| کد خبر: 192904 |

مشروح مذاکرات مجلس در انتخاب و استیضاح وزرای راه و ترابری / راه و شهرسازی

مشروح مذاکرات رای اعتماد به عباس آخوندی برای وزارت راه و ترابری /21 مرداد 1392

عباس آخوندی، یازدهمین وزیر پیشنهادی است که امروز مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بعدازظهر خود صلاحیت وی را برای تصدی پست وزارت راه وشهرسازی بررسی کرد.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز با دستور کار بررسی و بحث در مورد خط مشی و اصول کلی دولت حسن روحانی و بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار شد.

 

نوباوه: برنامه‌های ارائه شده "آخوندی" اغلب راهبردی است نه عملیاتی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از برنامه‌هایی که به گفته وی در دوران تصدی آخوندی بر وزارت مسکن و شهرسازی عملیاتی نشد، گفت: در حال حاضر برنامه‌هایی که وی به مجلس برای تصدی وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده، مبتنی بر راهبرد است نه عملیات.

بیژن نوباوه نماینده مردم تهران که در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخن می‌گفت، ضمن ابراز امیدواری از اینکه در آینده کابینه دولت مقتدر، کاردان و با چشم‌اندازی رو به جلو روبه‌رو شود، گفت: در بررسی برنامه‌های ارائه شده توسط آخوندی – وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی – به این ادله برمی‌خوریم که آیا به کارگیری افراد با تجربه با توجه به سوابق افراد است، آیا سوابق افراد و عملکرد آنها تجزیه و تحلیل و یا آنالیز می‌شود.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما چنین سازمان و موسساتی وجود ندارد که عملکرد افراد را در پست‌های مختلف مورد ارزیابی قرار داده و نتایج موفقیت آنها را استخراج کند.

وی با اشاره به سابقه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دورانی که تصدی وزارت مسکن را برعهده داشته است، گفت: این پست حساس و کلیدی از سال 72 تا 76 یعنی دوره دوم ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بوده است و آقای آخوندی در پست وزارت مسکن و شهرسازی آن زمان نه تنها موفقیتی به دست نیاورده که متناسب با اصل 31 قانون اساسی یعنی داشتن مسکن مناسب برای افراد نیازمند نیز اقدام خاصی صورت نگرفته است.

این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: براساس اصل 31 قانون اساسی دولت موظف است زمینه اجرای این اصل را برای افراد نیازمند فراهم کند، زیرا یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه مسکن است که می‌تواند زمینه مشاغل را هم فراهم کند.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: مسکن از محوری‌ترین ابزار توسعه اقتصادی است اما آمارها در سال 72 نشان می‌دهد عملکرد آخوندی در این دوران بسیار ضعیف بوده و تقریبا اجرای سکان هدایت قطار مسکن در دوره دوم هاشمی رفسنجانی در حالی به وی سپرده شده که سیاست عرصه زمین شهری و تسهیل در امر دسترسی به مسکن که پیش از آن شاهد رشد نسبی بودیم، متاسفانه تمدید نشده است.

نوباوه در ادامه اظهار کرد: در دولت دوم هاشمی رفسنجانی که سیاست پاک تجربه شد، قیمت یک متر زمین در یک سال به بیش 300 درصد افزایش یافت و همین‌طور قیمت اجاره بها رو به فزونی رفت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز بسیاری از برنامه‌هایی که وزرای پیشنهادی ارائه می‌کنند یا خودشان نمی‌نویسند و یا از مراکز مطالعاتی کمک می‌گیرند، لذا وقتی برنامه وزیر مسکن و شهرسازی یعنی آقای آخوندی در سال 72 را مشاهده می‌کنیم با آنچه که اکنون ارائه کرده، مغایرت دارد.

نماینده مردم تهران، فراهم‌سازی امکانات قانونی جهت تملک زمین با قیمت مناسب، سرمایه‌گذاری به عنوان یک مزیت اساسی را از جمله برنامه‌هایی عنوان کرد که در سال 72 ارائه شده بود اما تحقق نیافته است.

نوباوه با اشاره به شاخص دسترسی افراد به مسکن گفت: برای دهک اول از 25 سال به 35 سال رسیده و برای دهک دوم نیز از 15 سال به 19 سال رسیده است و وزارت مسکن و شهرسازی جهت کنترل قیمت در بازار مسکن عملکرد مطلوبی نداشته است.

وی با اشاره به برخی برنامه‌های ارائه شده در آن زمان گفت: اکنون یکی از نمایندگان بیاید و بگوید که کدام یک از آن برنامه‌ها امروز عملیاتی شده است، در حالی که طی چند سال اخیر مهم‌ترین کاری که دولت قبلی انجام داد، ایجاد شش میلیون مسکن مهر بود، در حالی که در زمان آخوندی کل مسکن ساخته شده 314 هزار دستگاه در کل کشور بود که در طول چهار سال وزارت وی، به 284 هزار مسکن تنزل یافته است.

