شاهد هیچ تحولی در وضعیت حمل و نقل پردیس نیستیم

در پایانه اتوبوس های پردیس شاهد صف های بسیار طولانی هستیم که نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.

تین نیوز

شهرستان پردیس در استان تهران با توسعه سریع و جمعیت بالغ بر ۵۱۰ هزار نفر با مشکل حمل و نقل مواجه است و این معضل موجب نارضایتی مردم این شهر شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، اسفند سال ۱۴۰۱ ظفر پورابراهیم فرماندار وقت شهرستان پردیس گفته بود: تا به حال ۴ دستگاه اتوبوس به این مسیر اضافه شده است و برای خرید باقی اتوبوس ها شهرداری مبالغ را واریز کرده تا قبل از اتمام سال جاری، ۱۶ دستگاه اتوبوس دیگر به پردیس اضافه شود، ضمن اینکه همین حالا برای تردد داخل شهری، تعدادی ون خریداری شده تا مقاصد داخل شهری را پوشش دهد.

 حالا با گذشت ۹ ماه از این اظهارات، خبری از هیچ ونی نیست و ۱۶ اتوبوس باقی مانده و وعده داده شده نیز همچنان در انتظار تصمیم سازمان شهرداری ها هستند. 

رئیس جمهور در ۹ فروردین ۱۴۰۱ از پردیس بازدید کرد و دستور داد که کارگروهی را برای مرتفع شدن مشکلات پردیس ایجاد کنند. براساس شنیده ها، در این کارگروه خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس تصویب شد، ولی تحولی در وضعیت حمل و نقل پردیس ایجاد نشده است و همچنان در پایانه اتوبوس های پردیس شاهد صف های بسیار طولانی هستیم که نارضایتی مردم را به دنبال داشته است. دلیل چنین مشکلی عدم تحویل اتوبوس ها و ون های وعده داده شده است که هزینه آن نیز پرداخت شده است. 

گرچه قانون می گوید شهرداری موظف نیست، مسافران را از شهرستان پردیس تا تهران برساند و نهایتا وظیفه دارد تا عوارضی آزادراه تهران پردیس خدمت رسانی کند، ولی وظیفه این کار برعهده هر دستگاهی که باشد، ضرورت بهبود اوضاع رفت و آمد مردم قابل انکار نیست. 

شهردار پردیس حدود ۴۰ میلیارد تومان به حساب سازمان شهرداری ها واریز کرده است

محسن قضاتلو فرماندار شهرستان پردیس در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد وضعیت حمل و نقل پردیس توضیح داد: موضوع حمل و نقل از موضوعات مهم و ضروری شهرستان پردیس است و به این دلیل که فازهای جدیدی در این شهر ایجاد شده و به صورت مداوم جمعیت بیشتری هم به این فازها اضافه می شود، بنابراین نیازمندی های مردم نیز افزوده می شود. 

قضاتلو تصریح کرد: در خصوص حمل و نقل عمومی شهردار پردیس حدود ۴۰ میلیارد تومان به حساب سازمان شهرداری ها واریز کرده است و پیگیری های مجدانه ای از سوی وی و فرمانداری پردیس صورت گرفته تا سازمان شهرداری ها و وزارت کشور هرچه سریعتر این اتوبوس ها و ون ها را تحویل دهند. 

فرماندار پردیس بیان کرد: هرچند که چهار دستگاه اتوبوس به ما تحویل داده شده که در حال استفاده از آنها هستیم، ۱۰ دستگاه ون نیز تحویل داده اند و در مجموع قرار بود ۲۰ دستگاه اتوبوس و ۲۰ دستگاه ون اضافه شود. 

همچنان منتظر تحویل ۱۶ اتوبوس دیگر هستیم

او ادامه داد: در خصوص آن ۱۰ دستگاه ون باید بگویم که هنوز پلاک گذاری نشده اند و دستورالعمل استفاده از آن ها نیز به ما ابلاغ نشده و همچنان منتظر تحویل ۱۶ اتوبوس دیگر هم هستیم. 

قضاتلو گفت: هر زمانی که دستورالعمل استفاده از ون ها و تحویل اتوبوس ها محقق شود، مطابق برنامه ریزی انجام شده، دستگاه های حمل و نقل در خطوط فرهنگسرا به پردیس و نوبنیاد به پردیس قرار می گیرد.

