| کد خبر ۳۰۳۸۰۷
کپی شد

◄ راهبرد آمریکا در برابر برتری کشتی‌ سازی چین

چین با ادغام دو غول کشتی‌ سازی به قدرت بی‌ رقیب در دریاها بدل شده و آمریکا با اتحاد با کره‌ جنوبی و ژاپن و طرح‌ های کلان صنعتی می‌ کوشد عقب‌ ماندگی خود را جبران کند.

راهبرد آمریکا در برابر برتری کشتی‌ سازی چین
تین نیوز |

در حالی که چین با ادغام تاریخی دو غول دولتی کشتی سازی خود به بزرگ ترین قدرت این صنعت در جهان بدل شده، آمریکا با مجموعه ای از اقدامات سیاستی، صنعتی و تجاری به دنبال کاهش شکاف عظیم با رقیب شرق آسیاست.

سفر به شرق آسیا؛ یافتن هم پیمان صنعتی

به گزارش تین نیوز، دو سناتور دموکرات، تمی داکورث و اندی کیم ، در سفری رسمی به سئول و توکیو، با کشتی سازان مطرح کره ای و ژاپنی دیدار و گفت وگو کردند. هدف این سفر، ایجاد شرکت های مشترک برای ساخت و تعمیر کشتی های غیرنظامی در منطقه هند–پاسیفیک و جذب سرمایه خارجی برای بازسازی کارخانه های کشتی سازی آمریکاست. این رویکرد با طرح «کشتی سازی آمریکا را دوباره عالی کنید» دولت ترامپ و پیشنهاد سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد دلاری کره جنوبی همسو است.

بیشتر بخوانید:

پنج کشور برتر در صنعت جهانی کشتی سازی در سال ۲۰۲۵

برتری ساختاری چین

گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS) نشان می دهد که تنها یک کشتی ساز چینی در سال ۲۰۲۴، بیش از کل تولید تجاری کشتی سازی آمریکا از پایان جنگ جهانی دوم تا امروز کشتی تحویل داده است. ادغام ۱۶ میلیارد دلاری CSSC و CSIC ، ایجاد ظرفیت ۵۴ میلیون تنی، بیش از ۵۳۰ سفارش فعال و درآمد سالانه ۱۸ میلیارد دلاری، بخشی از دکترین ادغام نظامی–غیرنظامی پکن است.

چین با یارانه ها و وام های معادل ۹۱ میلیارد دلار، خوشه های صنعتی پیشرفته و زنجیره تأمین یکپارچه، توانسته هزینه ساخت کشتی ها را به شدت کاهش دهد؛ تا جایی که کشتی کانتینری بزرگ در این کشور تنها ۵۵ میلیون دلار تمام می شود، در مقابل ۳۳۳ میلیون دلار در آمریکا.

کشتی سازی چین

راهبردهای آمریکا برای جبران فاصله

آمریکا در برابر این اختلاف شدید، یک بسته چندلایه راهبردی را دنبال می کند:

  1. تقویت سیاست گذاری و مدیریت صنعتی

    • صدور دستور اجرایی ترامپ در آوریل ۲۰۲۵ برای بازگرداندن برتری دریایی و تمرکز بر احیای کشتی سازی تجاری.
    • راه اندازی دفتر ملی کشتی سازی در کاخ سفید برای هماهنگی پروژه ها، قراردادها و خطوط بودجه ای.
  2. افزایش ظرفیت ناوگان

    • هدف گذاری نیروی دریایی برای رسیدن به ۳۸۱ فروند ناو battle force طی سه دهه، با بودجه سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار.
  3. اهرم سازی اقتصادی و تجاری

    • اعمال عوارض بندری بر کشتی های ساخت یا بهره برداری شده توسط چین، با نرخ پایه ۵۰ دلار به ازای هر تن و افزایش سالانه آن.
  4. همکاری صنعتی با متحدان

    • قرارداد تعمیر کشتی های نیروی دریایی با هیوندای کره جنوبی .
    • مذاکره با ژاپن برای دو برابر کردن ظرفیت کشتی سازی آمریکا تا سال ۲۰۳۰ .

چالش های داخلی پابرجا

با وجود این برنامه ها، مسیر بازسازی صنعت کشتی سازی آمریکا با موانع جدی روبه روست:

  • کارگاه های قدیمی و نیاز به جذب ۲۵۰ هزار نیروی ماهر در یک دهه.
  • تأخیرهای تحویل، گاه تا سه سال، در پروژه های بزرگ.
  • نمونه حاد مانند زمین گیر شدن زیردریایی USS Boise برای بیش از پنج سال به دلیل فقدان حوضچه خشک.
  • هشدارهای دفتر حسابرسی دولت آمریکا (GAO) درباره هزینه های اضافی و کیفیت پایین برخی پروژه ها.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.