نوباوه در پایان با تاکید بر اینکه برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیشتر مبتنی بر راهبرد است نه عملیات، گفت: در برنامه 25 هزار کیلومتر راه ریلی پیش‌بینی شده در حالی که اکنون ما از 12 هزار کیلومتر راه ریلی بهره‌مند هستیم و انتظار می‌رود که این موضوع عملیاتی شود.

 

ابراهیمی: آخوندی طرح مسکن مهر را با اصلاحاتی ادامه خواهد داد

نماینده مردم میناب و رودان در مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از ادامه طرح مسکن مهر توسط او همراه با اصلاحاتی در آینده در صورت انتخاب خبر داد.

سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی در موافقت خود با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر همراهی دولت و مجلس، گفت: بر خود واجب دانستم با توجه به سوابق، تجربیات و برنامه‌های پیشنهادی دکتر عباس آخوندی مواردی را مورد مطالعه قرار داده و علاوه بر آن طی سه جلسه‌ای که شخصا با ایشان داشتم در خصوص شبهات، ابهامات مسائل سیاسی و سوابق کاری ایشان کنکاش نمودم و بعد از متقاعد شدن در همه این زمینه‌ها برای دفاع و برنامه کاری پیشنهادی مصمم گشتم.

وی ادامه داد: همه ما برای حمایت از دولت و پشتیبانی از دولت یازدهم آمده‌ایم، چه دوستانی که به عنوان مخالف صحبت می‌کنند و چه آنهایی که برای موافقت اظهارنظر می‌کنند، قطعا همه آنها برای حمایت از دولت بوده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حوزه‌های عمرانی و اقتصادی کشور است، افزود: این وزارتخانه از الحاق دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری به وجود آمده و برای این وزارتخانه بیش از 86 تکلیف در قانون برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: دو فصل مهم حمل و نقل و راه و ترابری و زمین، مسکن و شهرسازی در این وزارتخانه مهم وجود دارد که مشتمل بر بیش از بیست سازمان و شرکت مادرتخصصی زیرمجموعه این وزارتخانه است.

وی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل چهار بخش وجود دارد، تصریح کرد: این چهار بخش شامل حمل و نقل دریایی، هوایی، جاده‌ای و ریلی می‌شوند که این چهار بخش قسمت مهمی از فعالیت‌های اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند و هر کدام از اینها زیرمجموعه‌های زیادی دارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخش مسکن، اظهار کرد: تهیه مسکن مهر، مسکن اجتماعی و مسکن روستایی، عمران و نوسازی شهرها و روستاها، تهیه طرح‌های توسعه روستایی، طرح‌های عادی، جامع و تفصیلی هر کدام دارای شرایط، مسائل و مشکلات خاص خویش می‌باشند، همچنین تعداد زیاد از نیروی انسانی شاغل در این وزارتخانه و عدم اصلاح ساختار سازمانی و تشکیلاتی یکی از چالش‌ها و مسائل این وزارتخانه است.

نماینده مردم میناب و رودان تاکید کرد: با توجه به این شرایط در حال حاضر در بخش عمرانی کشور بیش از 9 هزار طرح نیمه تمام در سطوح ملی و بیش از 20 هزار طرح استانی نیمه تمام وجود دارد و برای تکمیل پروژه‌های عمرانی به بیش از 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که سهم راه 120 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه تکمیل این پروژه‌ها بیش از 10 سال زمان می‌برد، گفت: این موضوع خسارت بسیار زیادی برای کشور بار می‌آورد بنابراین برای اداره چنین مجموعه وسیعی نیاز به مدیری توانمند، شجاع، متخصص و دارای تجربه زیاد در حوزه‌های عمرانی، اجرایی، مدیریتی و حوزه بازار سرمایه و سهام است.

هاشمی به مدرک تحصیلی و سوابق اجرایی آخوندی که با وزارتخانه تناسب دارد اشاره کرد.

این نماینده مجلس همچنین به مسائل سیاسی مربوط به وزیر پیشنهادی اشاره کرد و گفت: خودشان بر این موضوع توضیحات بیشتری می‌دهند اما ایشان در خصوص بحث فتنه توضیح دادند که پس از جلسه‌ای که با حضور مقام معظم رهبری تشکیل شد بحث تقلب را رد کردند.

وی در پایان اظهار کرد: ان‌شاءالله ما بتوانیم از ظرفیت مدیرانی همچون جناب آقای آخوندی استفاده کنیم و ایشان در خصوص بحث مسکن مهر نیز گفتند که با اصلاح قسمت‌هایی که مشکلات و معضلاتی داشته موضوع را ادامه خواهند داد و آقای نوباوه ان‌شاءالله در این بحث نگرانی نخواهند داشت.

 

لاهوتی: آخوندی برای رسیدن به اهداف، بخش خصوصی را به کار می‌گیرد

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: آخوندی فردی متخصص و متعهد است و برای رسیدن به اهداف موجود بخش خصوصی را نیز به کار خواهد گرفت.

