| کد خبر: 60738 |

جزییات دیدار ظریف با وزیر حمل و نقل جاده ای هندوستان

◄ شبکه جاده ای ایران و اتصال بزرگراه " گارلند " به زرنج - دلارام / سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری هندی ها در بندر چابهار

تین نیوز | وزیر حمل و نقل جاده ای، بزرگراه ها و کشتیرانی هندوستان در خصوص حمل و نقل جاده ای و ترانزیت کالا از بندر چابهار به هندوستان بیان کرد: اتصال بزرگراه "گارلند" افغانستان که توسط هندوستان در سال 2009 ساخته شده به بندر چابهار با استفاده از شبکه جاده ای ایران و بزرگراه زرنج-دلارام می تواند موجب دسترسی ترانزیت کالا به چهار شهر مهم هرات، قندهار، کابل و مزار شریف در افغانستان شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری اکنومیک تایمز، طی سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با مقامات کشور هندوستان در هفته گذشته، نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل جاده ای، بزرگراه ها و دریانوردی هندوستان در این دیدار اظهار داشت: هندوستان انتظار دارد بندر استراتژیک چابهار تا دسامبر سال آینده عملیاتی شود و به همین خاطر بدون توجه به مخالفت های امریکا برای توسعه بندر چهار با ایران وارد قرارداد شده است.

وی افزود: کار در بندر چابهار با همکاری دو شرکت هندی "کاندلا" و "جواهر" آغاز شده و این بندر بین یک تا یک سال و نیم دیگر عملیاتی می شود.

گادکاری با بیان اینکه "پیش نویس قرار داد ظرف سه ماه به امضا خواهد رسید" گفت: بندر چابهار با اهداف خاص به منظور تبدیل پهلوگاه کشتی به پایانه کانتینری و ترمینال بار چند منظوره با سرمایه گذاری 85.21 میلیون دلار امریکا ساخته خواهد شد و ظرف 10 سال دو پهلوگاه در این بندر ساخته خواهد شد.

وزیر حمل و نقل جاده ای، بزرگراه ها و کشتیرانی هندوستان در خصوص حمل و نقل جاده ای و ترانزیت کالا از بندر چابهار به هندوستان بیان کرد: اتصال  بزرگراه "گارلند" افغانستان که توسط هندوستان در سال 2009 ساخته شده است به بندر چابهار با استفاده از شبکه جاده ای ایران و بزرگراه زرنج-دلارام می تواند موجب دسترسی ترانزیت کالا به چهار شهر مهم هرات، قندهار، کابل و مزار شریف در افغانستان شود.

وی با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با همتای ایرانی خود عباس آخوندی خاطرنشان کرد: با راه اندازی بندر چابهار هزینه های ترانزیت کالا به آسیای مرکزی به یک سوم کاهش خواهد یافت. همچنین ما برای سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی ایران نیز ابراز علاقه کرده ایم.

گفتنی است رئیس جمهوری نیز در ملاقات قبلی با گادکاری بیان داشته که توسعه شهر و بندر چابهار باعث شروع فصل جدیدی در ارتباطات دو کشور خواهد شد.

غلامرضا انصاری سفیر ایران در هندوستان نیز در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: پتانسیل همکاری بسیار بالایی میان دو طرف وجود دارد و ایران به دنبال دسترسی به هندوستان از طریق بندر چابهار و بندرعباس همچنین آسیای مرکزی، افغانستان، روسیه، منطقه قفقاز و حتی ترکیه از کریدور شمال-جنوب است.

انتظارات ایران از هند
در همین رابطه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با مودی نخست‌وزیر و سوشما سوراجی وزیر امور خارجه هند دیدار کرد و محورهای اصلی مذاکرات دو طرف شامل امنیت منطقه‌ای و افزایش ارتباطات، سرمایه‌گذاری نفت و زیرساخت‌های حمل و نقل را به عنوان بخش‌هایی از همکاری دو طرف اعلام کردند.
 
ظریف در این دیدار هند را به عنوان یک شریک استراتژیک خواند و گفت: ایران نمی‌تواند حمایت‌های هندوستان را در دوران سختی‌ها فراموش کند.
 
وی افزود: دو طرف برای ادامه همکاری توسعه چابهار قبلا موافقت کرده‌ بودند. توسعه این بندر دسترسی هند به بخش‌های افغانستان از طریق مسیر دریایی و گذشتن از پاکستان را امکان‌پذیر خواهد کرد و در مقابل ایران انتظار همکاری بیشتری از هند دارد.
 
در پایان نیز سوراج وزیر امور خارجه هند توئیت کرد: جلسه بسیار خوبی با وزیر امور خارجه ایران داشتم و مساله آزادی 9 ملوان هندی بازداشت شده در ایران را درخواست کردم همچنین خواستم که ایران از جریمه 2.9 میلیون دلاری برای آنها چشم‌پوشی کرده و به زودی این ملوان‌ها را آزاد کند.»

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیف الهی 0 0

    با سلام هندی ها سالهاست که در پی حضور در این بندر هستند لیکن هیچگاه از محدوده تعارفات دیپلماتیک پا فراتر ننهاده اند. تعارض در تاریخ های مندرج در پاراگراف دوم و سوم که نشاندهنده شروع بهره برداری در دسامبر آینده است و پاراگراف چهارم که امیدوارند قرارداد ظرف سه ماه آینده امضا شود را نفهمیدم. مشکل بندر چابهار به عدم ارتباط زمینی آن بر میگردد و تا زمانیکه این ارتباط آنهم از طریق ریل به خراسان جنوبی تا شمالی برقرار نشود بهره برداری از آن توجیه اقتصادی نخواهد داشت فلذا سرمایه گذار خارجی در آن سرمایه گذاری نخواهد کرد. امیدوارم روزی شاهد بهره برداری از این شاهرگ حیاتی ترانزیت کالا که از قبل از انقلاب بعنوان راهکار توسعه محور شرق شناخته شده است باشیم.

  • انبر 0 0

    احدا ثراه آهن چابهاربه شمال شرق راه توسعه سیستان وبلوچستان است قراردادbotباپیمانکاران خارجی منعقدشود به قول هااعتمادنشود