بازدید سایت : ۵۴۰۲۳

نقش پل خلیج فارس در اتصال چین به بنادر جنوبی ایران

​ایران از طریق آسیای مرکزی، افغانستان و پاکستان می تواند چین را به بنادر جنوبی متصل کند.برای این کار لازم است توسعه زیرساخت های کلیدی مانند بندرعباس و پل خلیج فارس در اولویت قرار گیرد.

نقش پل خلیج فارس در اتصال چین به بنادر جنوبی ایران
تین نیوز |

​ایران از طریق آسیای مرکزی، افغانستان و پاکستان می تواند چین را به بنادر جنوبی متصل کند.برای این کار لازم است توسعه زیرساخت های کلیدی مانند بندرعباس و پل خلیج فارس در اولویت قرار گیرد.

ایران به عنوان یک مسیر راهبردی، نقش مهمی در اتصال دومین قدرت اقتصادی جهان به بازارهای غرب آسیا ایفا می کند و می تواند چین را از راه های مختلف به بنادر جنوبی خود در خلیج فارس متصل کند. این همکاری در چارچوب ابتکار کمربند-راه چین قابل توسعه است.

ایران و چین، دو کشور با تمدنی دیرینه، طی سال های اخیر همکاری های اقتصادی خود را در حوزه های مختلف از جمله انرژی، زیرساخت ها، تجارت، فناوری و سرمایه گذاری مشترک تقویت کرده اند. تغییرات در سیاست های بین المللی و تحولات ژئوپلیتیکی نیز زمینه را برای گسترش این روابط فراهم کرده است.

با وجود تحریم ها، روابط دیپلماتیک و تجاری دو کشور رو به رشد بوده، به گونه ای که چین هم اکنون بزرگ ترین شریک تجاری ایران و خریدار اصلی نفت این کشور محسوب می شود. بر اساس آمارهای تجارت جهانی، مبادلات تجاری میان دو کشور طی یک دهه گذشته روندی صعودی داشته است. چین علاوه بر واردات نفت و محصولات پتروشیمی از ایران، تأمین کننده اصلی ماشین آلات، تجهیزات الکترونیکی و محصولات صنعتی برای ایران است.

نقش ایران در ابتکار کمربند-راه چین

چین از سال 2016 میلادی با امضای توافق نامه های مختلف، تمایل خود را برای فعالیت در بنادر جنوبی ایران نشان داده است. یکی از کریدورهای کلیدی در ابتکار کمربند-راه، کریدور چین-آسیای مرکزی-غرب آسیا است که چین را از طریق ایران به منطقه متصل می کند. این کریدور نه تنها به چین امکان دسترسی زمینی به منابع انرژی غرب آسیا را می دهد، بلکه آن را از چالش های دریایی در تنگه مالاکا و دریای چین دور می کند.

در مارس 2021، ایران و چین توافق نامه همکاری استراتژیک 25 ساله ای امضا کردند که بر اساس آن، چین متعهد به سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری در پروژه های زیرساختی ایران شده است. این توافق، موقعیت ایران را به عنوان یک حلقه کلیدی در مسیر جاده ابریشم جدید تثبیت می کند.

تحولات جدید و همکاری های ترانزیتی

به تازگی، منابع رسمی از آغاز ساخت جاده ای خبر داده اند که ایران و چین را از طریق افغانستان به هم متصل می کند. این مسیر به چینی ها امکان دسترسی سریع تر و ایمن تر به بازارهای غرب آسیا و منابع نفتی ایران را می دهد. همچنین، سفیر چین در ایران در مقاله ای با عنوان «از فرصت ها برای ایجاد نکات برجسته جدید در همکاری بین چین و جنوب ایران استفاده کنیم» به اهمیت توسعه همکاری های دو کشور اشاره کرده و استان هرمزگان را به عنوان یک نقطه کلیدی در این همکاری ها معرفی کرده است.

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، از مزیت نسبی در اتصال چین به غرب آسیا برخوردار است و می تواند از طریق آسیای مرکزی، افغانستان و پاکستان، این کشور را به بنادر جنوبی خود متصل کند. برای بهره گیری از این فرصت، لازم است ایران با اتخاذ رویکردی برد-برد، توسعه زیرساخت های کلیدی مانند بندرعباس و پل خلیج فارس-قشم را در اولویت قرار دهد و از تعلل در تصمیم گیری های راهبردی خودداری کند. با درک صحیح نیازهای منطقه ای و همکاری مؤثر با چین، ایران می تواند نقش پررنگ تری در ابتکار کمربند-راه ایفا کند و از مزایای اقتصادی و تجاری آن بهره مند شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی پاسخ

    طرحهای باطل پول برای پیمانکار

  • ناشناس پاسخ

    موضوع اینه که باید ایران خودش دست به کار شود و زیر ساختها را فراهم کنید و راههای دسترسی را نیز خود ساماندهی کند تا هرچه زودتر بتواند اژ این زیر ساختها بهره برداری استراتیژیک و تجاری کند قبل از اینکه کشورهای دیگر دست یه کار شوذ و مارا دور بزنند ایران کشورهای را وابسته به مسیرهای تجاری و استراتیژیک خود کند و فرصت را از کشورهای دیگر سلب کند کمی تامل وذفمز می خواهد و خدمتگذاری و بدور از منفعت طلبی شخصی و خیانت

  • ناشناس پاسخ

    هیچ غلطی نکردید و نمیکنید از دزدی چی زیاد نمی آورید

  • ناشناس پاسخ

    اگر از چین بخاری بلند بشود.