 مهرداد بائوج لاهوتی در سخنان خود در دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: دولت نهم بحث مسکن مهر را مطرح کرد که این یک ابتکاری بود اما من سوال می‌کنم آیا دولت همیشه در داخل شهرها زمین دارد که ما در اختیار مردم قرار دهیم؟ بنابراین هر دولتی باید با شرایط خود برای حل مشکلات مردم تدبیر کند.

وی ادامه داد: جهت استحضار مخالف محترم می‌گویم که ایشان فرمودند مسکن مهر شش میلیون واحد مسکونی بود که من اصلاح می‌کنم که دو میلیون واحد بوده است و بقیه آن خودمالکی بوده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس به موضوع افزایش مسکن اشاره کرد و گفت: در کشور ما سه مرحله افزایش قیمت اتفاق افتاد، در سال‌های 80 و 81، 86 و 91 که با بررسی می‌فهمیم که در کدام مقطع درصد افزایش آن بالاتر بوده که آن در سال 91 بوده است.

لاهوتی خاطرنشان کرد: آقای آخوندی یکی از مدیران باسابقه، انقلابی و خوش‌فکر و دارای سوابق مدیریتی هستند که اگر کسی مثل ایشان در راس وزارت راه و شهرسازی قرار نگیرد چه کسی را می‌خواهیم انتخاب کنیم.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: 90 درصد جابجایی‌ها در جاده‌هاست که فقط 10 درصد آن بین ریلی و هوایی تقسیم شده که سهم ریل باید افزایش پیدا کند، ما باید 26 هزار کیلومتر راه‌آهن داشته باشیم که با سالی هزار کیلومتر راه‌آهن و با این اعتبارات محدود دولتی که حداکثر این اعتبارات تا شش هزار میلیارد تومان است نمی‌توان این کار را کرد اما آقای آخوندی اعتقاد دارند می‌توان از توان بخش خصوصی در مشارکت و رسیدن به اهداف استفاده کرد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: باید از ابتکارات آقای آخوندی استفاده کرد و ما تا پایان قانون برنامه چهارم، باید پنجاه درصد آزادراه‌های متصل به استان‌ها را می‌ساختیم اما این اتفاق نیفتاده و در حال حاضر شصت درصد اهداف قانون برنامه تحقق پیدا نکرده که این راه سنگین و دشواری است.

لاهوتی با تاکید بر اداره حمل و نقل هوایی، گفت: سن ناوگان ما بسیار بالاست و این جریان را در تحریم‌ها اداره کردن کار سختی است و باید به دوستانی همچون آقای نیکزاد که تاکنون چنین کاری کردند دست‌مریزاد گفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اصلاحاتی همچون کنترل حوادث جاده‌ای را باید دست فردی متخصص سپرد.

 

جباری: آخوندی برای خانه‌دار کردن مردم برنامه دارد

رییس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس گفت: در زمان مسئولیت آقای آخوندی مردم تا این حد هزینه مسکن پرداخت نمی‌کردند.

 جباری نماینده مردم بندرلنگه و عضو کمیسیون عمران مجلس در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم، گفت: موافقت من به دلیل برنامه‌های خوب آقای آخوندی است که می‌تواند فصل جدیدی در مدیریت اجرایی کشور باز کند و با تدبیری که منجر به انتخاب وی شده است، توسط تیم اجرایی مناسب این امکان را پیدا کند که وزارت راه و شهرسازی را که از جنبه‌های گوناگون جزو وزارتخانه‌های اساسی در کشور است با شعارهای رییس‌جمهور منتخب هماهنگ کند.

وی با بیان اینکه لازم است وزیر راه و شهرسازی فردی با دانش مهندسی برای اجرای پروژه‌ها و مدیریت آنها باشد، گفت: باید وزیری انتخاب کنیم که حوزه‌های راه و مسکن را به حرکت در بیاورد و آقای آخوندی از این نظر گزینه مناسبی است.

جباری با اشاره به اینکه قیمت مسکن در سال‌های گذشته افزایش شدید پیدا کرده، گفت: در زمان مسئولیت آقای آخوندی هر چند تعداد مسکن کم بود اما تورم در بخش مسکن تا این حد نبود و مردم تا این حد هزینه مسکن پرداخت نمی‌کردند. در حال حاضر 60 درصد هزینه خانوار هزینه مسکن است در حالیکه ما 600 هزار مسکن مازاد داریم که به دلیل عدم نظارت مورد استفاده نیست و احتکار شده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه افزایش قیمت مسکن امکان صاحبخانه شدن را از مردم می‌گیرد، ‌اظهار کرد: آقای آخوندی در این زمینه برنامه‌های مناسبی دارد. مسکن مهر که در دوره گذشته بر آن تاکید شده بود به دلیل عدم پرداخت وام مسکن منجر به فروش برخی واحدها شده است اما آقای آخوندی برای این بخش برنامه‌ آمایشی و نگاه آمایشی دارد و به عدالت در حوزه مسکن اهمیت می‌دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: مهم این است که وزیر به اجرای عدالت اهمیت دهد. دغدغه عمومی مردم و نمایندگان در خصوص مسکن بسیار جدی است. داشتن دید مدیریتی در این زمینه لازم است. آقای آخوندی توجه ویژه‌ای به قوانین دارد. قوانین نظام مهندسی و سازمان نظام مهندسی در زمان مسئولیت ایشان ایجاد شده است.

