| کد خبر: 34114 |

◄ تفاوت سرمایه گذاری در بندر و راه آهن / چاره ای جز راه اندازی لجستیک شرق کشور وجود ندارد

تین نیوز | یک عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران گفت: چاره ای جز راه اندازی لجستیک شرق به عنوان تنها منبع عامل شکوفایی اقتصادی در این بخش از کشور وجود ندارد.

به گزارش تین نیوز، محمدرضا قائم مقامی در چهل و دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به عدم انطباق میان اولویت ها و سرمایه گذاری های وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: تفاوت بنادر با راه آهن در این است که امکان جذب سرمایه خارجی در بنادر بیشتر است.

وی افزود: با این وجود به دلیل بیگانه بودن مدیران دولتی با بخش تخصصی حمل و نقل دریایی، حتی در دولت یازدهم نیز پیشنهاد ساخت اسکله 3 بندر شهید رجایی با جذب سرمایه از طریق صندوق توسعه ملی پیشنهاد شد، در حالی که طبق قانون این صندوق برای حمایت و توسعه از بخش خصوصی است.

عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران با بیان اینکه "چاره ای جز راه اندازی لجستیک شرق کشور وجود ندارد" تصریح کرد: تنها منبع و امکاناتی است که می تواند موجب شکوفایی اقتصادی در شرق کشور شود.

قائم مقامی یادآور شد: شرق کشور یکی از نقاط استراتژیک کشور است و سرمایه گذاری در این منطقه هزینه امنیت ملی کشور را باید بالا می برد.

این فعال حوزه ترانزیت دریایی بیان داشت: اگر درآمدهای اندک نفتی در بخش هایی با امکان جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی صرف شود، موجب غفلت در بخش های استراتژیک می شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به طور مثال زمانی که راه آهن حدود 5 میلیارد دلار در بخش زیرساخت به سرمایه گذاری احتیاج دارد، این میزان در بنادر صرف می شود در حالی که می توان هزینه های توسعه بنادر را از طرق دیگر فراهم کرد.

همچنین مسعود دانشمند، رئیس کمیسیون حمل و نقل با اشاره به سهم ترانزیت دریایی بنادر مهم دنیا در مقایسه با بندر شهید رجایی اظهار داشت: در سال دو هزار میزان کانتینر جابجا شده در جهان 250 میلیون بوده که سال 2013 به 750 میلیون کانتینر رسیده است و طبق پیش بینی ها این میزان به یک میلیارد کانتینر در سال 2020 خواهد رسید.

وی با اشاره به میزان TEU عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر جهان در مقایسه با ایران گفت: در سال گذشته، در بندر شانگهای 53 میلیون، در بندر هنگ کنگ با 35 میلیون ودر دبی 14 میلیون عملیات بندری کانتینری انجام شده در حالی که این میزان در مورد بندر شهید رجایی به 2.2 میلیون می رسد. با این رویه و اختلاف موجود بین ایران و جهان، حتی پس از لغو تحریم ها نیز هیچ کشتی به دلیل نبود بندر کانتینری در ایران پهلو نخواهد گرفت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.