| کد خبر: 12869 |

وبلاگ تین نیوز، حمید نجف | با یك مقایسه عادی بین قیمت و كیفیت خودرو‌های تولید داخل با خارج از كشور به این نتیجه نا مبارك می رسیم كه قیمت خودرو در ایران بسیار گرانتر از سایر كشور های دنیاست حتی كشورهای همسایه، دلیل اصلی این امر به چند فاكتور مهم بر می گردد.
اولین و مهمترین عامل گرانی خودرو به نظر نگارنده سو مدیریت در شركت‌های خودروساز داخلی به ویژه شركت‌های دولتی و نیمه دولتی است، از آنجائیكه این عامل باعث افزایش هزینه های تمام شده محصو‌لات تولیدی این شركتها می شود احتمالا بر روی قیمت تمام شده خودرو، تاثیر گذار است.
نكته بعدی به نحوه محاسبه مالیاتها بر می گردد، خریداران خودرو معمولا رقمی بیش از 8 درصد مالیات خالص ارزش افزوده را می پردازند البته آنان تنها همان 8 درصد را در فاكتور می بینند.
خریداران بدون آنكه خود بدانند، یكبار بابت نقل و انتقال مواد اولیه به كارخانه مالیات می دهند و بار دیگر در زمان خرید قطعات و لوازم یدكی از سوی كارخانه، اینها همگی مالیات‌های غیر مستقیمی است كه نهایتا به خریداران تحمیل می شود.
مورد بعدی مربوط به سایر هزینه های تحمیلی قانونگذاران به فاكتورهای خرید است از جمله سهم آموزش و پرورش و غیره كه بعضی از آنها هنوزهم برای عموم مردم و رسانه ها نا معلوم است.
به هر حال آنچه دوستان شورای رقابت در قیمت گذاری های جدید و افزایش نا متعادل قیمتها در این دوره كمتر به آن توجه كرده اند مورد خطرناك رخنه ركود در صنعت خودرو سازی كشور است، موردی كه قطعا با آلوده شدن این صنعت به آن به این راحتی ها قابل مداوا و درمان نیست.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    جناب نجف اگر استناد شما به آن مطلبی است که چند روز پیش در رسانه ها چاپ شد که خودروهای داخلی رو با ۸ خودروی خارجی مقایسه کرده بود، باید عرض کنم که در آن مطلب چند نکته ظریف بود که اگر در نظر بگیرید می بینید با معادل دلاری خودروهای ایرانی هیچ کدام از آن ۸ خودرو را نمی توان خرید. اول اینکه گران ترین خودروی داخلی در آن مقایسه ام وی ام ۵۳۰ با قیمت ۴۳ میلیون تومان معادل ۱۳.۹ هزار دلار در نظر گرفته شده بود که اگر اون خودروی چینی که هیچ ربطی به ایران ندارد رو کنار بگذارید گرانترین خودروی ایرانی می شود پژو پارس با قیمت ۱۱.۷ هزار دلار. ارزانترین خودروی خارجی در آن لیست طبق توضیحات ذیل هر عکس نه ۱۱ هزار دلار، بلکه ۱۲ هزار دلار بود و نویسنده آن مطلب خیلی راحت در داخل متن کف قیمت خارجی ها رو برده بود به ۱۱ هزار دلار. دوم اینکه نویسنده فراموش کرده بود هزینه مالیات بر ارزش افزوده، عوارض بهره برداری، بیمه و هزینه حمل و نقل رو هم به قیمت خودروهای خارجی اضافه کند. چون آن قیمتهای اعلام شده، قیمتهای پایه بود و بسته به کشور، حداقل حدودا ۱۵ درصدی باید به آن رقمها اضافه کرد. اما قیمتهای در نظر گرفته شده برای خودروهای ایرانی، با در نظر گرفتن این هزینه ها بود. مالیات خودرو در برخی کشورها همچون انگلستان به تنهایی تا ۲۰ درصد قیمت خودرو و بلکه بیشتر نیز می شود. دیگر اینکه خودرویی مانند میتسوبیشی میراژ تنها قابل مقایسه با ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا است و نه سمند. مقایسه ها باید در کلاس وزنی و ابعادی و توانی مشابه انجام شود سوم اینکه نویسنده فراموش کره بود پراید ۶ هزار دلاری و تیبای ۷ هزار دلاری رو هم در نظر بگیره و به راحتی کف قیمتی خودروهای ایرانی رو گذاشته بود ۹ هزار دلار!. خلاصه اینکه در آن مقایسه، آنچه برای خریدار خارجی تمام می شود ۵۰ تا ۱۰۰ درصد بیشتر از معادل دلاری خودروهای ایرانی برای مصرف کننده ایرانی است و به همین راحتی نویسنده آن مطلب سر ملت را کلاه گذاشت قطعا کیفیت خودروهای ایرانی در مواردی پایینتر از انواع خارجی است اما ارزانتر هم هست و با توجه به پایین بودن سطح درآمد در کشور که آن هم به دلیل پایین بودن تولید ملی، است، اگر خودروهای ایران نبودند الان خریداری یک خودروی کوچک هاچ بک برای شهروند ایرانی حتی اگر گمرک واردات خودرو ۴ درصد باشد ۴۵ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان(ارزانترین خودروهایی که در آن مقاله معرفی شده بودند) تمام می شد.