جباری با اشاره به سابقه فعالیت آخوندی در وزارت مسکن، گفت: آقای آخوندی برنامه پاک را که مخفف پس‌انداز، انبوه‌سازی و کوچک‌سازی بوده است برای خانه‌دار کردن مردم اجرایی کرده است. در زمان آقای آخوندی برای همه اقشار برنامه‌هایی برای خانه‌دار شدن وجود داشته است تا اقشار توانمند با پول خودشان و دیگران با سیاست‌های حمایتی صاحب خانه شوند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان تاکید کرد: برنامه‌های آقای آخوندی در زمینه توسعه حمل و نقل هم بسیار جدی و جامع‌نگر است، ضمن اینکه ایشان فرزند شیخ علی آخوندی و نواده علامه امینی است که من از نمایندگان خواهش می‌کنم با رای قاطع به انتخاب وی کمک کنند.

 

زارعی:‌ آخوندی با رفتارهای خود در انتخابات 88، برای "موسوی" تصور اشتباه ایجاد کرد

یک نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: آخوندی و دوستانشان با رفتارهای خود در انتخابات سال 88 تصورات اشتباه برای میرحسین موسوی ایجاد کرده و باعث شدند ایشان اعلام پیروزی کند.

علی اصغر زارعی که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: لازم است برای روشن شدن افکار برخی از موضوعات را بیان کنیم، ایشان در سال 88 نماینده مهندس موسوی در هیات نظارت و پس از قطع شدن اس‌ام‌اس‌ها در روز جمعه و حین انتخابات، اعتراض شدیدی به این موضوع داشتند و قصد داشتند با تماس با دفتر رهبری، فشار بیاورند تا ارسال پیامک‌ها از سر گرفته شود.

وی افزود: یادم هست که ساعت 10 شب جمعه و پیش از اتمام زمان انتخابات سال 88 آقای کدخدایی با حضور در شورای نگهبان از آقای آخوندی سوال کرد که آیا آقای موسوی با خبرنگاران مصاحبه کردند و اعلام پیروزی نمودند که متاسفانه آقای آخوندی نیز این موضوع را تایید کردند.

زارعی با اشاره به جلسه‌ای که با حضور رهبری و اعضای ستادهای انتخاباتی در روز 26 خرداد تشکیل شده بود، گفت: یادم هست در آن روز رهبری فرمودند همه حرف‌هایی را که در ذهن خود و در مورد انتخابات دارید مطرح کنید و جناب آقای آخوندی به عنوان عضو ستاد مهندس موسوی اعلام کردند اگر بارها و بارها صندوق‌ها بازشماری شود، نتیجه انتخابات تغییر نمی‌کند و به نوعی تقلب در انتخابات را رد کردند و پیرو آن رهبری تاکید داشتند که انتخابات باطل نخواهد شد و حکمیت را نیز نپذیرفتند، البته تا اینجای کار اشکالی ندارد و اشکال از آنجایی است که ایشان نامه‌ای را که در روز 30 خرداد و بعد از سخنرانی رهبری در نماز جمعه به رییس مجلس ارسال کرده بودند، رسانه‌ای کردند.

وی افزود: در آن نامه، ماجرای حکمیت مطرح شده بود و ایشان حکمیت را راه‌حل خروج از بحران پیش آمده از کشور دانستند و آورده بودند، اگر مسوولان در مواقع استراتژیک تصمیمات درستی می‌گرفتند امروز شاهد مسائل پیش‌آمده در کشور نبودیم؛ به نظر من این مواضع نمی‌تواند با ادعای دوستان در مورد احترام به سخنان رهبری تطبیق داشته باشد و همین رفتارها بود باعث شد که جوانان ما در مورد نتیجه انتخابات دچار ابهام شود و فضای کشور غبارآلود شد.

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی مسکن و شهرسازی با بیان اینکه قوه قضاییه و دستگاه‌های اطلاعاتی به عملکرد برخی از افراد رسیدگی مناسبی نداشتند، گفت: من معتقدم افراد پشت پرده‌ای در اتفاقات سال 88 بودند که به پرونده آنها رسیدگی نشده است و آقای آخوندی از آن جمله افراد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با عملکرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت یازدهم در زمان وزارتش در سال 72 گفت: سال 72 زمانی که آقای آخوندی به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی آغاز به کار کردند، قانون ارائه زمین به مردم را که پیش از ایشان اجرا می‌شد، متوقف نمودند و این موضوع باعث کاهش تولید و عرضه مسکن در کشور شد و به دنبال آن نیز شاهد افزایش سه برابری قیمت زمین و مسکن بودیم.

