| کد خبر: 28793 |

توسعه بندر چابهار ایران و گشایش مسیر جدید در سیاست خارجی هند

تین نیوز | پایگاه اینترنتی دیپلمات با اشاره به تصمیم کابینه هند برای توسعه بندر چابهار ایران نوشت: این تصمیم می تواند تاثیر مهمی بر امنیت آسیا داشته باشد و به سیاست خاجی هند یک مسیر جدید بدهد.
 
پایگاه اینترنتی دِ دیپلمات طی گزارشی نوشت: در اواخر ماه اکتبر، کابینه هند تصمیم نهایی خود را در خصوص حمایت از پروژه توسعه بندر چابهار ایران اتخاذ کرد. این تصمیم می تواند تاثیر مهمی بر امنیت آسیا داشته باشد و به سیاست خاجی هند یک مسیر جدید بدهد.
 
کمتر از صد کیلومتر آن طرف تر از بندر چابهار ایران، بندر گوادر پاکستان قرار دارد که در سال 2006 طرح توسعه آن با حمایت چینی ها به اتمام رسیده است. دولت پاکستان تمایل دارد این بندر را به عنوان خروجی منابع فراوان منطقه بلوچستان توسعه دهد و آن را به عنوان جایگزینی برای کراچی، بزرگترین بندر این کشور مطرح سازد.
 
بر اساس این گزارش چابهار نیز جایگاهی مشابه را برای ایران داراست و این کشور تلاش می کند با توسعه این بندر آن را به عنوان یک کانال جایگزین برای بندر عباس و دیگر بنادر مهم خود مطرح سازد، زیرا بندر چابهار در دریای عمان و خارج از خلیج فارس قرار دارد، و در صورت بسته شدن تنگه هرمز عبور و مرور کشتی ها به آن مختل نخواهد شد. با توسعه این بندر و زیرساخت های ترانزیتی که به آن متصل می شوند، ایران می تواند یک مسیر تجاری جدید برای دسترسی به افغانستان و بقیه کشورهای آسیای میانه فراهم سازد.
 
چابهار در فاصله هشتصد کیلومتری شهر مرزی زرنج افغانستان قرار دارد و از این جهت دسترسی آسانی را به خاک افغانستان فراهم می نماید. برای هند، بندر چابهار بخشی از مسیری است که این کشور را بدون نیاز به عبور از خاک پاکستان، به افغانستان و کشورهای آسیای میانه می رساند. پاکستان همواره مانع هند در توسعه مناسبات اقتصادی با این منطقه بوده است. چابهار که با کشتی تنها یک روز با سواحل هند فاصله دارد، به آهستگی در حال تبدیل شدن به تنها مسیر به صرفه برای هند جهت افزایش مبادلات تجاری اش با افغانستان و آسیای میانه است.
 
هند، از مدتها قبل، یکی از شرکای قابل اعتماد ایران در منطقه به شمار می رود و دومین مشتری بزرگ نفت این کشور است. اشتهای هند برای منابع انرژی ایران سیرناشدنی است و با بازگشت هند به مسیر توسعه اقتصادی قبل از بحران مالی جهانی، بیشتر نیز خواهد شد. هند چه قبل و چه بعد از انقلاب، روابطی نسبتا پایدار و بدون فراز و نشیب با ایران داشته است و تنها در برخی مواقع نظیر وقتی که در سال 2009 دهلی نو به قطعنامه ضد ایرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران رای داد، دچار تنش هایی شده است.
 
این گزارش افزود: دولت هند با تاکید مجدد بر تعهد خود برای توسعه بندر چابهار، یک طرح سرمایه گذاری استراتژیک را برای تبدیل دو لنگرگاه این بندر به پایانه های بارگیری چند منظوره اعلام کرده است. اگر کارها به خوبی پیش برود و هند بتواند از این سرمایه گذاری برای افزایش مبادلات تجاری اش با افغانستان بهره ببرد، احتمالا دولت هند سرمایه گذاری بیشتری در بندر چابهار انجام خواهد داد، نظیر کاری که چین در بندر گوادر پاکستان انجام داده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.