بازدید سایت : ۷۰۲۸۱

◄ پندی از اروپا برای هم‌ افزایی راه‌ آهن و بنادر

داشتن بیش از 2000 کیلومتر مرز آبی، راهبرد افزایش ترانزیت کشور با تاکید بر افزایش سهم ریلی و سهم بسیار پایین کنونی ریلی، نیاز به تعامل و هم افزایی بیشتر دو شرکت راه آهن و سازمان بنادر ... دارد.

پندی از اروپا برای هم‌ افزایی راه‌ آهن و بنادر
تین نیوز |

عباس قربانعلی بیک:

گزارش هم افزایی راه آهن و بندر "Rail-Port Synergy" اتحادیه اروپا که در راستای کتاب سفید حمل ونقل (۲۰۰۱) و استراتژی Green Deal (۲۰۱۹) تهیه شده، بخشی از استراتژی تحرک پایدار و هوشمند ۲۰۲۰ است. این گزارش با هدف تحلیل و ارتقای یکپارچگی راه آهن و بنادر، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و افزایش کارایی عملیاتی تدوین شده است.

روند سهم راه آهن در بنادر اروپا: در دوره ۲۰۰۰-۲۰۱۰، سهم متوسط راه آهن ۱۵-۲۰٪ بود، با تفکیک بنادر شمالی (۲۰-۲۵٪) و جنوبی (۱۰-۱۵٪). طی ۲۰۱۰-۲۰۲۰، پیشرفت قابل توجهی در بنادر اصلی مشاهده شد: روتردام (افزایش به ۳۵٪)، هامبورگ (۴۸٪) و آنتورپ (۴۰٪). بنادر متوسط نیز پیشرفت داشتند: مارسی (۲۲٪)، برمن (۳۵٪) و تریسته  (۳۰٪).

اهداف ۲۰۳۰ اتحادیه اروپا: سهم ریلی ۵۰٪ در بنادر اصلی، ۳۵٪ در متوسط، ۲۵٪ در کوچک، کاهش ۵۵٪ گازهای گلخانه ای.

تاریخچه گزارش: سال ۲۰۰۱: اولین کتاب سفید حمل ونقل اروپا با تمرکز بر چندوجهی شدن، سال ۲۰۱۱: بروزرسانی استراتژی با تأکید بر حمل ونقل سبز، سال ۲۰۱۶: استراتژی تحرک کم کربن (Low-Carbon Mobility Strategy)، سال ۲۰۱۹: معرفی Green Deal اروپا، سال ۲۰۲۰: استراتژی تحرک پایدار و هوشمند. اهداف اصلی گزارش: 1- اهداف محیطی: کاهش ۵۵٪ انتشار گازهای گلخانه ای تا ۲۰۳۰، دستیابی به کربن خنثی تا ۲۰۵۰، افزایش سهم حمل و نقل ریلی سبز، 2- اهداف اقتصادی: افزایش رقابت پذیری بنادر اروپایی، کاهش هزینه های لجستیک، بهبود زنجیره تأمین، 3- اهداف یکپارچه سازی: اتصال بهتر شبکه  TEN (Trans European Transport Network)، استانداردسازی عملیات، تسهیل تجارت بین المللی.

ذینفعان اصلی: مقامات بندری، شرکت های راه آهن، اپراتورهای لجستیک، سازمان های محیط زیستی، دولت های محلی و ملی

مراحل گزارش: 1- جمع آوری داده: مطالعات موردی بنادر مختلف، نظرسنجی از ذینفعان، تحلیل آماری، 2- تحلیل چالش ها: بررسی موانع فنی، ارزیابی مشکلات عملیاتی، تحلیل محدودیت های قانونی. 3- ارائه راهکارها: پیشنهادات کوتاه مدت، برنامه های میان مدت، چشم انداز بلندمدت. نتایج کلیدی: شناسایی ۲۰ پروژه اولویت دار، تعیین شاخص های عملکردی، برنامه اجرایی

بازخوردها و نتایج: پذیرش گسترده در صنعت، اجرای موفق در چند بندر پایلوت، الگوبرداری سایر مناطق جهان

این گزارش به عنوان سند راهنما برای توسعه همکاری راه آهن و بنادر در اتحادیه اروپا عمل می کند و مستمرا بروزرسانی می شود.

چند نمونه موفق از همکاری راه آهن و بنادر در اروپا: 1- بندر روتردام: افزایش سهم ریلی از 20 درصد به 35 درصد طی سال های 2015 تا 2020، توسعه زیرساخت های ریلی در محدوده بندر، بهبود هماهنگی بین اپراتورهای بندری و ریلی (تین 77808)، 2- بندر هامبورگ: افزایش سهم ریلی از 30 درصد به 48 درصد از 2010 تا 2020، کاهش 30 درصد در زمان تخلیه و بارگیری، استفاده از سیستم های هوشمند برای مدیریت ترافیک (تین 266704)، 3- بندر آنتورپ: افزایش سهم ریلی از 25 درصد به 40 درصد در دهه دوم، ایجاد اتصالات مستقیم به 20 کشور اروپایی، بهبود زمان بندی و برنامه ریزی قطارها، 4- بندر مارسی: افزایش سهم ریلی از 15 درصد به 22 درصد در دهه دوم، ایجاد ترمینال های متعدد ریلی در محدوده بندر، هماهنگی بین اپراتورهای مختلف، 5- بندر برمن: افزایش سهم ریلی از 25 درصد به 35 درصد در دهه دوم، توسعه زیرساخت های ریلی با سرمایه گذاری خصوصی، بهبود ارتباطات و هماهنگی فرآیندها.

