◄ نقش سازمان تنظیم کننده قوانین و مقررات صنعت ریلی
سازمان تنظیم کننده قوانین و مقررات صنعت ریلی کشور باید خارج شرکت راهآهن تشکیل و کلیه موارد (حقوقی، فنی، مالی، محاسباتی، ایمنی ) بررسی، تعریف، تدوین و عملیاتی نماید.
شرکت راه آهن همسو با برنامه های پنجم توسعه نسبت به کاهش تصدی گری در حوزه صنعت ریلی کشور اقدام کرده و در این خصوص با فروش کلیه واگن های باری (22500 دستگاه) و همچنین فروش واگن های مسافری (2200 دستگاه) و انتقال درحدود 130 لکوموتیو به بخش غیر دولتی و باقی ماندن خطوط ریلی و تعداد 650 لکوموتیو، عملا ً در حدود 65 درصد فعالیت تصدی گری خود را کاهش داده است و در صورت واگذاری ماشین آلات و لکوموتیوهای اشاره شده، فقط بحث تنظیم قوانین و مقررات مربوط به حق دسترسی آزاد به شبکه ریلی باقی می ماند.
در این میان خلأ سازمانی حقوقی و قانونی در خصوص تنظیم کننده قوانین و مقررات در حوزه صنعت ریلی با ویژگی های (حقوقی، فنی، مالی، محاسباتی،ایمنی) بسیار مشهود و ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود.
بنابراین این سازمان باید خارج شرکت راه آهن تشکیل و کلیه موارد (حقوقی، فنی، مالی، محاسباتی، ایمنی ) بررسی ، تعریف، تدوین و عملیاتی نماید و این مهم انجام نخواهد شد مگر با فعال شدن انجمن مهندسی حمل ونقل ریلی کشور به همراه اتحادیه صنفی ریلی کشور در جهت ایجاد ساختارها و فرایندهای حقوقی و قانونی مرتبط با صنعت ریلی در کشور که متولی آن باشد.
برای مطالعه این مقاله، اینجا را ببینید.
* کارشناس حمل و نقل ریلی
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.