| کد خبر: 64377 |

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد:

◄ لزوم ورود بخش خصوصی برای ایجاد بنادر خشک / مناطقی که شرایط تبدیل به بندر خشک را دارند

تین نیوز | مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه با توجه به طرح های پیش روی سازمان بنادر و دریانوردی، باید بحث ایجاد بنادر خشک از سوی بخش خصوصی دنبال شود، گفت: برای مثال در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان در کرمان، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در قم و منطقه آزاد انزلی، شرایط ایجاد بندر خشک وجود دارد.

هادی حق شناس در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به اولویت های سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار کرد: اگر طرح های بنادر کشور را رتبه بندی کنیم، به طور طبیعی اولویت اول سازمان بنادر و دریانوردی اجرای طرح جامع بنادر کشور است.

وی با بیان اینکه در بنادر کشور اولویت اول سازمان بنادر و دریانوردی تکمیل بندر شهید رجایی است، گفت: تکمیل حوضچه سوم، چهارم و پنجم بندر شهید رجایی در کنار تجهیز این بندر از برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی است.

حق شناس، با اشاره به بندر چابهار و برنامه ریزی سازمان بنادر و دریانوردی برای ایجاد مجتمع بندری در سواحل مکران، گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به توسعه سواحل مکران و بکر بودن سواحل دریای عمان، توسعه سواحل مکران یک ضرورت محسوب می شود.

وی افزود: در بنادر شمالی کشور هم این ضرورت وجود دارد، زیرا با توجه به تغییر نگاه استراتژیک روسیه از غرب به کشورهای شرق و ضرورت احیای کریدور شمال- جنوب و غرب- شرق که هر دو از مسیر ایران عبور می کنند، لذا باید طرح های بندر انزلی در گیلان و بنادر استان مازندران تکمیل شوند.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برنامه ششم توسعه که از سال 95 شروع و در سال 99 به پایان می رسد، تصریح کرد: باید ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینر که امسال حدود 4.8 میلیون TEU است، تا پایان برنامه ششم توسعه به حدود 9 میلیون TEU برسد، به این ترتیب نیاز به سرمایه گذاری چند صد میلیون دلاری در این بخش وجود دارد.

وی تصریح کرد: برای اجرایی شدن طرح های مذکور، سازمان بنادر و دریانوردی نیاز به چندین هزار میلیارد تومان منابع دارد، این در حالی است که منابع سازمان بنادر که در بخش دریایی هزینه می شود، حداکثر بین 600 تا 700 میلیارد تومان است.

حق شناس با تاکید بر لزوم ایجاد بنادر خشک از سوی بخش خصوصی، گفت: با توجه به طرح های پیش روی سازمان بنادر و دریانوردی، باید بحث ایجاد بنادر خشک که درواقع یک نوع انبارهای عمومی هستند که در داخل کشور ایجاد می شوند، از سوی بخش خصوصی دنبال شود.

وی افزود: منظو از بندر خشک همان تخلیه و بارگیری و انبارداری کالا است. برای مثال در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان در کرمان، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در قم، و منطقه آزاد انزلی، شرایط ایجاد بندر خشک وجود دارد.

حق شناس تصریح کرد: بنادر خارجی خلیج فارس دارای رتبه یک رقمی عملکرد تخلیه و بارگیری کانتینر در جهان هستند این در حالی است که بندر شهید رجایی و سایر بنادر ایران، رتبه بسیار پایین تری در دنیا دارد، لذا اولویت اول سازمان بنادر و دریانوردی تکمیل طرح جامع بنادر و سرمایه گذاری در این بخش است، تا ظرفیت بنادر متناسب با نام و جایگاه ایران توسعه یابد.  

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.