همه این بنادر موفق به افزایش قابل توجه سهم ریلی خود طی یک دهه اخیر شده اند. البته روتردام با رشد از 20‌ درصد به 35 درصد در این دوره، پیشتاز این روند بوده است. این موارد نشان دهنده موفقیت ها در افزایش سهم ریلی و بهبود همکاری میان راه آهن و بنادر در سطح اروپا هستند. تجربیات این بنادر می تواند به عنوان الگو برای سایر بنادر در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد.

داشتن بیش از 2000 کیلومتر مرز آبی، راهبرد افزایش ترانزیت کشور با تاکید بر افزایش سهم ریلی و سهم بسیار پایین کنونی ریلی، نیاز به تعامل و هم افزایی بیشتر دو شرکت راه آهن و سازمان بنادر ... دارد و وزیر هم باید برای شنیدن تجربه اروپا ...، خلاصه گزارشات آسیب شناسی سهم پایین ریلی در حمل و نقل از بنادر و بالعکس، وضعیت رقبا و یافتن راهکار و مسیر رشد بهینه، ابلاغ اهداف و برنامه بهبود ... زمان هایی اختصاص دهد و نتایج و پیشنهادات را به دولت و مجلس ارائه نماید (تین 257005). 

 فایل مرتبط اینجاست.

دانلود فایل
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فرداد فرهودی پاسخ

    باسلام
    خدمت دوست عزیز و استاد گرامی جناب آقای قربانعلی بیک
    واقعیت اینست که شما درست می نویسید و بنده هم مواردی که می نویسید البته از اینگونه مطالب را هم قبول دارم و هم به عینه در اروپا مشاهده کرده و همیشه هم مجریانش را تحسین کرده ام اما باید قبول کنیم روشهایی که در اروپا اجرا می شود برای ما در ایران انجام پذیر نیست به دلایل مختلف و تنها به درد کتاب های ما می خورد زیرا نه ما دیدگاههای اروپائی داریم ونه فرهنگ تعاون مانند اروپا داریم، نه شایسته سالاری را داریم نه تخصص گرائی را در کار داریم ونه مدیران با چشم دل سیر مانند اروپائی ها را داریم ،تیم ورک یا کار گروهی را با عرض معذرت اصلا نمی فهمیم و در مدارسمان هم کار گروهی تدریس نمی کنیم از بچه گی به بچه های ما در مدارس یاد می دهند که دانش را بدزدند و خود را به تنهائی بالا بکشند و این فرهنگ در جامعه ما عمومی شده وقتی مدیر عامل یک سازمان را منصوب می کنیم مدیر عامل فکر می کند او خدای سازمان است وباید همه چیز را بفهمد و در مورد همه چیز نظر بدهد و اصلا نظر ندهد افت دارد برایش و اوست که در مورد همه چیز تصمیم می گیرد
    از طرفی مدل حکومت ما هم قائم به فرد است و فدرال نیست و گروه تصمیم گیری نمی کند و لذا اینکه بخواهیم دانش و تجربه اروپائی را در کارها به کار بگیریم تنها لطیفه ای زیباست و امکان پذیر نیست
    ما باید ابتدا ساختار فکری جامعه تخصصی خود را تغییر دهیم و این امکان پذیر می باشد همت می خواد و زمان
    زیرا وقتی مشاهده می کنیم همین مهندسین ما وقتی از ایران خارج می شوند به خوبی خود را با محیط کار گروهی در اروپا و آمریکا وفق می دهند پس عنصر لازم در نفرات موجود اشت اما شرایط موجود نیست
    اینها البته نیاز به ساعت ها حرف دارد و برنامه که لازم است به جد به آن نگاه شود
    سیستم آموزشی کشور مریض است سیستم مدیریتی و شناسائی مدیران کشور مریض است و اینها همگی باعث و بانی شرایطی است که می بینیم که یک پروژه 4 ساله تعریف می شود و سی ساله بسته می شود آنهم با هزار مشکل.
    برای پند گرفتن از مواردی که شما می فرمائید ابتدا باید ازارش را داشته باشیم یا تهیه کرده باشیم
    باید بجای نفع فردی دبال نفع گروهی باشیم و باید فرهنگ این نوع تفکر را در جامعه پیاده کنیم
    اما با سیستم آموزشی فعلی تنها به افراد می آموزیم چطور علم را بدزدند یا زیر پای دیگرا را بزنند که خود بالا بروند
    وقتی شما مدیرانی را بر جامعه حاکم می کنید که از نظر علمی و فرهنگی از زیر دستان خود ضعیف تر هستند شما عملا دارید جامعه را به راحتی هرچه تمام تر نابود می کنید این جامعه فکر نمی کند که چطور دور بر خود را بسازد این جامعه تنها فکر می کند که یا چطور فرار کند یا چطور مدیری که شما گمارده اید را نابود کند.

  • عباس قربانعلی بیک پاسخ

    با سلام و تشکر از نظرات و نگرانی‌های شما
    همین حد که شما ریشه‌های مشکلات را تشریح می‌فرمایید هم برای نوشتن این یادداشت دلیل خوبی است