زارعی تصریح کرد: بعد از این تصمیمات در این صورت از یک سو مشارکت مردم در تولید مسکن کاسته شد و از یک سو قیمت مسکن افزایش و شاید برخی از گرانی‌های چند سال اخیر مسکن ریشه در آن تصمیم دارد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه آخوندی بدون هیچ مسوولیتی در وزارت نفت، از این وزارتخانه بورسیه تحصیلی گرفته است، خاطرنشان کرد: ایشان بعد از وزارت مسکن و شهرسازی برای دوره اقتصاد سیاسی به خارج از کشور رفتند و با بورس وزارت نفت مشغول تحصیل شدند و اگر از این موضوع نیز صرفنظر کنیم، معتقدم ایشان بیش از آنکه یک مهندس راه و شهرسازی باشد، یک شخصیت سیاسی است و مواضع سیاسی ایشان در طول سال‌های اخیر این موضوع را تایید می‌کند.

 

حسین‌زاده: اگر آخوندی نقشی را که برخی متصورند داشته، الان می‌باید در حصر می‌بود

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، در آغاز اظهارات خود با اشاره به اینکه امیدوار است سخنان امروز در مورد آقای آخوندی آخرین مورد از اظهارات در مورد حوادث سال 88 باشد، ادامه داد: آقای روحانی برای مدت شانزده سال یعنی بیشترین طول مدت در تاریخ جمهوری اسلامی دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است و بیشتر از هر کسی می‌تواند در حوزه امنیت صاحب‌نظر باشد.

حسین‌زاده نماینده مردم نقده با اشاره به سابقه آقای روحانی در طول سالیان‌ گذشته، گفت: آقای روحانی طی شانزده سال گذشته دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده و ارتباط خاصی با رهبری دارد. حضور افرادی که وی به عنوان گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت مطرح کرده حرکت به سمت نوع جدیدی از مدیریت است. ما در سال‌های گذشته مدیریت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را تجربه کرده‌ایم اما هر کسی این حق را دارد که از سبد آرای خودش اعضای کابینه‌اش را مشخص کند با این حال آقای روحانی در مسیر اعتدال گام برداشته و از همه نیروها استفاده کرده است.

وی با اشاره به برخی انتقادات در مورد نقش آخوندی در حوادث سال 88، گفت: اگر آقای آخوندی چنین نقشی که برای او متصور هستند را داشته است حالا باید در حصر خانگی می‌بود در صورتی که آقای آخوندی نامه‌ای به شورای نگهبان نوشته و در آن درخواست کرده هیاتی از قضات برای بررسی اتفاقات رخ داده در آن زمان تشکیل شود.

حسین‌زاده در ادامه اظهار کرد: در کشور 74 هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که شش میلیون نفر در آن سکونت می‌کنند. با وجود دو میلیون مسکن مهر ساخته شده و 600 میلیون درآمد نفتی کشور قیمت مسکن در طول سال‌های گذشته شش برابر شده است. آقای آخوندی در راستای تحقق قانون اساسی برنامه‌هایی برای مسکن‌دار کردن مردم دارد. باید به شرایط فعلی دولت توجه داشت. پنج هزار میلیارد تومان بدهی مالی داریم و تنها سیزده درصد بودجه عمرانی کشور پرداخت شده است. ما در شرایط فعلی به یک وزیر اقتصادی نیاز داریم نه یک وزیر کارگاهی.

این عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین با اشاره به این مساله که 28 هزار نفر در سال در حوادث رانندگی در کشور کشته می‌شوند، گفت: ما نیاز به وزیری داریم که به جای هزینه‌محوری، درآمدمحوری را در برنامه‌های خودش قرار دهد. استاندارد ساعت پرواز در دنیا سه هزار و 400 و در ایران هزار و 414 است. این شکاف باید توسط وزارت راه و شهرسازی پر شود.

وی همچنین با اشاره به ایجاد سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دوره آخوندی، گفت: بنیاد مسکن به قدری موفق بوده است که همین حالا هم هر وقت دولت دچار مشکل می‌شود دست کمک به سمت این بنیاد دراز می‌کند. آقای آخوندی معتقد به اجرای طرح‌های آمایشی است و کسی است که پیش‌نویس سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را آماده کرده است. من از نمایندگان عزیز می‌خواهم که به آقای آخوندی و به کابینه‌ای که ملت انتخاب کرده است رای مثبت و قاطع بدهند.

 

اظهارات عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

بعد از 35 سال خدمت به نظام، باید وفاداری‌ام را به اثبات برسانم؟!

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه درهای بازار سرمایه به صنعت حمل و نقل گشوده نشده، گفت که به بخش خصوصی اطمینان می‌دهد که می‌تواند به دولت اعتماد کرده و در بخش حمل و نقل سرمایه‌گذاری کند.