قضاتلو تاکید کرد: ون ها نیز در واقع وظیفه حمل و نقل مسافران از فازهای ۵، ۸، ۹ و ۱۱ به میدان امام خمینی پردیس را برعهده خواهند داشت. مردم می توانند از این فازها به میدان امام خمینی بیایند و از طریق خطوط حمل و نقل پردیس به تهران رفت و آمد کنند. 

تعدادی از راننده های خط فرهنگسرا به پردیس به سرویس دهی در ارگان های دیگر می روند

برای بررسی چالش هایی که در اثر کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در پردیس ایجاد شده، با یکی از رانندگان خط فرهنگسرا به پردیس پیرامون صف های طولانی اتوبوسرانی این شهرستان صحبت کردیم و این راننده به خبرنگار ایلنا گفت: علاوه بر اینکه اتوبوس های این مسیر خیلی کم است، تعدادی از راننده ها نیز به سرویس دهی در ارگان های دیگر می روند به این دلیل که مالکین اتوبوس ها می گویند، کرایه های مسیر تهران پردیس پایین است و با این شرایط، کار کردن هیچ سودی ندارد و فقط ماشین در این جاده استهلاک پیدا می کند. 

این راننده با بیان اینکه تقریبا ۸ اتوبوس از خط پردیس جدا شده و به سرویس دهی رفته اند، تصریح کرد: راننده اتوبوس برای یکبار تعمیرگاه بردن اتوبوسش شاید مجبور شود، ۳۰ میلیون تومان هزینه کند! این هزینه های گزاف کار را برای راننده ها و مالکین اتوبوس سخت کرده و به همین دلیل می بینیم که از خط جدا می شوند و تصمیم دیگری برای ادامه کار می گیرند که تا حدی حق هم دارند. 

این راننده با بیان اینکه هم اکنون حدود ۱۱ اتوبوس در این خط کار می کنند، اظهار کرد: معمولا اینطور است که دو اتوبوس را با شرایط خرابی و… لحاظ می کنیم و باقی اتوبوس ها به سرویس دهی می روند و طبیعتا پیش می آید که راننده ای بیمار شود یا مشکلی داشته باشد و نتواند سر کار حاضر شود. پس به این دلایل نیز از تعداد دستگاه های آماده به کار خط کاسته می شود. 

خرابی یک اتوبوس و روی زمین ماندن ۵۰ مسافر 

او خاطرنشان کرد: وقتی یک اتوبوس به ایستگاه بیاید، ۵۰ نفر مسافر از صف کم می شود و برعکس وقتی فقط یک اتوبوس خراب شود یا به هر دلیلی در خط نباشد، باز ۵۰ نفر مسافر روی زمین می ماند و در نهایت منجر به این صف های طولانی می شود که اکثر اوقات شاهدش هستیم. اگر فقط حدود ۱۶ اتوبوس به ما بدهند، واقعا دیگر مسافران لنگ نمی مانند. 

شاهد هیچ تحولی در وضعیت حمل و نقل پردیس نیستیم

یکی از مسافران خط فرهنگسرا به پردیس نیز در رابطه با مشکلات حمل و نقل در این خط بیان کرد: از زمانی که کرایه های اتوبوس ۶۰۰ تومان بود در این مسیر رفت و آمد داشته ام و حالا کرایه ها ۹ هزار تومان شده، ولی فقط هرسال کرایه ها زیاد می شود و ما شاهد هیچ تحولی در وضعیت حمل و نقل پردیس نیستیم. 

این مسافر اضافه کرد: تقریبا هرشب مجبوریم حداقل یک ساعت برای رسیدن اتوبوس در صف بمانیم تازه این وضعیت وقتی باران و برف ببارد بدتر هم می شود. 

مسافر دیگری در ادامه وارد بحث شد و گفت: اخیرا شبکه خبر هم برای تهیه گزارش از وضعیت اتوبوسرانی آمده بود و مردم نیز بارها با رسانه ها صحبت کرده اند، ولی اثری نداشته است. نمی دانم چرا شهر تا این حد گسترش پیدا کرده، در حالی که اولین امکانات از جمله حمل و نقل آن ضعیف است. 

این مسافر ادامه داد: مردم بین ساعت ۶ عصر تا حدود ۸ شب به سختی می توانند سوار اتوبوس شوند و خسته از سرکار به خانه برگردند و عده زیادی هم تمام این مسیر را سرپا طی می کنند که هم خطرناک است هم واقعا خسته کننده تازه باید کرایه کامل هم بپردازند! یعنی هم باید در صف بمانی، هم خطر چنین سفری را به جان بخری، هم پول یک سفر بین شهری سخت را بپردازی!

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.