| کد خبر: 249643 |

اقتصاد دریامحور باید در اولویت برنامه هفتم توسعه قرار گیرد

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی با تاکید بر اینکه اقتصاد دریامحور باید در اولویت برنامه هفتم توسعه قرار گیرد، گفت: منویات مقام معظم رهبری در حوزه دریایی باید عملیاتی شود.

تین نیوز

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی با تاکید بر اینکه اقتصاد دریامحور باید در اولویت برنامه هفتم توسعه قرار گیرد، گفت: منویات مقام معظم رهبری در حوزه دریایی باید عملیاتی شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی یحیی ضیایی مهرجردی  ، با تاکید بر اینکه یکی از شاخص های توسعه دریامحور، توسعه شهرهای ساحلی است، اظهار داشت: متاسفانه درحالی که توسعه اقتصاد دریامحور مسئله ای اجتناب ناپذیر است اما طی سالیان گذشته شعارهای مطرح شده آن گونه که باید و شاید عمل نشد و علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری فعالیت هایمان جزیره ای بوده است.

وی ادامه داد: باید آمایش سواحل کشور به طور جدی مدنظر قرار گیرد چرا که در تمامی کشورهای توسعه یافته دنیا شهرهای اقتصادی در کنار دریا ایجاد شده اند اما متاسفانه شهرهای اقتصادی در ایران در مرکز کشور قرار گرفته اند.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی با بیان اینکه باید برنامه ریزی صحیح در راستای توسعه اقتصاد دریامحور در برنامه پنج ساله هفتم توسعه در دستورکار قرار گیرد، عنوان کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه باید وظایف دستگاه ها در زمینه اقتصاد دریامحور مشخص شود و بودجه مناسب و کافی در این رابطه تخصیص یابد.

به گفته ضیایی؛ هر گونه سرمایه گذاری در حوزه دریایی و بندری با بازگشت سرمایه همراه است و کشورهای توسعه یافته به خوبی توانسته اند از ظرفیت دریا و ساحل استفاده کنند و شرایط اقتصادی خود را بهبود بخشند.

وی با اشاره به اینکه حتی کشورهای شمالی دریای عمان و خلیج فارس دارای شهرهای ساحلی آباد و توسعه یافته هستند و تمرکز خود را بر توسعه شهرهای ساحلی متمرکز کرده اند، اظهار داشت: باید در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت، گردشگری دریایی، شیلات، صیادی و تمامی فعالیت های اقتصادی مرتبط با دریا شرایط را بهبود بخشیم و سهم خود را از اقتصاد دریا در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر ارتقاء بخشیم.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی با تاکید بر اینکه باید سیاست های سینوسی در حوزه دریایی کشور را کنار بگذاریم، گفت: نیازمند توجه جدی به صحبت های اخیر مقام معظم رهبری در حوزه دریایی هستیم و باید به اظهارات ایشان از سوی مسئولان جامه عمل پوشانده شود، همچنین و دولت در این زمینه باید تمام تلاش خود را به کار گیرد و با حمایت از بخش خصوصی شاهد اقدامات جدی دولت و بخش خصوصی در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کشور با استفاده از ظرفیت های دریایی باشیم.

ضیایی با اشاره به اینکه آینده اقتصادی کشور به آشنایی و آشتی مردم با اقتصاد دریا گره خورده است، بیان کرد: متاسفانه مردم ما آنگونه که باید با دریا و اشتغال دریا آشنا نیستند و همین مسئله موجب شده است تا نتوانیم به خوبی در حوزه اقتصاد دریامحور عمل کنیم؛ این مسئله نیازمند توجه جدی دولت و حاکمیت و فرهنگ سازی عمومی است و باید تمامی تلاش خود را به کار گیریم تا شرایط را نسبت به گذشته تغییر دهیم.

گفتنی است، به تازگی حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا در دیدار با تعدادی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند: استفاده از فرصت دریا و ظرفیت های عظیم آن باید به فرهنگ عمومی در کشور تبدیل شود. با وجود این سابقه و سواحل طولانی دریایی در شمال و به خصوص جنوب ایران، فرهنگ استفاده از فرصت های دریا در کشور مورد غفلت واقع شده و باید به فرهنگ عمومیِ مردم تبدیل شود. ایشان همچنین با اشاره به سوابق دریانوردی ایرانیان در گذشته که باعث انتقال فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی به مناطق دیگر دنیا شد، خاطرنشان کردند: در چند سال گذشته بحث توسعه سواحل مکران مطرح شد و دولت ها هم از آن استقبال کردند اما پیشرفت جدی در این موضوع نیازمند فرهنگ سازی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.