عباس آخوندی در جلسه علنی عصر امروز(چهارشنبه) در بررسی صلاحیت و برنامه‌های وی در مجلس شورای اسلامی عدالت را از اصول حاکم بر برنامه خود عنوان و خاطرنشان کرد: انعکاس این اصل در برنامه من در چارچوب عدالت جغرافیایی، توسعه متوازن، توزیع منابع، استفاده از مزیت‌های نسبی و رقابتی تمام سرزمین ایران خواهد بود نه اینکه منابع تنها در تهران تمرکز یابد.

وی در ادامه رعایت حقوق و تامین رفاه پایدار شهروندان را از دیگر اصول حاکم بر برنامه‌هایش خواند و اضافه کرد: بر این مبنا دسترسی ایمن و آزاد منابع در اختیار وزارتخانه، شبکه راه‌ها، شهرها، روستاها و فعالیت‌های حرفه‌ای و کسب و کار در صدر برنامه‌های من قرار دارد.

آخوندی با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری عظیم انباشته شده در صنعت حمل ونقل، افزایش کارایی و کاهش مخاطرات جاده‌ها را از مسائل اصلی مورد توجه دانست و اظهار کرد: پذیرش تولید ثروت برای کسانی که تمایل دارند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند و مقابله با فساد اصول دیگر حاکم بر برنامه پیشنهادی من است زیرا معتقدم توسعه با فساد به دست نمی‌آید.

وی با پرهزینه خواندن صنعت حمل ونقل و تاسیسات زیربنایی اضافه کرد: متاسفانه دولت به لحاظ اقتصادی در وضعی قرار دارد که منابع مالی محدود است لذا برای اجرای طرح‌های زیربنایی، راه‌آهن، جاده، آزادراه و بزرگراه چاره‌ای جز مراجعه به بخش خصوصی وجود ندارد و باید برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مقدماتی را فراهم کرد.

آخوندی با بیان اینکه صنعت حمل و نقل و ساختمان 10 درصد تولید ناخالص داخلی را شکل می‌دهد، تاکید کرد: با توجه به اینکه سهم این صنعت در بازار سرمایه نزدیک به صفر است و در واقع درهای بازار سرمایه به صنعت حمل و نقل گشوده نشده است برای اینکه بخش خصوصی تمایل به سرمایه‌گذاری در حمل و نقل پیدا کند، نیاز است ستادهای تنظیم مقررات در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی و جاده‌ای وجود داشته باشد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در سرمایه‌گذاری در جاده‌ها و آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها عمدتا نهادهای عمومی غیردولتی سرمایه‌گذاری کردند و تمایل بخش خصوصی کم است و ما باید این تمایل را ایجاد کنیم. وضع اسفناک سرمایه‌گذاری جاده تهران - شمال را همه می‌دانند و باید در این موارد بازنگری جدی شود و فضا برای تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری فراهم شود.

آخوندی با تاکید بر اینکه وزیر راه باید از بن دندان اعتقاد به توسعه سرمایه‌گذاری داشته باشد، گفت: با گفت‌وگوهای مستمری که با دوستان بخش خصوصی داشتم شاید بتوانم به بخش خصوصی اطمینان بدهم که می‌توانند به دولت اعتماد کنند و در بخش حمل و نقل سرمایه‌گذاری کنند.

وی با تاکید بر ضرورت اتصال شبکه‌های ریلی و جاده‌ای به کشورهای همسایه اضافه کرد: این امر موجب افزایش امکان ترانزیت می‌شود و اقتصاد مناطق مرزی را نیز رونق می‌دهد. نمایندگان هم علاقمند بودند کریدور شمال جنوب و شرق غرب فعال شود تا هم به افزایش استاندارد و کیفیت حمل و نقل بینجامد و هم بازار جدیدی به دست بیاید.

آخوندی با بیان اینکه ایران باید سهم جدی‌تری از بازار حمل و نقل منطقه‌ای و جهانی خصوصا در حوزه دریایی داشته باشد، گفت: ما 2500 کیلومتر مرز دریایی داریم و حوزه بار،مسافر، ماهیگیری و توریسم بخش عمده‌ای از زندگی اقتصادی بندرنشینان را تشکیل می‌دهد که باید به توسعه آن توجه کرد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه فرسودگی ناوگان هوایی کشور را مورد اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی کرده که ظرفیت ناوگان هوایی به 1.5 برابر افزایش یابد و عمر ناوگان جوان شود و ایمنی آن افزایش یابد. خوشبختانه مصوبه خوبی وجود دارد که امکان حمایت مالی از صنعت هوایی وجود دارد و این موضوع باید در دولت جدید پیگیری شود تا ظرفیت ناوگان را افزایش دهیم.

وی در ادامه به برنامه خود در زمینه ایمنی جاده‌ها اشاره کرد و گفت: ما باید شورا و سازمان ایمنی جاده را تاسیس کنیم و با آموزش شهروندان موجبات ارتقا ایمنی جاده‌ها را فراهم کنیم.

