| کد خبر: 60235 |

برخی از حوزه‌های دریا فراموش شده و فرصت‌ها استفاده نشده است

تین نیوز | بر اساس آمار منتشر شده در سال 2014 ، ایران از نظر رشد علمی در بخش مهندسی دریا رتبه یازدهم را درکل کشورها داراست و با اختلاف کمی از آلمان و فرانسه قرار دارد اما آنها دارای تولیدات و حجم درآمد بالایی از دریا هستند و ما اینگونه نیستیم.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی در نشست تخصصی  وضعیت صنایع دریایی ایران پس از لغو تحریم های بین المللی  با بیان این مطلب گفت: یکی از معضلات بخش دریایی این است که همه جانبه رشد نکرده است در برخی از حوزه ها سرمایه گذاری های خوبی صورت گرفته است اما برخی از حوزه ها فراموش شده و از فرصت ها استفاده نشده است.
 
محمد سعید سیف افزود: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی سعی کرده است همه جوانب را به طور گسترده مورد توجه قرار دهد به همین منظور در بحث فرهنگ سازی و ترویج ،جشنواره دانش آموزی را شروع کرده و در بحث اطلاعات و آمار ، آمارنامه دریایی را تدوین کرده است.
 
وی تصریح کرد: دربحث فناوری با دانشگاه ها و مراکز علمی همکاری هایی شروع شده است و در بعد صنعت و حل مشکلات آن پیگیر هستیم تا به شرکت های دانش بنیان و علاقه مندان این صنعت وام هایی را تخصیص دهیم.
 
وی در ادامه اظهار داشت: قطعا اگر بتوانیم با برنامه و شناخت بهتری وارد دوران پسا تحریم شویم بسیار مفید و موثر خواهد بود.
 
سیف یادآور شد: در دوران تحریم تمام بخش های این صنعت از جمله خدمات، حمل ونقل وکشتیرانی لطمه دیدند اما این محدودیت ها در برخی از حوزه ها باعث شد ما پیشرفت هایی را از جمله در بحث موسسات رده بندی و استاندارد کشتی ها و بیمه ها داشته باشیم به گونه ای که  در حال حاضر بسیاری از کشتی های کشور تحت استاندارد موسسات رده بندی داخلی قرار دارند.
 
وی خاطر نشان کرد: در بعد صنعتی در دوران تحریم صنایع کشتی سازی کشور تعطیل نشد و در بعد نظامی و غیر نظامی شناورهای خوبی ساخته شد.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی افزود: به دلیل محدودیت های بین المللی و محدودیت در سرمایه گذاری و سفارشات سهم صنایع دریایی در GDP دنیا ناچیز است و حدود یک دهم درصد از GDP کشور مربوط صنعت دریایی است. سهم ما در دنیا حدود یک دهم درصد ساخت تاسیسات مرتبط با کشتی ها است.
 
وی تصریح کرد: بیش از یک درصد ناوگان دنیا مربوط به ایران است  و منطقی این است که سهم صنعت ، تولید واشتغال ما در این حوزه بیشتر باشد.
 
سیف گفت: خوشبختانه در بحث سیاست های کلان برنامه ششم پیش بینی های خوبی در این خصوص صورت گرفته است و چند بند مرتبط با دریا گنجانده شده است.
 
وی با مقایسه آمار تربیت فارغ التحصیلان رشته مهندسی گفت: ما از این نظر در دنیا پس از روسیه و آمریکا در رتبه سوم قرار داریم و طبیعتا باید انسجام تطابقی بین این دستاوردها و صنعت وجود داشته باشد.
 
سیف اظهارداشت: قطعا شرایط تحریم به ما کمک می کند که بدون محدودیت برنامه ریزی کنیم و خوشبختانه بانک مرکزی و وزارتخانه ها به این نتیجه رسیده اند که به اشتغال و تولید در مرحله اول توجه کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.