| کد خبر: 2040 |

نگاهی به وب‌سایت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)

◄ بین‌المللی اما فاقد زبان بین‌الملل!

تین‌نیوز | فرودگاه امام خمینی(ره)، یکی از مهم‌ترین فرودگاه بین‌المللی ایران در حال حاضر است اما عملکرد وب‌سایت این فرودگاه که نقش روابط عمومی الکترونیک آن را نیز به عهده دارد، چندان مطلوب نیست.

به گزارش تین‌ نیوز، فرودگاه بین ‌المللی امام خمینی(ره) یکی از پرتردد ترین فرودگاه‌های کشورمان است که علاوه بر بسیاری از هموطنان مان، سالانه میزبان جمعیت عظیمی از میهمانان خارجی است که ایران، مقصد کاری یا گردشگری آنان است.

این که امروزه در عصر دیجیتال به سر می بریم، حرف جدیدی نیست اما همین بیان تکراری، اهمیت دنیای مجازی و استفاده از آن در عرصه سیاست، اقتصاد، تجارت، فرهنگ و... را نشان می دهد.

فرودگاه های بین المللی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و اگر گشتی در اینترنت بزنید، تقریبا می توانید وب‌سایت تمامی فرودگاه های بین الملی دنیا را مشاهده کنید. از جمله می توانید وب‌سایت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی را مشاهده کنید، وب‌سایتی که انتظارات مخاطب و کاربران را برآورده نمی کند.

وب‌سایت فرودگاه امام خمینی در نشانی http://ikia.airport.ir قرار دارد. از فقدان جذابیت‌های بصری و گرافیکی این وب‌سایت که بگذریم، میزان اطلاعات موجود در سایت و نحوه دسترسی به آنها، از جمله مسایلی است که جای بحث دارد، اما بزرگ ترین مشکل این سایت این است که تنها به زبان فارسی به روز می شود و یک وب‌سایت یک زبانه است. به روز نشدن این وب‌سایت به زبان انگلیسی، به عنوان سایت یک فرودگاه بین‌المللی که پذیرای میهمانان خارجی زیادی است، کمی عجیب به نظر می رسد.

«تصویر صفحه اول وب‌سایت فرودگاه امام»

برنامه روزانه پروازها و اعلام برنامه پروازهای ورودی و خروجی با جزئیات شماره پرواز، ساعت، مقصد و مبدا و ایرلاین از جمله مطالبی است که همچون هر سایت فرودگاهی دیگری در این وب‌سایت هم مشاهده می شود. در این سایت همچنین می توانید بخش های وضعیت آب و هوا، اخبار، اطلاعات گمرکی، پارکینگ، خدمات حمل و نقلی، بانک ها، خدمات پستی و بانکی و اشیا گمشده را ببینید و از اطلاعات آن استفاده کنید. در این وب‌سایت همچنین نقشه ترمینال فرودگاه نیز وجود دارد اما از آنجا که امکان بزرگنمایی ندارد، استفاه از آن بسیار مشکل و برای مسافر ناآشنا، تقریبا غیرممکن است.

نگاهی گذرا به برخی وب‌سایت های فرودگاه های بین المللی خارجی و حتی داخلی، نشان می دهد اطلاعات بیشتر و مفیدی معمولا در وب‌سایت های فرودگاهی قرار دارد؛ اطلاعاتی همچون اسامی شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی که در فرودگاه شعبه دارند. همچنین اعلام گواهینامه ها و جوایز فرودگاهی، معرفی مناطق گردشگری و تفریحی شهر، اعلام امکان دسترسی یا عدم دسترسی مسافران حاضر در فرودگاه به اینترنت و نحوه استفاده از آن، اعلام نام مطبوعات قابل دسترسی در فرودگاه، تنها بخشی از اطلاعات مفیدی است که در وب‌سایت های فرودگاه های بین المللی برای کاربران نمایش داده می شود که این موارد در وب‌سایت فرودگاه امام قابل مشاهده نیست.

از سوی دیگر اطلاعاتی همچون معرفی مدیران فرودگاه، معرفی ترمینال ها، اعلام مسیرها و خطوط پروازی، اعلام نرخ بلیت مسیرهای گوناگون و لینک فروش اینترنتی بلیت شرکت های مختلف، اعلام خدمات رفاهی از جمله نام رستوران ها و فروشگاه ها و نیز خودپردازها، از جمله خدمات دیگری است که وب سایت فرودگاه ها معمولا حاوی این اطلاعات هستند؛ البته درباره این موارد در وب‌سایت فرودگاه امام، اطلاع‌رسانی مطلوبی صورت نگرفته است.

بخش «درباره ما» در وب‌سایت این فرودگاه، درحالی که باید شامل اطلاعات مفیدی برای مسافران داخلی و خارجی باشد، تنها به توضیحی درباره ساخت فرودگاه اشاره شده و این بخش، فاقد هرگونه اطلاعات کاربردی است. همچنین در برخی بخش های این وب‌سایت از جمله خدمات ناوبری و نیز بخش اطلاعات روادید، هیچ اطلاعاتی قرار داده نشده است.

نکته مهم دیگر این است که در وب‌سایت فرودگاه امام، هیچ اشاره ای به طرح توسعه فرودگاه امام و موضوع شهر فرودگاهی، به عنوان یکی از مهم ترین طرح های توسعه ای حال حاضر کشور، نشده است و اگرچه به نظر می رسد وب‌سایت قدیمی این فرودگاه به نشانی www.ikiair.com به ارائه اطلاعاتی درباره طرح توسعه و انعکاس برخی اخبار آن، اختصاص داده شده اما هیچ گونه اطلاع رسانی در این باره، در هیچ یک از این دو سایت نشده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • یک ایرانی 0 0

    چرا کمی عجیب! بسیار زشت است که مسئولین کشور مرتب ابراز تمایل به ارتباط با جهان میکنند و از همه سو دعوت میکنند به ایران بیایید! ولی یکی از ابزارهای مهم ارتباطی این فرودگاه کلا از کار افتاده و معلوم نیست به چه زبانی به مردم غیر ایرانی صحبت می‌کند!؟ هزینه های بسیاری در کشور و همین فرودگاه می شود ولی برای یک سایت فرودگاهی که عنوان بین المللی را هم یدک میکشد و پس از ۵ - ۶ سال از شروع فعالیت آن میگذرد یک آبرو ریزی است و هیچ توجیهی برای آن نمیتوان تراشید جز ناتوانی مدیران این فرودگاه! البته بنده سالی چند بار گذرم به این فرودگاه میافتد و مشکلات زیادی برای پذیرایی و استقبال از مسافران دراین فرودگاه وجود دارد. ولی مشکل عدم وجود سایت به زبان انگلیسی نشان میدهد بقیه مشکلات را نمیتوان مطرح کرد چون زبان ارتباطی این فرودگاه با همه قطع است. چه ایرانی و چه غیر ایرانی!! تازه وقتی به سایت این فرودگاه مراجعه میکنیم می بینیم نوشته شده: " روابط عمومی و امور بین الملل فرودگاه… " یعنی امور بین الملل روابط عمومی تعطیل است!

  • مسافر 0 0

    کاش مشکل فقط سایت این فرودگاه بود، واقعا به نظر شما خود این فرودگاه، بین المللی است؟!…