آخوندی در ادامه با تاکید بر لزوم بهبود محیط کسب و کار در حوزه حمل و نقل اظهار کرد: اصل 44 می‌گوید که بسیاری از مجوزهایی که بخش خصوصی می‌گیرد ضرورتی ندارد، ماب اید در وزارت راه و شهرسازی تمامی این فرآیندها را مجددا بازبینی کنیم تا گرفتن مجوز برای هر مساله اندکی مورد نیاز نباشد.

وزیر پیشنهادی همچنین گفت:قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در دوره من تهیه شد و به تصویب مجلس رسید. امروز در حوزه حمل و نقل ما فاقد سازمان حرفه‌ای هستیم، اگر بشود با کمک شما نمایندگان فعالیت‌های نظام مهندسی ساختمان را به حوزه حمل ونقل تسری دهیم این امر به فعالیت‌های جدید، اشتغال مهندسان، افزایش عمر مفید راه‌ها و افزایش کارآیی صنعت حمل و نقل منجر خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش استانداردهای بخش حمل و نقل به سطح بین‌المللی اضافه کرد: ما مهندسان فارغ‌التحصیل بسیار زیادی داریم در حال حاضر یک میلیون و 800 هزار دانشجو در رشته‌های مهندسی تحصیل می‌کنند که اگر آموزش در سطح بین‌المللی پیدا نکنند امکان فراهم شدن کسب و کار برای همه آنها وجود ندارد. لذا ما مجبوریم استانداردها را افزایش دهیم تا اینها در بازار بین‌المللی فعالیت کنند و خود تولیدکننده ثروت و ارز باشند.

آخوندی لزوم توجه به توسعه روستایی و عدالت در حوزه جغرافیایی، بهسازی مسکن روستایی، طرح‌های هادی روستایی، راههای روستایی و حوزه حمل و نقل روستایی خاطرنشان کرد: قبل از سال 72 چیزی به نام بهسازی مسکن روستایی، طرح هادی و صنعتی کردن اراضی روستایی وجود نداشت و اینها دستاوردهای دوران مسئولیت من در وزارتخانه است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اصلی‌ترین مساله در حوزه شهرسازی را توسعه متوازن جمعیت در سرزمین دانست و گفت: در حال حاضر جمعیت متمرکز در تهران و 10 شهر دیگر است اکثر شهرها و مناطق روستایی به تدریج جمعیت‌شان در حال تخلیه است؛ در حالی که باید جمعیت در سطح سرزمین توزیع شود و عدالت جغرافیایی به وجود بیاید. بر همین اساس است که آمایش سرزمینی در دستور کار ما قرار دارد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در مجلس از نمایندگانی که در موافقت و مخالفت با برنامه وی صحبت کردند، تقدیر کرد.

 

آخوندی: بعد از 35 سال خدمت به نظام، باید وفاداری‌ام را به اثبات برسانم؟!

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: اگر خدای نکرده هنوز دشمنان بخواهند کوچک‌ترین تعرضی به کشور کنند با راهبری و رهبری مقام معظم رهبری از این کشور دفاع می‌کنم.

عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دفاع از برنامه‌ها و راهبردهایش، گفت: در نظام مدیریت شهری متاسفانه توزیع مدیریت بین مدیریت شهری و دولت مناسب نیست، اختیارات شهرداران را از دوران گذشته دنبال کرده‌ام علاوه بر شهرداری‌ها، سایر نهادهای خدماتی نیز باید اختیارات‌شان افزایش یابد.

وی با تشریح دیدگاهش در خصوص مسکن مهر، گفت: باید برای سه دهک پایین جامعه مسکن مهر ساخته شود، در دوره بنده نیز مسکنی تحت عنوان مسکن اجتماعی بود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآور شد: تا قبل از سال 72 در هیچ کدام از بودجه‌ها و برنامه‌های دولت کوچک‌ترین توجهی برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد نمی‌شد، چون فرض بر این بود که ساختن مسکن باید توسط خود مردم انجام شود بنابراین در آن دوران زمین توزیع می‌شد؛ در قانون اساسی داشتن مسکن حق تمام شهروندان است و ما هم از ساختن مسکن مهر برای اقشار کم‌درآمد حمایت می‌کنیم و اصلا بنده اولین نفر بودم که از ساختن مسکن برای افراد کم‌درآمد حمایت کردم.

آخوندی با طرح پرسشی، گفت: سوال اینجاست که آیا مسکن مهر تمام سیاست مسکن کشور است؟ یا مسکن اقشار متوسط هم باید در دستور باشد، حالا به مکان‌یابی مسکن مهر هم کاری ندارم.

