| کد خبر: 38376 |

ایده های جدید دریایی را به " بورس ایده " عرضه کنید

تین نیوز | در فرابورس بازاری به نام بازار ایده وجود دارد و چنانچه هر فردی در حوزه دریایی ایده‌ای جدید و نو داشته باشد می‌تواند آن را در بورس ایده عرضه كند.

عضو هیئت‌مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در نشست تخصصی صنایع‌دریایی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی سخنانی گفت: سابقه صنعت دریایی در ایران قدیمی است و ایزوایكو با این هدف ایجاد شد كه بتوانیم به كشوری تبدیل شویم كه در حوزه صنعت دریایی حرفی برای گفتن داشته باشیم اما متأسفانه این اهداف‌ به دلایل مختلف به سرانجام نرسیده و كماكان ما به جایگاهی كه باید نرسیدیم.

دکتر محمدرضا عربی با بیان اینكه این حوزه یك حوزه سرمایه‌ بر و دیر بازده است افزود: به همین دلیل بخش‌خصوصی مایل به ورود به این صنعت نیست و اگر هم بخواهد ورود پیدا كند انتظار حمایت‌های خاص و ویژه‌ای از سوی دولت است.

وی با اشاره به اینکه دولتی بودن این حوزه باعث عقب‌افتادگی این صنعت شده است اظهار داشت: این صنعت در عین اینكه در عملیات دولتی بوده است در كارفرمایی هم دولتی بوده است كه همین موضوع اثر منفی را مضاعف كرده زیرا دولت به دلیل شرایط مالی نتوانسته به این صنعت كمك كند. 

عربی ناتوان بودن در گرفتن شریك خارجی را دلیل دیگر عدم شكوفایی صنعت كشتی‌سازی ذكر كرد و گفت: برای ایجاد دانش علمی و فنی در این حوزه لازم است این دانش به ما منتقل شود زیرا اگر بخواهیم این دانش را از صفر به دست آوریم زمان و انرژی بسیاری باید صرف شود. 

وی در خصوص تأمین مالی صنایع‌دریایی كشور گفت: اگر این موضوع حل می شد سایر موضوعات به گونه ای مرتفع می‌شد. 

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با اشاره به سرمایه‌بر بودن این صنعت گفت: به همین دلیل بخش‌خصوصی تمایل چندانی برای ورود به این صنعت ندارد دولت هم چون منابع كافی نداشته نتوانسته آن گونه كه باید از این صنعت حمایت كند. 

وی با اشاره به شركت‌های دریایی فعال در بورس افزود: در حوزه حمل‌ونقل دریایی كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از شركت‌های تابعه‌اش وارد بورس شده‌اند كه همین مسأله باعث شفافیت این حوزه شده و باعث شده به این حوزه از دیدگاه اقتصادی و درآمدزایی نگاه شود.

وی ادامه داد: در حوزه خدمات بندری نیز چند شركت از جمله تایدواتر و شركت خدمات بندری سینا وجود دارند همچنین در حوزه پیمانكاری و كشتی‌سازی شركت صدرا را داشتیم كه متأسفانه به دلیل دولتی بودن كارفرما، این شركت وضعیت بدی پیدا كرد.

عربی گفت: در بخش بانكرینگ دریایی اخیراً چند شركت اعلام آمادگی پذیرش در بورس را داده‌اند این شرکت ها سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام داده‌اند تا بتوانند بحث‌های بانكرینگ را در حوزه خلیج‌فارس توسعه دهند. 

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس به تأمین مالی برای خرید دكل برای چند شركت از طریق بورس اشاره کرد و گفت: در این خصوص حدود 300 میلیارد تومان تأمین مالی صورت گرفته است.

وی تأمین مالی از طریق اوراق بدهی، اوراق مشاركت و اوراق استصناع  را از راهكارهای كمك به صنایع‌دریایی عنوان کرد و گفت:  اوراق استصناع مشخصا برای ساخت و تولید تجهیزات و پروژه ها ایجاد شده است همچنین  پذیرش شركت‌ها در بورس و فرابورس از راه‌های دیگر تأمین مالی است.

وی در ادامه اظهار داشت: در فرابورس بازاری به نام بازار ایده وجود دارد كه هر فردی كه در حوزه دریایی ایده‌ای جدید و نو داشته باشد می‌تواند آن را در بورس ایده عرضه كند و خریداران برخوردار از منابع مالی می‌توانند آن طرح ها را خریدار کرده یا با مشاركت طرح را صنعتی كنند. این حوزه می‌تواند در تأمین مالی خرد كمك‌كننده باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.