| کد خبر: 79743 |

جوان‌سازی بنادر با نگاه اقتصادی

تین نیوز | توسعه بنادر و حمایت از صنایع دریایی و کشتی‌سازی ازجمله مواردی است که در دولت یازدهم مورد حمایت‌های زیادی قرار گرفته اما یکی از موضوعاتی که در این زمینه اهمیت دارد این است که توسعه کدام بنادر در ایران توجیه اقتصادی داشته و کدام بنادر توجیه اقتصادی ندارد؟

همچنین ایران در زمینه صنایع دریایی در سال‌های گذشته به دستاوردهای مناسبی رسیده که رعایت استانداردهای جهانی یکی از عوامل اصلی این رشد بوده است.

حسین میرزایی، مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی درباره مشکلاتی که در زمینه صنعت دریانوردی و بنادر ایران وجود دارد، به صمت گفت: یکی از مشکلاتی که در زمینه بنادر کشور وجود دارد این است که برخی مسئولان هنوز می‌خواهند با عملکردی که بنادر در گذشته داشته‌اند آنها را توسعه دهند. برای مثال بندر ترکمن یکی از بنادری است که اکنون توسعه آن دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه از بندر ترکمن زمانی استفاده می‌شد که بیشترین بار کشتی‌ها ۲۰۰ تن بود، توضیح داد: این موضوع ویژه بندر ترکمن نیست و متاسفانه بسیاری از بنادر در کشور اکنون شرایط مشابه دارند. این دسته بنادر زمانی کاربرد داشتند که کشتی‌های ۲۰۰ تنی از بهترین کشتی‌های روز در دنیا بوده‌اند، نه اکنون که کشتی‌های ۱۲۰ هزار تنی هم در دنیا فعالیت می‌کنند.

این کارشناس صنایع دریایی و بندری افزود: در برخی از این بنادر هزینه‌های زیادی صرف شده و به جایی هم نرسیده است. این موضوع درباره بندر خرمشهر هم وجود دارد. بندر خرمشهر زمانی بندر مادر ایران بوده و در آن دوره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. در بندر خرمشهر کشتی‌های ۱۴ هزار تنی پهلوگیری می‌کردند و این بندر مهم‌ترین بندر کشور بوده است. این درحالی است که اکنون در فاصله ۷۰کیلومتری بندر خرمشهر، بندر امام خمینی(ره) وجود دارد. در بندر امام خمینی(ره) اکنون کشتی‌های ۸۰هزار تنی پهلوگیری می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود سرمایه‌گذاری روی بندر خرمشهر دیگر توجیه اقتصادی نداشته باشد.

مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه شمال کشور دیگر نیازی به ساخت بندر جدید ندارد، توضیح داد: در شمال کشور بنادر بسیاری وجود دارد و ساخت بندر جدید در این منطقه از کشور دیگر توجیه اقتصادی ندارد. یکی از مشکلاتی که در شمال کشور وجود دارد این است که هر شهری که ساحل دارد، بندر و منطقه آزاد می‌خواهد و متاسفانه برخی نمایندگان مجلس هم به این خواسته‌ها دامن می‌زنند.

میرزایی با بیان اینکه در حوزه ساخت و توسعه بندر گفته‌ها باید کارشناسی‌شده باشد، گفت: برخی ادعاها و مطالبات در این زمینه کارشناسی‌شده نیست و متاسفانه بحث‌هایی است که به دلایل سیاسی مطرح می‌شود، نه اقتصادی.
این کارشناس بندر و دریانوردی با اشاره به اینکه زمان‌بندی پروژه‌های توسعه‌ای در بخش بنادر نیز با مشکلاتی روبه‌رو است، توضیح داد: یکی از موضوعاتی که در این زمینه وجود دارد، توسعه بندرعباس است که این پروژه حدود ۱۰ سال از برنامه اصلی عقب مانده است.

مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بندرعباس زمانی برای کشتی‌های آبخور ۱۴ متر بندر مناسبی بوده است، بیان کرد: زمانی که کشتی‌ها نیاز به ۱۴ متر آبخور داشتند بندرعباس گزینه مناسبی بود اما اکنون کشتی‌های غول‌پیکر نیاز به ۲۴متر آبخور دارند و این بندر پاسخگوی نیاز این کشتی‌ها نیست.