وی ابراز تاسف کرد: در بخش تاسیسات زیربنایی و روبنایی و شهری با مشکلات جدی و متعددی روبرو هستیم، وزارت مسکن باید خدمات زیربنایی و روبنایی را تامین کند، راهکار آن تمرکز کمک‌های دولتی و افزایش اختیارات شهرداری‌هاست، بنده از وزیر راه و شهرسازی سابق تشکر می‌کنم ولی سوالم از ایشان این است که آیا ماموریت وزارت مسکن که باید ماموریتی استراتژیک باشد و همه بخش‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای و شهری را با هم ببیند، باید محدود به مسکن مهر می‌شد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی آمار بیژن نوباوه را اشتباه خواند و گفت: کل مسکن مهر دو میلیون و 100 هزار واحد است که 800 هزار واحد نیمه کاره باقی مانده است که با مشکلات زیربنایی فراوانی دست به گریبان است.

وی جوان کردن سن مدیران وزارت راه و شهرسازی و توانمند کردن این وزارتخانه را از دیگر برنامه‌هایش برشمرد و از نمایندگان خواست اجازه دهند هر کس که به وزارت راه و شهرسازی منصوب شد 9 ماه فرصت تحقیق و مطالعه پیرامون مسائل و چالش‌های بخش مسکن داشته باشد.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش به معرفی سوابق اجرایی خود پرداخت و افزود: جزء اولین‌های جهاد سازندگی بوده‌ام که با حکم شهید بهشتی به این مسئولیت منصوب شدم، علاوه بر آن مسئول پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی بودم و در عملیات‌های متعدد جنگ تحمیلی حضور داشتم، در سال 61 معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور وقت شدم، در همان حین مسئول شورای تامین غرب کشور هم شدم،در این مسئولیت هیچگاه رویکرد اجتماعی و امنیتی را با یکدیگر خلط نکردم و حتی بخش زیادی از سیاست‌های امنیتی را با رویکردهای فرهنگی دنبال کردم.

وی یادآور شد: نابهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی را در آن سال‌ها تهیه و تقدیم رییس‌جمهور وقت (مقام معظم رهبری) کردم که مورد حمایت جدی ایشان قرار گرفت، در سال 66 رییس بنیاد مسکن شدم و در آن سال زلزله گیلان به وقوع پیوست و بنده ماموریت سامان دادن زلزله بزرگ ایران را پیدا کردم و ظرف دو سال 220 هزار مسکن را ساختیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه افزود: در آن سال موفق به جذب 200 میلیون دلار از بانک جهانی برای بنیاد مسکن شدم و در سال 72 وزیر مسکن شدم و در آن سال طرح‌های آمایش سرزمین و شکل دادن انجمن نظام مهندسی ساختمان را دنبال کردم.

آخوندی با اشاره به آمار علی‌اصغر زارعی که در مخالفت با وی صحبت کرد، گفت: گفته شد در دوره مسئولیتی بنده نرخ مسکن سه برابر شد، من نمی‌دانم این آمار از کجا آمده است ولی به گواهی آمار یکی از روزنامه‌های رسمی کشور نرخ زمین و مسکن در هشت سال گذشته 9 و شش برابر افزایش یافته است، آقایان چرا اطلاعات درست به منتقدان بنده نمی‌دهند؟

وی با اشاره به ادعاهای سیاسی مطرح شده علیه‌ خود گفت: آقای علی‌اصغر زارعی به بنده کمک کرد. بنده آنجا که باید خدمت مقام معظم رهبری توضیح می‌دادم این کار را انجام دادم و آقای زارعی در نطق مخالفتش با این بیان خود کمک خوبی به بنده کردند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه برایم بسیار سخت است که بعد از 35 سال خدمت به نظام حالا باید وفاداری‌ام را به اثبات برسانم،‌ گفت: برای بنده بسیار سخت است که وفاداری‌ام از سوی برخی زیر سوال می‌رود. بنده تمام زندگی‌ام را وقف پشتیبانی از جبهه‌ها و نظام کردم حالا برخی از بنده درباره وفاداری‌ام می‌پرسند.

آخوندی با اشاره به برخی از انتقادات علی‌اصغر زارعی نسبت به مباحث مطرح شده در سال 88، گفت: چطور می‌شود ما نظر شورای نگهبان را که عین حکم قانون است نپذیریم؟ آیا می‌شود کسی که برای وزارت توسط رییس‌جمهور کاندیدا می‌شود به رهبری و نظام اعتقاد نداشته باشد، 35 سال سابقه حمایت و خدمت به این کشور را دارم، آیا این سوابق مهم نیست؟

وی تاکید کرد: اگر خدای ناکرده هنوز دشمنان بخواهند کوچک‌ترین تعرضی به کشور کنند با رهبری و راهبری مقام معظم رهبری از این کشور دفاع می‌کنم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با قرائت چند بیت شعر، گفت:

من نه آن باشم که روز جنگ بینی پشت من

بر این زادم هم بر این بگذرم

یقین دان که خاک در حیدرم.

ما حتما به آیین این کشور وفادار هستیم.

 

در انتها عباس آخوندی با 159 رای موافق، 107 رای مخالف و 18 رای ممتنع کرسی وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم را کسب کرد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.