  • 0 0

    خود شورای رقابت را جا انداختید

  • نو اندیش 0 0

    جناب آقای نجف بهتر است به سفارش آقای ظهرابزاده توجه کنید و تیتر را عوض کنید بنویسید چرا خودرو در ایران ارزان است؟ جناب آقای ظهرابزاده گرانی را توجیه نکنید همین خودرو ۲۰ میلیونی تو مانی تو عراق و سوریه ۷ میلیون فروخته می شود

  • 0 0

    جناب آقای ظهرابزاده ضمن تشکر از توجه شما و احترام به نظرتان باید به عرض برسانم که در خصوص ارزانی قیمت خودرو در ایران با شما موافق نیستم، کافیست که حضرتعالی یک مقایسه ساده بین قیمت فروش خودرو های داخلی در کشور و قیمت صاداراتی آن به کشور های منطقه داشته باشید. ارادتمند حمید نجف

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    قیمت محصول صادراتی در مقیاس ۳۰ درصد ارزانتر از قیمت تمام شده آن محصول در ایران است. این برای همه دنیا صدق می کند. اما پس از ورود به کشور هدف، مصرف کننده در ان کشور باید دوباره همان عوارض ها را بدهد. شما نمی توانید قیمت تمام شده محصول برای مصرف کننده رو با قیمت عرضه شده به جهان مقایسه کنید. بلکه باید با قیمت تمام شده برای مصرف کننده در ان کشور پس از پرداخت مالیات و عوارش بیمه و … مقایسه کنید معلوم نیست اینکه الان پراید در عراق ۷ میلیون است از جا آمده است. لابد این هم مشابه همان مطلبی است که عنوان کرده بود قیمت تمام شده پراید ۳.۷ میلیون است. اگر به حرف است و نیازی به سند و مدرک نیست اصلا می توان گفت پرادر در عراق ۱ میلیون تومان است

  • 0 0

    ضمن تشکر از همه عزیزان به ویژه جناب آقای ظهرابزاده گرامی آقای ظهرابزاده اگر حضرتعالی مستندات و اسنادی مبنی بر ارزان بودن خودرو در ایران نسبت به سایر کشور های جهان و همچنین قیمت بالای فروش محصولات ایرانی در سایر کشورها دارید، خوشحال خواهم شد تا برای صحت ادعای خود در همین جا بیاورید، شاید این کار خیر شما سبب شود تا ما هم چون شما همه چیز را گل و بلبل ببینیم و از خواب پریشان رهایی یابیم. حمید نجف

