| کد خبر: 7502 |

یک پلتفرم لجستیکی در قلب اسپانیا

تین نیوز |  اولین و یکی از مهمترین بنادر خشک کشور اسپانیا، بندر خشک مادرید است که در سال 2000 در منطقه کسلادا در نزدیکی شهر مادرید که تقریبا در مرکزیت کشور واقع شده، راه‌اندازی شد. به ‌غیر از این بندر خشک، مراکز دیگری نیز در حال توسعه هستند. مکان‌یابی این مراکز با توجه به دو اصل قرارگیری در محل تقاطع جریان‌های اصلی جابه‌جایی کالا در کشور (در مسیر کریدورهای حمل‌ونقل مهم درون کشوری) و نزدیکی به بازارهای مصرف صورت گرفته است.
 
از احداث این بندر، دو هدف دنبال می‌شد؛ هدف اول اتصال به بنادر دولتی مهم اسپانیا و پشتیبانی از آنها و در نهایت ارتقای جایگاه این منطقه به عنوان یک هاب لجستیکی سطح بالا در اروپا بود. هدف دوم این بود که سهم حمل‌ونقل ریلی کالا از این طریق افزایش یافته و مجموع مسافت طی شده در حمل‌ونقل جاده‌ای جهت انتقال کالاها بین بنادر و داخل سرزمین کاهش یابد. ترکیب این دو هدف در نهایت برآوردکننده سیاست‌های اتحادیه اروپا در راستای بهبود حمل‌ونقل چندوجهی بود. در نتیجه این بندر خشک بخشی از شبکه حمل‌ونقل سرتاسری اروپا محسوب می‌شود.
 
زمانی که این بندر خشک آغاز به کار کرد، بیشتر بنادر خشک دنیا تنها با یک بندر متصل بودند، اما ایجاد این بندر از این جهت که به چهار بندر الگسیراس، بارسلونا، بیلبائو و والنسیا به‌طور همزمان خدمات ارائه می‌داد، در نوع خود نوآوری محسوب می‌شد؛ چراکه این چهار بندر رقیب، با همکاری مشترک و در راستای تسهیم هزینه‌ها و بهره‌گیری از هم‌افزایی و اقتصاد مقیاس، اقدام به ایجاد این بندر خشک نموده بودند. به‌طور ویژه، افزایش مداوم سالانه در میزان جابه‌جایی کالا از این بنادر که بیشترین ترافیک کانتینری را در میان بنادر اسپانیا دارا هستند، یکی از مهمترین عوامل ایجاد چنین مرکزی بود. در سال 2003 دولت اسپانیا اجازه انجام کلیه عملیات گمرکی و بازرسی را که در بنادر دریایی انجام می‌شد، برای این بندر خشک صادر کرد و انتظار می‌رود در آینده ظرفیت جابه‌جایی بندر به 100.000 TEU در سال برسد.
 
زیرساخت‌های این بندر خشک به شرح ذیل است:
 
- کل مساحت پایانه: 140 هزار مترمربع
 
- محوطه انبارش کانتینر: 16000 مترمربع
 
- چهار خط ریلی برای بارگیری و تخلیه قطار
 
- دو خط ریلی برای دریافت و تحویل
 
- محوطه انبارش برای کانتینرهای خالی: 18000 مترمربع با ظرفیت 1700 TEU
 
- تجهیزات جابه‌جایی و بارگیری/ تخلیه کانتینرها
 
بندر خشک مادرید، به چند دلیل عمده در این منطقه مکان‌یابی شده است: اول اینکه منطقه کسلادا در مجاورت کلانشهر مادرید به عنوان پایتخت اسپانیا قرار گرفته که یک مرکز مهم تولیدکننده (دومین شهر بزرگ تولیدی اسپانیا) و مصرف‌کننده (5/11 میلیون جمعیت مرکز و حومه) در این کشور است. دوم اینکه این منطقه دارای اتصالات مناسبی از نظر حمل‌ونقل چندوجهی با شبکه‌های ریلی و جاده‌ای در سطوح ملی و بین‌المللی است. علاوه براین، بسیاری از شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات لجستیکی در این منطقه واقع شده‌اند که این بندر خشک را به بخشی از یک پلاتفرم لجستیکی (مرکز لجستیکی) بزرگ در قلب اسپانیا تبدیل کرده است.
 
ویژگی‌های مذکور، این بندر خشک را به یک هاب مهم با قابلیت جذب جریان‌های کالایی با حجم بالا (حمل شده از طریق ریل) تبدیل نموده است.
 
- خدمات زیر از طریق این بندر خشک ارائه می‌شوند:
 
- در محل پایانه بندر خشک: جابه‌جایی کانتینر، انبارداری، حمل کانتینر، پیکربندی قطار، خدمات داده‌ای و مستندسازی، خدمات گمرکی، ادغام و تفکیک کانتینر، تعمیرات کانتینر، ذخیره کالا و انبارش کانتینرهای خالی.
 
- در محل پایانه‌های ریلی بنادر: جابه‌جایی کانتینر، پیکربندی قطار، خدمات داده‌ای و مستندسازی، فرآیندهای اداری.
 
- خدمات حمل‌ونقل ریلی بین بندر خشک و بنادر دریایی که برعهده صاحب‌امتیاز است.
 
برگرفته از مطالب سایت www.stratmos.com
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.