| کد خبر: 248471 |

◄ پاسخ به یک خبر/ چرا به ۳۶۶ فروند هواپیما در سال ۱۴۱۰ نیاز داریم؟

در راستای بند (پ) ماده 53 قانون برنامه ششم توسعه، سازمان هواپیمایی کشوری مکلف به انتخاب مجری به منظور تدوین برنامه راهبردی صنعت حمل و نقل هوایی ایران شد و این اقدام در سال 1397 به تیمی از اساتید و پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر محول گردید.

تین نیوز

در شرایط اخیر کشور به دلیل عوامل متعددی انجام دقیق پیش‌ بینی تعداد ناوگان هوایی مورد نیاز کشور صرفا بر مبنای روش‌ های مرسوم اقتصادی - اجتماعی و تعمیم روند گذشته چندان مناسب به نظر نمی­ رسد از این رو در برنامه راهبردی صنعت حمل و نقل هوایی ایران، مطابق روش­ های ارائه شده در کتابچه راهنمای پیش­ بینی ترافیک هوایی ایکائو، روش پیش ­بینی «تحلیل تصمیمی»، به کار گرفته شده است.

به گزارش تین نیوز، محمد صادق داودی مقدم تحلیلگر مسائل صنعت هوایی مرکز تحقیقات هوایی پژوهشکده هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این مطلب در پاسخ به مطلبی که چندی پیش با عنوان « دستکم به ۳۶۶ فروند هواپیما در سال ۱۴۱۰ نیاز داریم/ چرا ۳۶۶ فروند؟» در این پایگاه خبری منتشر شد، این عوامل متعدد را نظیر 1- عدم قطعیت‌ های ناشی از عوامل سیاسی و تحریم‌ های اقتصادی، 2- عدم توازن بین عرضه و تقاضای سفر هوایی، 3- ناهمگونی زیاد بین زوج شهرهای شبکه پروازی کشور و 4- عدم وجود داده‌ های مناسب و یا قابل استناد (دارای روند منطقی) برای حداقل یک بازه 10 ساله ذکر کرد.

بیشتر بخوانید:

متن کامل پاسخ  محمد صادق داودی مقدم تحلیلگر مسائل صنعت هوایی مرکز تحقیقات هوایی پژوهشکده هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر را در ادامه می خوانید:

« در راستای بند (پ) ماده 53 قانون برنامه ششم توسعه، سازمان هواپیمایی کشوری مکلف به انتخاب مجری به منظور تدوین برنامه راهبردی صنعت حمل و نقل هوایی ایران شد و این اقدام در سال 1397 به تیمی از اساتید و پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر محول گردید.

در این برنامه پس از بررسی وضعیت موجود حمل و نقل هوایی کشور در راستای تدوین وضعیت مطلوب نسبت به پیش‌بینی تعداد و ترکیب هواپیمای مسافری مورد نیاز ناوگان هوایی کشور در افق سال 1410 اقدام شده است.

در شرایط اخیر کشور بدلیل عوامل متعددی نظیر 1- عدم قطعیت‌های ناشی از عوامل سیاسی و تحریم‌های اقتصادی، 2- عدم توازن بین عرضه و تقاضا سفر هوایی، 3- ناهمگونی زیاد بین زوج شهرهای شبکه پروازی کشور و 4- عدم وجود داده‌های مناسب و یا قابل استناد (دارای روند منطقی) برای حداقل یک بازه ده ساله، انجام دقیق پیش‌ بینی تعداد ناوگان هوایی مورد نیاز کشور صرفا بر مبنای روش‌ های مرسوم اقتصادی- اجتماعی و تعمیم روند گذشته چندان مناسب به نظر نمی ­رسد. از این رو در این برنامه مطابق روش­های ارائه شده در کتابچه راهنمای پیش بینی ترافیک هوایی ایکائو، روش پیش ­بینی «تحلیل تصمیمی»، به کار گرفته شده است. در روش تحلیل تصمیمی، ترکیبی از قضاوت صاحب نظران با استفاده از بعضی تکنیک­ های آماری و محاسبات ریاضی و احتمالات استفاده می­ شود.

بدین منظور در الگوی محتمل، به منظور پیش ­بینی تقاضای بالقوه و پاسخ داده نشده مسافر هوایی ناشی از کمبود ناوگان در کشور، شاخص سرانه هواپیما (نسبت تعداد هواپیما به یک‌میلیون نفر جمعیت) و متوسط سرانه هواپیما در دنیا (3 فروند) به عنوان عملکرد استاندارد در نظر گرفته شده است.

لازم به توضیح است که سرانه هواپیما فعال در ایران برابر 1.85 می­ باشد. بدین ترتیب، با در نظر گرفتن جمعیت 81 میلیون نفری کشور در سال پایه (1396)، ناوگان هوایی کشور نیازمند حداقل 243 فروند هواپیمای فعال است. با توجه به150 فروند هواپیمای فعال موجود در کشور، این نشان­ دهنده کمبود 93 فروند هواپیما در ناوگان هوایی حال حاضر کشور است.

پس از برآورد تعداد مورد نیاز فعلی ناوگان هوایی کشور، در ادامه برای رسیدن به افق سال 1410، نرخ رشد متوسط تعداد هواپیما در دنیا (3.2 درصد) که توسط ایکائو اعلام شده، مبنای برآورد حداقل تعداد هواپیما مورد نیاز کشور در افق سال 1410 در نظر گرفته شده است. اگرچه ممکن است موقعیت جغرافیایی کشور از نظر نقطه ارتباطی بین شرق و غرب و سطح رفاه و رشد اقتصادی اعداد و ارقام بالاتری را توجیه کند، اما متوسط عملکرد دنیا به عنوان حداقل انتظار انتخاب شده است. براین اساس تعداد مورد نیاز هواپیما در سال 1410 برابر 366 فروند هواپیما شامل 62.586 صندلی تخمین زده شده است.

در جدول ذیل تعداد و ترکیب ناوگان هوایی کشور در افق سال 1410 ارائه شده است.

جدول 1
جدول 1- پیش بینی تعداد و ترکیب هواپیما و صندلی مورد نیاز ناوگان هوایی کشور در افق سال 1410 مطابق الگوی محتمل

همچنین در این بازه زمانی با فرض نیاز به جایگزینی هواپیماهای فرسوده بالای 30 سال، بر اساس اطلاعات هواپیماهای موجود کشور، پیش­ بینی شده که هر هواپیمای با عمر بیش از 30 سال در این دوره با هواپیمای جدید جایگزین شود.

با توجه به مفروضات فوق، کشور در دوره منتهی به سال 1410 به تعداد 216 فروند هواپیمای جدید جهت جبران کمبود فعلی و رشد تقاضای جدید نیاز دارد. همچنین به دلیل فرسودگی تعداد قابل توجهی از ناوگان فعلی در این دوره، 121 فروند از 150 فروند موجود نیز نیازمند جایگزینی خواهد بود و تنها 29 فروند از هواپیماهای موجود قابلیت ارائه سرویس در پایان این دوره را خواهند داشت. بنابراین ناوگان هوایی کشور تا افق سال 1410 دست کم به 337 فروند هواپیمای جدید نیاز خواهد داشت. (شکل 1)

نمودار
شکل 1- نمای پیش‌بینی تعداد کل هواپیمای مورد نیاز ناوگان هوایی کشور در افق سال 1410 به تفکیک متوسط تقاضا، جایگزینی ناوگان فرسوده و باقیمانده 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    پاسخ عالی به tinn.ir/fa/tiny/news-247930