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    جناب نجف مشکل اینست که افکار عمومی جامعه، استدلالش بر مبنای آرزوهایش انجام می شود و نه واقعیات پیش روی. بنده هم تا چند سال پیش فکر می کردم که دولت بسیار در حق شهروندان ظلم می کند که نمی گذارد ما با حقوق چند ماه کارمان سوار بر تویوتا کمری شویم. در حالیکه اندازه اقتصاد و صنعت ما چنین پتانسلی را ندارد. ضمن اینکه بنده به عنوان یک انسان، خیلی خوشحال خواهم شد سوار بر خودرویی با گیربکس اتوماتیک و ۲۰۰۰ سی سی حجم و ۱۵۰ اسب بخار توان شوم. اما به عنوان یک ایرانی، می بینم اقتصاد کشوری که ما درش زندگی می کنیم به گونه ای نیست که چنین امکانی رو برای ما فراهم کند. به عبارت خیلی خودمانی، لیاقت ما در این حد و انداز ها نیست. حال اینکه چرا الان وضعمان اینست حتما دلائلی دارد. می توان از دوره قاجار تا الان دید که چه کرده ایم که وضع امروزمان این شده است. اما به هرحال با یافتن مشکل، مشکل امروزمان حل نمی شود. بلکه اگر با سختکوشی و جدیتی بسیار کار و تلاش کنیم، شاید ۲۰ سال دیگر به سطح رفاه کشورهای توسعه یافته نزدیک شویم. حال رویکردی که الان در جامعه شکل گرفته و داشتن رفاهی برابر با کشورهای توسعه یافته رو حق خود می داند، در حالیکه توان تولید و ثروت زایی ما چند برابر کمتر از آن کشورها است، روالی باطل است که فقط باعثمی شود کمی دلمان خنک شود، اما مشکمان حل نمی شود. الان شما و بنده دوست داریم وضعیت به گونه ای باشد که مثلا ۲ سال به صورت حرفه ای کار کنیم و سپس به صورت اعتباری خودروی ۲۰ هزار دلاری بخریم. این فرایند در اقتصاد ایران با جی دی پی ۶ الی ۷ هزار دلاری و تورم و بهره بانکی ۳۰ درصدی امکان پذیر نیست. بلکه در کشورهایی با جی دی پی بالای ۴۰ هزار دلار و تورم و نرخ سود ۲-۳ درصدی میسر است. ارزانترین خودروی کره ای که توسط کارخانه کیا عرضه می شود خودروی پیکانتو با موتور ۱ لیتری و توان ۶۰-۷۰ اسب بخار است. قیمتش درب کارخانه هست کمی بیش از ۱۲ هزار دلار. آن خودرو سوار بر کشتی شود و به تهران برسد، اگر فقط ۴ درصد گمرک به آن تعلق گیرد و نیز ۸ درصد هم مالیات بر ارزش افزوده نیز برایش پرداخت شود(مشاب خودروهای داخلی)، و همچنین وارد کننده هم منصف باشد و سود زیادی نگیرد و نیز با پرداخت هزینه بیمه و پلاک، آیا قیمت آن کمتر از ۴۵ میلیون تومان خواهد شد؟ و این خودرویی در ابعاد و اوزان تیبا است و حتی قابل رقابت با ۲۰۶ تیپ ۵ و ۲۰۶ صندوق دار و سمند و پارس نیست. الان سایپا پراید رو میده ۲۰ میلیون و تیبا رو ۲۴ میلیون. بنده خوب می دانم کیفت ساخت پیکانتو بهتر از خودروهای سایپا است، گارانتی اش چند ساله است و آن بدبختی پس از تحویل گیری خودروی ایرانی را ندارد. اما به نظر شما در نبود سایپا، شهروندی که همین ۲۰-۳۰ میلیون تومان رو دارد به سختی تهیه می کند، از خرید پیکانتوی ۴۵ میلیون تومان خرسند خواهد شد؟ اگر خودرو در اندازه بزرگتر بخواهید باید بروید سراغ ریو که با حذف تعرفه واردات می شود ۵۰ میلیون و ادامه داستان. اینکه از خودروسازیان خواسته شود همین پراید ۲۰ میلیونی را به گونه ای تحویل مشتری دهد که ایرادات ناشی از عدم کنترل کیفیت صحیح درش نباشد بسیار منطقی است. اصلا کاش بشود خودروسازان رو به دلیل این اهمالها و عدم ارائه خدمات گارانتی مناسب، مورد پیگرد قضایی قرار داد. اما اینکه توقع داشته باشیم این خودرو از این ارزانتر به فروش برسد معقول نیست. چون امکان پذیر نیست حالا شما بفرمایید استدلال شما برای گران بودن خودرو چیست؟ همچنین بنده مطلبی رو امروز در همین رابطه برای وبلاگم در تین نیوز فرستادم که خوشحال خواهم شد آن را ملاحظه فرموده و ادامه این گفتگو رو پی بگیریم

