما می تواند تمام اسکلت این بدنه را که با چنگ و دندان سر پا است در صورت محاسبات نادرست در هم خرد کند.

به گزارش تین نیوز، پنجم تیر ماه امسال در هشتاد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، کلیات طرح دو فوریتی عدم دریافت کرایه خدمات حمل و نقل عمومی در سازمان اتوبوسرانی از شهروندان و استفاده از ظرفیت های اقتصادی به منظور جبران هزینه های آن به تصویب رسید.

موسی الرضا حاجی بگلو نائب رئیس شورای شهر مشهد و ارائه دهنده طرح حمل و نقل عمومی رایگان در خصوص این طرح  با بیان اینکه یک سوم از هزینه بلیت اتوبوس از جیب مردم پرداخت می شود، افزود: مابقی برعهده شهرداری و دولت است، در این طرح فقط قرار است سهم مردم حذف شود. درآمد اتوبوسرانی از محل پرداخت کرایه اتوبوس در سال ۲۰۰ میلیارد تومان است که برای شهرداری رقم زیادی نیست، مگر شهرداری مانده این مبلغ است.

وی افزود: شهرداری مشهد در سال ۷۰۰ میلیارد تومان به بخشهای مختلف استان کمک می کند و مشکلی ایجاد نمی شود، پس با چه توجیهی می گویند با حذف این ۲۰۰ میلیارد تومان دچار مشکل خواهند شد.

به دنبال انتشار این خبر و همچنین اقدام مشابهی که در قزوین انجام گرفته است، یک کارشناس حمل و نقل گفت:  در تمامی خدمات و فعالیت های اقتصادی، استراتژی در قیمت گذاری از اهمیت بالایی در جهت مدیریت خدمت برخوردار است.

محمد پورمحمدتقی کارشناس برنامه ریزی حمل و نقل تاکید کرد: در خصوص رایگان شدن حمل و نقل عمومی در ایران در مقایسه با کشورهای مذکور ذکر چند نکته ضروری است اول این که تجارب شهرهای مذکور در دنیا با جمعیت های کمتر و شرایط اقتصادی متفاوت از کلان شهر های ایران قابل تعمیم به ایران نیست.

وی افزود: موضوع دوم این است که  ایران کشوری در حال توسعه (در بهترین حالت) و نیازمند بودجه برای پیاده سازی یا حتی نگهداری هرچه بهتر زیرساختهاست و با توجه به شرایط تحریمی، محروم شدن شهرداری ها از این درامد مسلما صدمات بزرگی را بر پیکره تعمیر و نگهداری و همچنین عمرانی بخش حمل ونقل خواهد زد.

این کارشناس افزود: سومین نکته ای که لازم است مورد توجه قرار گیرد این است که توسعه شهرها در آمریکای شمالی بر بستر خودرو محوری است و به صورت کلی در کشورهای توسعه یافته ترغیب کاربران به استفاده از حمل و نقل انبوه بر (MassTransit) در جهت میل به توسعه پایدار امری ضروری است.

پورمحمدتقی گفت: در نهایت موضوع چهارم این است که مسلما تمامی شهر ها و کشورهای مذکور با محاسبات هزینه به فایده در بعد کلان(Benefit-Cost) این گونه اقدامات را برای مدت مشخص، افراد خاص و یا مسیرهای خاص انجام م یدهند که می توان به رایگان شدن حمل و نقل عمومی در آلمان در شرایط بحرانی اوج جنگ اوکراین و افزایش قیمت نفت اشاره نمود.

او عنوان کرد: بر این اساس با توجه به هزینه پایین حمل و نقل همگانی انبوه بر در ایران در مقایسه با سبد هزینه خانوار و جمعیت انبوه استفاده کننده از آن بنا به دلایل بسیار با رایگان شدن آن بدون انجام محاسبات  اقتصادی و نگاه کلان نه تنها فشار مضاعفی بر بدنه این سیستم در شرایط حاضر وارد خواهد شد بلکه این فشار می تواند تمام اسکلت این بدنه را که با چنگ و دندان سر پا است در صورت محاسبات نادرست در هم خرد کند.

به گزارش تین نیوز بر اساس طرح دو فوریتی عدم دریافت کرایه خدمات حمل و نقل عمومی؛ شهرداری مشهد مکلف است در راستای اجرای بند ۳-۸ سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری به منظور ترغیب شهروندان در استفاده از حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی هوا و روان سازی ترافیک شهر و با توجه به عدم امکان دریافت بهای تمام شده خدمات اتوبوسرانی از شهروندان و زائران به صورت کامل، کاهش هزینه های مازاد شهرداری در نگهداری، پشتیبانی و به روزرسانی سامانه های الکترونیکی کسر کرایه و عدم صرفه اقتصادی در نوسازی آن، از استفاده کنندگان از خدمات حمل ونقل عمومی در سازمان اتوبوسرانی بخش خصوصی و سازمانی (اتوبوس، میدل باس، مینی بوس، ون و...) کرایه دریافت ننماید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی 0 0

    حمل و نقل عمومی خییییلی مهمه. هزینه اش هم بدون چون و چرا باید صرف خودش بشه