درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی

راه آهن در بخش باری در سال جاری، تعرفه بهره برداری از شبکه را برای همه مسیرهای حمل در دو نوبت و برای برخی مسیرهای عمده در سه نوبت افزایش داده است.

درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
تین نیوز

راه آهن در بخش باری در سال جاری، تعرفه بهره برداری از شبکه را برای همه مسیرهای حمل در دو نوبت و برای برخی مسیرهای عمده در سه نوبت افزایش داده است.

انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته اعلام کرد: راه آهن در بخش باری در سال جاری، تعرفه بهره برداری از شبکه را که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از کل کرایه حمل بار را تشکیل می دهد، برای همه مسیرهای حمل در دو نوبت و برای برخی مسیرهای عمده در سه نوبت افزایش داده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، ، به دنبال این افزایش بی سابقه، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته خواستار لغو افزایش های بی سابقه اخیر تعرفه بهره برداری از شبکه ریلی شد. رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی این درخواست را در نامه ای به معاون وزیر و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مطرح کرد.

سبحان نظری در بخشی از این نامه عنوان کرد: نرخ بهره برداری از شبکه ریلی باید به گونه ای تعیین شود که ضمن تامین هزینه های بهره برداری از شبکه در بخش ریلی، برای صاحبان کالا و سرمایه گذاران نسبت به دیگر شقوق حمل ونقل دارای مزیت باشد.

وی افزود: متاسفانه در سال جاری، شرکت راه آهن در یک اقدام مخالف رویه معمول و به صورت کاملا یک سویه و غافلگیرانه و بدون مشورت و مذاکره با بخش خصوصی، تعرفه مذکور را با نرخ هایی بی سابقه و غیرقابل تحمل از سوی مشتریان افزایش داده است.

در این نامه در ادامه آمده است: مطابق ماده ۶ قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی، حمل ونقل بار یا مسافر در شبکه ریلی مستلزم پرداخت تعرفه بهره برداری از شبکه به شرکت راه آهن است. از این رو شرکت راه آهن به شکل سنواتی و عموما در ابتدای سال نسبت به اعلام این تعرفه اقدام می کند. در عین حال بر اساس تبصره ۱ ماده مذکور، نرخ بهره برداری از شبکه ریلی باید به گونه ای تعیین شود که ضمن تامین هزینه های بهره برداری از شبکه در بخش ریلی، برای صاحبان کالا و سرمایه گذاران نسبت به دیگر شقوق حمل ونقل دارای مزیت باشد. متاسفانه در سال جاری، شرکت راه آهن در یک اقدام مخالف رویه معمول و به صورت کاملا یک سویه و غافلگیرانه و بدون مشورت و مذاکره با بخش خصوصی، تعرفه مذکور را با نرخ هایی بی سابقه و غیرقابل تحمل از سوی مشتریان افزایش داده است.

در این نامه همچنین عنوان شده: راه آهن در بخش باری در سال جاری، تعرفه بهره برداری از شبکه را که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از کل کرایه حمل بار را تشکیل می دهد، برای همه مسیرهای حمل در دو نوبت و برای برخی مسیرهای عمده در سه نوبت افزایش داده است؛ این شرکت در گام نخست در خردادماه ۱۴۰۲، افزایشی معادل ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ و سپس در بهمن ماه ۱۴۰۲ افزایشی ۲۰ درصدی به طور عمومی برای همه بارها اعمال کرده است. علاوه بر این دو مورد، در مسیرهای حمل بار عمده که عموما مربوط به معادن بوده نیز به طور متوسط افزایشی ۲۰ درصدی اعمال شده است. این به آن معنا است که تعرفه بهره برداری از شبکه ریلی برای حمل بار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل، برای عموم بارها برابر ۵۶ درصد و برای بارهای عمده حدود ۸۷ درصد افزایش داشته است.  در بخش مسافری نیز تعرفه اجاره لکوموتیو افزایش حدود ۳۰۰ درصدی داشته است که این اتفاق نیز باعث زیان دهی جدی شرکت های خصوصی فعال در حمل مسافر ریلی می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    با شروع سال جدید و افزایش حق مالکانه واگن باری و بعدش افزایش مجدد حق دسترسی راه آهن ، به وضعیتی می‌رسیم که کرایه حمل جاده ای کمتر از کرایه ریلی است.
    اون هم در شرایطی که میعاد صالحی پس از خراب کاری های دو سال و نیمه، از راه آهن برکنار شده و مدیرعامل بیچاره بعدی تازه باید دنبال حل این بحران باشه

  • از طرف صاحب کالا

    در شرایط فعلی در بسیاری از مسیرها با تعرفه های تحمیلی راه آهن ریل امکان رقابت با جاده را ندارد. راه آهن نباید به شرکت های معدنی و فولادی به عنوان کیف پول نگاه کنه که هر زمان خواست از آن برداشت کنه، هزینه های سربار راه آهن به قدری بالاست که افزایش های چندین باره حق دسترسی در یک سال هم نمی تواند آن را از ورشکستگی نجات بده