| کد خبر: 92510 |

سفارش ساخت شناور به خارج کشور مرگ تدریجی صنعت را در پی دارد

تین نیوز | مدیر عامل شرکت شناور سازان صنعت دریا خرمشهر با تشریح توانمندی شرکت های داخلی برای ساخت انواع شناورهای مورد نیاز صنایع کشتی سازی، گفت:سفارش ساخت شناور به خارج از کشور، مرگ تدریجی این صنعت را در پی دارد.

اسدالله رحمانی مدیر عامل شرکت شناور سازان صنعت دریا خرمشهر هزینه ساخت کشتی در کشور را 50 تا 60 درصد کمتر از مشابه خارجی اعلام کرد و افزود:اعتباری که قرار است به صورت ارزی در اختیار شرکت های کشتی سازی خارجی قرار داده شود، در اختیار شرکت های داخلی قرار دهند تا ضمن رقابت با شرکت های خارجی صنعت دریایی کشور نیز خودکفا شود.

وی اظهار داشت:هم اکنون توان ساخت انواع شناورهای 20 هزار تنی در شرکت شناورسازان صنعت دریا خرمشهر و جمعی از شرکت های کشتی سازی داخلی وجود دارد و برای ساخت شناورهای با تثاژ بالا نیز به حمایت دولت و کاهش نرخ بهره بانکی نیاز داریم.

رحمانی بیان داشت: به صورت ویژه امکان ساخت شناورهای کانتیرنر بر در شرکت های صنعتی دریایی ایران (صدرا) و شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران(ایزوایکو) فراهم است به شرطی که یاردهای این شرکت ها به شرکت های کوچک کشتی سازی واگذار شود تا به صورت مجزا و با توجه به تخصص این شرکت ها اقدام به ساخت شناورهای کانتینر شود.

این فعال صنعت کشتی سازی در خرمشهر اضافه کرد: در کشور توان طراحی و ساخت انواع شناورها با اتکا به نیروهای متخصص داخلی وجود دارد.

لزوم معرفی صنعت دریا به صنعتگران کشور
مدیر عامل شرکت شناور سازان صنعت دریا خرمشهر در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از برگزاری نمایشگاه صنایع دریایی در جزیره کیش افزود:این نمایشگاه باید در مراکز صنعتی کشور از جمله شهرهای تبریز، اصفهان، شهرکرد و شیراز برگزار شود تا صنعتگران کشور با نیازهای صنایع دریایی آشنا شده و نیازهای این صنعت را در کشور بومی سازی کنند.

رحمانی با تشریح توانمندی صنعتگران داخلی در طراحی و ساخت قطعات مورد نیاز صنعت دریایی، افزود:برای رشد، توسعه و تامین قطعات شناورها نیاز است تا صنعتگران را با نیازهای این صنعت با برگزاری نمایشگاه مختلف آشنا کرد.

وی بیان داشت:متاسفانه تولید کنندگان قطعات داخلی علی رغم توانایی مورد حمایت قرار نمی گیرند و این مهم باعث سرخودرگی و رکود آن شده است.

مشکلات کار تولید در کشور از زبان فعال این صنعت
رحمانی در ادامه سخنانش به ممیزی، دریافت ضمانت های مختلف و دریافت ارزش افزوده برای ساخت شناور در کشور اشاره کرد و گفت:برخی افراد برای ساخت شناور در داخل کشور کارشکنی کرده و با دستخطی و بدون هیچگونه کارشناسی ساخت شناور را به شرکت های خارجی می دهند.

وی افزود:در ساخت انواع شناورها و سازهای دریایی از بسیاری از کشورهای پیشرو نظیر چین، مالزی و امارات متحد عربی برتر هستیم و با حمایت دولت می توانیم بخشی از نیازهای منطقه را نیز تامین کنیم.

صنعتگر، پولدار نیست، اهل تولید است
این فعال صنعت کشتی سازی در ادامه سخنانش به بیش از دو هزار کیلومتر ساحل در خلیج فارس و موقعیت ممتاز و استراتژیک ایران در طراحی و ساخت شناورها اشاره کرد و گفت:بدون تردید، به بهسازی و توسعه صنعت نوپای کشتی سازی نیاز داریم تا بتوانیم جوابگوی نیاز خطوط کشتیرانی و حضور موثر در عرصه دریاها و سهیم شدن در تجارت جهانی باشیم.

وی اظهار داشت:برای رسیدن به این مهم نیاز است، قوانین دست و پاگیر در مسیر توسعه صنعت برداشته شود و با اجرای مشوق های مختلف از صنعتگران در بخش دریا حمایت شود.

وی کمبود نقدینگی را از دیگر مشکلات صنعت کشتی سازی داخلی عنوان کرد و افزود:برخی در مسیر تولید بخش خصوصی و به ویژه صنعت کشتی سازی داخلی کارشکنی می کنند ضمن اینکه توان این بخش برای ادامه راه خود نیز محدود است.

رحمانی به اشتغال 200 نفر در شرکت صنعت دریا در دو کارخانه خرمشهر و هندیجان اشاره کرد و گفت:این شرکت ساخت انواع یدکش، آتش خوارکشتی آتش نشان، مسافربری را در حال ساخت دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.