میرزایی با تاکید بر اینکه برخی بنادر در کشور نیاز به جوان‌سازی دارند، توضیح داد: بندرعباس یکی از مهم‌ترین بنادر کشور است که توسعه و استفاده بهینه از آن همواره اولویت بوده اما اجرای برنامه‌های در نظر گرفته شده با سرعت تعیین شده انجام نشده است. ازجمله عملیاتی که می‌تواند این مشکلات را برطرف کند، جوان‌سازی این بنادر در کشور است.

وی با بیان اینکه جوان‌سازی بنادر از جمله استراتژی‌هایی است که اکنون در کشور پیگیری می‌شود، اظهار کرد: در این زمینه یکی از بنادری که تاکنون عملکرد مناسبی داشته، بندر چابهار است. چابهار، بندری اقیانوسی است که جوان‌سازی و توسعه آن می‌تواند به کشور کمک بسیاری داشته باشد.

مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه اکنون بنادر کشور نیاز به آبخور ۲۴ متر دارند، گفت: آبخور بندر چابهار اکنون ۱۸ متر بوده که نسبت به آنچه کشور لازم دارد، قابل پذیرش است. همچنین با توجه به اینکه بندر چابهار در حال ساخت و توسعه است، پیش‌بینی می‌شود بتواند این نیاز را در کشور برطرف کند.

توقیف کشتی بر اثر رعایت نکردن استانداردها
میرزایی با تاکید بر اینکه استانداردهای کشتی‌سازی در دنیا وابسته به تناژ آنهاست، گفت: در این زمینه استانداردهایی که برای کشتی‌های زیر ۵۰۰ تن درنظر گرفته می‌شود با استانداردهای کشتی‌های دیگر متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه در کشتی‌های زیر ۵۰۰ تن براساس کنوانسیون کار دریایی (ام‌ال‌سی) رعایت استانداردهای «ام‌ال‌سی» نیاز نیست، توضیح داد: ایران عضو این کنوانسیون است و درکنوانسیون کار دریایی استانداردی برای کشتی‌های زیر ۵۰۰ تن ظرفیت حمل در نظر گرفته نشده است.

میرزایی با بیان اینکه کشتی‌های بیش از ۵۰۰ تن باید استانداردهایی که «ام‌ال‌سی» تعریف کرده را رعایت کنند، گفت: رعایت این استانداردها از جمله ضروریاتی است که باید در ساخت کشتی به آن توجه شود. در صورتی که در ساخت کشتی استانداردهای «ام‌ال‌سی» رعایت نشود، کشتی به هر بندری که برود، متوقف می‌شود.

مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ساخت کشتی‌هایی که ظرفیت حمل بیش از ۵۰۰ تن دارند، باید بر اساس استانداردهای روز باشد، توضیح داد: موضوعی که در این زمینه وجود دارد این است که برخی کشتی‌ها به صورت داخلی فعالیت می‌کنند و استاندارد آنها متفاوت است اما کشتی‌هایی که خارج از ایران می‌روند باید این استانداردها را به طور کامل رعایت کنند.

وی افزود: کشتی‌های اقیانوس‌پیما و کشتی‌های ماهیگیری نیز استانداردهای خاص خود را دارند که با دیگر کشتی‌ها تفاوت‌های بسیاری دارد. «ام‌ال‌سی» کنوانسیون مدافع حقوق دریانوردان است و در این زمینه برای رفاه دریانوردان قوانین بسیاری دارد.

میرزایی با اشاره به اینکه رعایت حقوق دریانوردان علاوه بر جنبه‌های انسانی، جنبه‌های صنعتی بسیاری دارد، توضیح داد: یکی از موضوعاتی که اهمیت این کنوانسیون را مشخص می‌کند قدرت آن در توقیف کشتی‌هاست.

این کارشناس صنایع دریایی با اشاره به اینکه خوشبختانه ایران تاکنون توانسته این استانداردهای «ام‌ال‌سی» را رعایت کند، گفت: با اینکه مفاد این کنوانسیون اکنون رعایت می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما اهمیت آن باید برای حمایت از صنایع دریایی درنظر گرفته شود.

این کارشناس صنایع دریایی با بیان اینکه رعایت استانداردهای کشتی‌سازی در حدی است که کارخانه‌های فولاد هم بازرسی می‌شود، توضیح‌داد: ممیز شرکت‌های بین‌المللی در زمینه استاندارد یکی از کارهایی که انجام می‌دهند بازدید از کارخانه‌های فولاد است. برخی ممیزها برای بررسی ورقه‌های فولادی که در بدنه کشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد بازرسی را از کارخانه‌های فولادسازی شروع می‌کنند و این موضوع نشان از اهمیت رعایت استانداردهای این صنعت است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.