  • 0 0

    درود بر شما جناب آقای ظهرابزاده گرامی تعریف من از گرانی با تعریف آن در کتابها کمی متفاوت است به نظر من گرانی یعنی " سرقت دولتها از جیب ملتها به نفع مفسدین اقتصادی " منطق شما برای ارزان بودن و طبیعی بودن قیمت خودرو تنها در یک مدینه فاضله برای من قابل درک و قبول است. نه در کشوری که طی یک سال از رتبه ۱۳۳ جهانی از نظر فساد اقتصادی به ۱۴۴ سقوط کرد ه است. به نظر شما آیا سو مدیریت و فساد اقتصادی و مالی بر قیمت تمام شده خودرو تاثیر گذار است؟ من فکر می کنم اگر سهم این هزینه گزاف از روی دوش مشتری برداشته شود، قیمت خودرو در ایران واقعی خواهد شد و الا همگی همچنان اندر خم یک کوچه ایم حمید نجف

  • سعیدی فرد 0 0

    سوال من از جناب آقای نجف این است که آیا فقط فساد اقتصادی در صنعت خودروسازی دیده می‌شود؟ آیا حوزه مسکن فاقد فساد اقتصادی، سوء مدیریت و … است؟ آیا صنایع غذایی و کشاورزی با سوء مدیریت روبه‌رو نیست؟ قطعا سو مدیریت و فساد اقتصادی و مالی بر قیمت تمام شده اکثر کالاها و خدمات مورد استفاده مردم تأثیرگذار بوده. با این تفسیر، صورت مسئله دامنه‌ای بسیار وسیع‌تر از «گرانی خودرو» دارد و راه حل آن هم وارد کردن ضربه مهلک به صنعت خودروسازی مملکت نیست. با خوابیدن چند کارخانه تولید خودرو داخل کشور، اقتصاد ما تمیز نمی‌شود بلکه از چاله سوء مدیریت صنعت خودروسازی به چاه دلالی و واسطه‌گری واردکنندگان خودرو خواهیم افتاد. فساد اقتصادی در کشور زمانی از بین می‌رود که هر فرد از افراد جامعه با این فرهنگ مانوس شود که به اندازه دانش، تلاش و توانایی‌شان بهره‌مند شود. مدیران صنایع مختلف کشور، افرادی از همین جامعه ما هستند. فکر می‌کنم جهت‌گیری برخی از رسانه‌ها و نمایندگان محترم و دلسوز مجلس در خصوص تقابل با میزان گرانی، سو مدیریت و فساد اقتصادی در صنایع مختلف اصلا همگن نیست.

  • 0 0

    جناب سعیدی فرد گرامی با تشکر از نظر شما وجود فساد گسترده در سایر بخشها به معنی چشم فرو بستن بر فساد یک بخش نیست. افزایش قیمتها چاره کار صنعت خودرو ساز کشور نیست چراکه این درآمدهای مازاد پس از اندک زمانی در سفره مفسدین اقتصادی این حوزه ذوب خواهد شد، و ما و شما مجبور خواهیم بود تا باز هم برای سر پا نگه داشتن این صنعت مریض و فاسد بر طبل گرانی بیشتر بکوبیم. تنها راه چاره کاهش هزینه های تمام شده از طریق مبارزه با سو مدیریت و فساد افسارگسیخته موجود در بدنه خودرو سازها و شرکتهای اقماری وابسته به آنهاست. حمید نجف

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین