| کد خبر: 266719 |

ناوگان عمومی برون شهری دچار فرسودگی است

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور جزییات آخرین اقدامات و برنامه های نوسازی ناوگان برون شهری را تشریح کرد.

تین نیوز

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور جزییات آخرین اقدامات و برنامه های نوسازی ناوگان برون شهری را تشریح کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، علیرضا احمدی فینی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در تشریح گزارش عملکرد ۹ ماهه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای نوسازی ناوگان جاده ای در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل باری از محل آئین نامه اجرایی بند (ث) ماده ۳۰ قانون احکام دائمی در اجرای نظریه معاونت حقوقی ریاست جمهوری، قریب به ۴۹۰۰ دستگاه کامیون وارداتی تمدید و ویرایش ثبت سفارش شده اند که فرایند واردات آن ها به کشور انجام شد.

وی افزود: متعاقباً در اجرای مصوبات بازدید دادستان کل کشور از گمرک تهران جهت تسریع در ثبت سفارش و ترخیص کامیون های موجود در گمرکات کشور و نیز در اجرای ماده ۸ آئین نامه اجرایی بند (ص) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ موضوع مصوبه شماره ۹۲۵۲۳ / (ت) ۶۱۳۶۷ (ه) مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ هیأت وزیران، ثبت سفارش کامیون های وارداتی مشمول قانون یاد شده، قریب به ۸۴۰۰ دستگاه ناوگان کامیون کشنده وارداتی امکان ثبت سفارش آن ها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأیید و تشخیص و همکاری این سازمان صورت پذیرفت و همچنان در شرف انجام است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: نوسازی ناوگان مسافری با اولویت تولید داخل در قالب مصوبه شورای اقتصاد (طرح ۸۵ هزار دستگاه) و توسعه ناوگان مسافری (سواری کرایه بین شهری، ون، مینی بوس و اتوبوس) از محل تولید داخل و واردات از محل بند (ص) تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور انجام می پذیرد. در این راستا به منظور تسهیل در واردات ناوگان مسافری اتوبوس برون شهری اقداماتی با هماهنگی و همکاری بانک مرکزی جهت تخصیص ارز صورت پذیرفته و برای ترغیب متقاضیان به منظور واردات اتوبوس و استفاده از تولید داخل، امکان استفاده از تسهیلات بانکی از محل منابع داخلی این سازمان پیش بینی شده است.

راه اندازی سامانه نوسازی و توسعه ناوگان مسافری

وی در ادامه با اشاره به نقش این ستاد در طرح واردات ۵ هزار دستگاه اتوبوس با سرمایه گذاری بخش خصوصی و ساز و کار آنکه اخیراً معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است، گفت: به منظور انجام فرایند واردات اتوبوس این ستاد درصدد راه اندازی سامانه نوسازی و توسعه ناوگان مسافری برای ثبت نام متقاضیان و همچنین انجام اقدامات لازم جهت تخصیص ارز و حل مشکل سقف و سابقه برای واردکنندگان ناوگان حمل و نقل مسافری و نیز اعطای تسهیلات از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای متقاضیان بهره بردار ناوگان مسافری تولید داخل و نیز وارداتی است.

احمدی فینی با اشاره به تعداد ناوگان نوسازی شده از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون خاطرنشان کرد: در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل باری وارداتی از سال ۱۴۰۰ تا قبل از لازم الاجرا شدن قانون ساماندهی صنعت خودرو تعداد ۶۴۱۰ دستگاه در بخش نوسازی و ۱۳ هزار و ۸۲۲ دستگاه در بخش توسعه وارد کشور شده اند و در ادامه با واگذاری مسؤولیت به وزارت صنعت، معدن و تجارت و طبق آمارهای واصله تا کنون در مجموع قریب به ۳۸ هزار دستگاه در حوزه ناوگان حمل و نقل باری نوسازی ناوگان انجام شده است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری اظهار کرد: ناوگان باری عمومی جاده ای کشور شامل ۴۱۱ هزار دستگاه با متوسط عمر ناوگان ۱۹/۸۴ سال و تعداد ناوگان مسافری اتوبوس نیز ۱۴ هزار دستگاه با متوسط عمر ۱۴/۴۷ سال، مینی بوس ۲۹ هزار دستگاه با متوسط عمر ۲۸/۰۶ سال و سواری کرایه ۳۱ هزار دستگاه با متوسط عمر ۱۲/۷ سال است.

وی با اشاره به سن ناوگان باری و مسافری از نظر فرسودگی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده و ۲۰۰ هزار دستگاه نیز در سن مرز فرسودگی قرار دارند، افزود: همچنین در بخش مسافری ۵۵۰۰ اتوبوس، ۲۱ هزار مینی بوس و ۶۸۰۰ دستگاه سواری کرایه فرسوده در ناوگان مسافری وجود دارد که به ترتیب ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس، ۲۷ هزار مینی بوس و ۲۱ هزار سواری کرایه بین شهری نیز در سن مرز فرسودگی هستند. در حال حاضر برنامه ای برای اعمال تغییرات در سهمیه بندی سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری در دستور کار دولت نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

نظرسنجی
آیا جلسات اخیر مدیرعامل راه آهن با مدیران شرکت‌های مالک لوکوموتیو و واگن و تأکید ایشان بر حمایت از بخش خصوصی، تا کنون در بهبود وضعیت این شرکت ها مؤثر بوده است؟