| کد خبر: 218997 |

◄ جزیره خارک، آلودگی‌های نفتی و طرح های ناتمام

وقوع آلودگی دریایی در طی سال‌های اخیر باعث آسیب‌های فراوان به محیط زیست دریایی در خلیج فارس شده است. این در حالی است که آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس قابل پیشگیری بوده و باید شرکت‌های نفتی در قالب برنامه‌های مدیریت زیست محیطی EMP الزامات را رعایت و با اقدامات کنترلی از ورود و نشت نفت جلوگیری کنند.

تین نیوز

اخیرا مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، از آمادگی این سازمان برای اعطای تسهیلات خاص و ویژه برای نوسازی شناورهای مسافری خارک خبر داد و بر اولویت دهی و تسریع در انجام و تکمیل مطالعات زیرساختی برای اسکله شناور و موج شکن تأکید کرد. محمد راستاد با بیان اینکه سازمان بنادر کاملا آمادگی دارد برای نوسازی ناوگان مسافری و‌دریایی در حال تردد در این مسیر ها تسهیلات ویژه اعطا کند، تاکید کرد: متقاضیان و صاحبان شناور های فعال در مسیر جزیره خارک می توانند با اولویت از تسهیلات نوسازی شناورها در کمیته وجوه اداره شده بهره بگیرند.

به گزارش تین نیوز، جزیره خارگ را می‌توان به‌عنوان یکی از هاب‌های اصلی ذخیره سازی و صادرات نفت خام ایران اسلامی بر شمرد اما طی ماه‌های اخیر شاهد آلودگی‌های نفتی با وسعت و ابعاد گسترده‌ای در خلیج فارس هستیم که در دفعات متعدد شاهد تکرار این آلودگی‌ها هستیم که تأثیرات زیادی را بر اکوسیستم دریا خواهد داشت و طرح های توسعه ای را نیز به تعویق خواهد انداخت.

جزیره خارگ به دلیل نزدیکی به تأسیسات فراساحل و نزدیکی به سکوهای نفتی کشورهای حوزه خلیج فارس بیش از تمامی نقاط در معرض آلودگی نفتی است. بافت غنی مرجانی و محیط زیست دریایی این جزیره یکی از منحصربه‌فردترین مناطق دریایی حوزه خلیج فارس به شمار می‌رود که آلودگی‌های نفتی اخیر باعث آسیب به این بافت غنی شده است.

حالا بار دیگر در روزهای اخیر آلودگی‌های نفتی به خارگ نزدیک شده است و تلاش‌ها برای پاکسازی ساحل و دریا در جزیره خارگ ادامه دارد. این آلودگی‌ها صدمه زیادی را به محیط زیست دریایی وارد می‌کند.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در اینباره با اشاره به آلودگی نفتی در اطراف جزیره خارگ اظهار داشته است: به دنبال دریافت تصاویر ماهواره‌ای از مرکز کمک‌های متقابل در موارد اضطراری در دریا مبنی بر رؤیت لکه آلودگی در غرب سکوی نفتی ابوذر بلافاصله برنامه ریزی و هماهنگی برای انجام عملیات مهار و پاکسازی آلودگی نفتی انجام شد.

وی افزود: در این راستا عملیات بارگیری تجهیزات مقابله با آلودگی شامل بوم فراساحلی و اسکیمر و بیش از ٣٠ بشکه مواد امحا کننده دیسپرسنت بر روی شناور خلیج فارس انجام شد.

بار مادی و زمانی که برای هماهنگی جهت اعزام یدک کش از بندر امام انجام شده است، می تواند عملیات توسعه ای این بندر را با مشکل مواجه کند. در همین زمینه شناور ناجی ۸ از بندر خارگ برای پایش آلودگی به موقعیت اعزام شد و این شناور لکه آلودگی را به صورت وسیع و پراکنده رؤیت کرد. همزمان شناور صبور ٢ از بندر امام خمینی برای مشارکت در عملیات مهار و پاکسازی به موقعیت اعزام شد.

اما وقوع آلودگی دریایی در طی سال‌های اخیر باعث آسیب‌های فراوان به محیط زیست دریایی در خلیج فارس شده است. این در حالی است که آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس قابل پیشگیری بوده و باید شرکت‌های نفتی در قالب برنامه‌های مدیریت زیست محیطی EMP الزامات را رعایت و با اقدامات کنترلی از ورود و نشت نفت جلوگیری کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.