  • ناشناس پاسخ

    آرزو بر جوانان عیب نیست.. شتر در خواب بیند پنبه دانه.. گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه... با این وضع تحریم و فساد و رانت و مافیا و مسئولان نالایق و بی کفایت،، هزار سال دیگه هم این پل خلیج فارس که خیلی مهمه ساخته نمیشه...

  • ناشناس پاسخ

    شما فقط میخان چین همسال چین کلف کنید.و دیگران.

  • تنها پاسخ

    یک سنت یا یک ریال یا یک یوان از چین نمی‌تونید بگیرید چین پول نفت بلوکه میکنه میزاره بانک وام به ایران میده و مسئولان ایرانیه یه توجیبی تپل میده و جنس بنجورشو هم تو ایرون میفروشه برید درس یاد بگیرید

  • ایران پاد ، اسلام زنده باد پاسخ

    با سلام خدمت هموطنان جانم
    کشور چین از هزاره ها پیش هرگز سلطه ای بر دیگران نداشته و هرگز مشکلی طی این چند هزار سال همسایگی با ما نه تجاوزی به مرزهای مان کرد و نه سلطه سیاسی و اقتصادی و نه.....
    درسته که ایشان به دنبال در آمد زایی و منافع ملی خویشند( این ویژگی تمام کشورها است) اما گل به جمال شما سگ چین بهتر از آمریکا و و نیز مثلث فتنه و سلطه اروپا ( انگلیس خبیث ، فرانسه پر نیرنگ و آلمان پیت و نژاد پرست افراطی ) می باشد.چینی ها قرارداد اقتصادی دو طرفه می بندندبدون دخالت و تغییر دین و زبان و لباس و همه چیز ملتها ولی غرب ذاتاً به دنبال نابودی فرهنگها و ملیت ها و ادیان و ..‌‌..است

  • بیگی پاسخ

    خیلی خوب است

  • عباس قربانعلی بیک پاسخ

    از توازی راه‌آهن و آزادراه تا مشارکت بخش خصوصی برای احداث پل قشم به صورت BOT

    https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-255144

    پس از اجرای خط ریلی پل شهید کلانتری (با وجود مخالفت اولیه مشاور در نامه 781224) و اطلاع از برنامه احداث پل قشم، پیشنهاد مشابهی برای دومنظوره نمودن این پل داده شد و آمادگی یکی از بهترین سازندگان مجرب پل سازی کشور در این زمینه به مبلغ 189 میلیارد تومان در سال 89 دریافت گردید (با نرخ دلار 1000 تومان، معادل 189 میلیون دلار) و با رایزنی با اشخاص حقیقی و حقوقی علاقمند برای اجرای پروژه به صورت BOT، مراتب آمادگی به مدیریت منطقه آزاد قشم اعلام شد.

  • علی راه نورد پاسخ

    داشتن ارتباط با همه کشورهای حاضر در جهان بسیار عالی است

  • حسن پاسخ

    برید تو کل دنیا راه بزنید وقتی هیچ کشوری باهاتون داد وستعد نمی کنه به چه درد میخوره

  • Maxlight369 پاسخ

    ز چینی به جز چین ابرو مخواه
    ندارند پیمان مردم نگاه
    سخن راست گفتند پیشینیان
    که عهد و وفا نیست در چینیان«نظامی گنجوی»
    چه بر سر شعار نه شرقی(کمونیسم)،نه غربی(کاپیتالیسم) افتاد؟؟؟!!!

  • فرزاد پاسخ

    اونهایی که دارن این پایین کامنتهای منفی می ذارن، یه مشت اجیر کرده هستن که مثل کف رو آب تعداد انگشت شمار مشغول جولان دادن هستن‌ و همدیگه رو هم لایک میکنن. اینها تا پیشرفتی که این ملت میکنه فحش و نلسزا و تمسخر میکنن. وقتی شکست و عیبی می بینن شروع به ناامیدی پراکنی میکنن و مقدسات و ارزش هارو زیر سوال میبرن و توهین میکنن. به کوری چشم شما و صاحبان شما، مردم شریف این کشور عزیز اسلامی به زودی در قله ی عزت و پیشرفت مشغول شادی و پای کوبی خواهد بود بإذن الله. والسلام علی عبادلله الصالحین، و اللعن علی اعداء الله أجمعین

  • Bakhtiyari پاسخ

    اگر این مسیر پل را ایران حتی شن بریزد و یا خاک بریزد و پر کند ثروتی که از اتصال این جزیره نصیب کشور و نصیب جزیره میشود فراوان است و براحتی در جزیره میتوان هزاران فروشگاه و پاساژ تجاری و یا تولیدی‌های فراوان را ساخت

  • ناشناس پاسخ

    اصلا بحث اتصال به چین نیست بحث اتصال به جهان و جهانی شدن است