| کد خبر: 16383 |

ایجاد ظرفیت بیشتر کانتینر و کشتی های کانتینری؛ اولویت اول امروز بنادر ایران

وبلاگ تین نیوز، هادی حق شناس |  برنامه های بخش های مختلف کشور، باید متناسب با چشم انداز 20 ساله ابلاغیه مقام معظم رهبری باشد.
 سند چشم انداز ایران 1404 که در سال 84 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، در قالب چهار برنامه پنج ساله تدوین شده که در حال حاضر در سال چهارم برنامه پنج ساله پنجم هستیم و در سال آینده، برنامه پنج ساله ششم جمهوری اسلامی ایران تدوین خواهد شد.
 اگر در برنامه پنج ساله و همچنین افق بلندمدت ایران 1404 بتوانیم پیش بینی کنیم که سهم ایران در حمل و نقل جهانی و حمل و نقل خلیج فارس، به چه میزان است، در آن صورت متناسب با سخت‌افزار آن که عبارت از راه، راه آهن، فرودگاه و ساخت بنادر است، برنامه ریزی و ظرفیت سازی خواهد شد.

ظرفیت فعلی بندر شهیدرجایی که مهم ترین بندر ایران در حال حاضر است، 3 میلیون TEU کانتینر است در حالی که سایر بنادر حاشیه خلیج فارس که نه از نظر اقتصادی، نه جمعیتی و نه موقعیتی، قابل مقایسه با بندر شهیدرجایی نیستند، بیش از 10 برابر ما ظرفیت ایجاد کرده اند.

خوشبختانه رئیس جمهور محترم، اخیرا سفری به بندر شهیدرجایی داشتند و شاید بتوان گفت اولین رئیس جمهوری در تاریخ انقلاب هستند که تاکید صریح بر اجرای فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی و همچنین تصمیم گیری درباره فاز چهارم و پنجم این بندر داشتند و این تاکید به این دلیل است که بتوانیم بخشی از عقب ماندگی تاریخی بنادر ایران را در همین دولت یازدهم جبران کنیم.
 بنابراین داشتن چشم انداز یعنی متناسب با توسعه اقتصاد جهانی، متناسب با توسعه حمل و نقل جهان و متناسب با حمل و نقل کانتینری برنامه ریزی کنیم.


اصل این است که ظرفیت سازی متناسب با تقاضایی که امروز وجود دارد، یعنی تقاضای حمل با کشتی های بالای 10 هزار TEU کانتینر، انجام دهیم، البته ایجاد بنادر کوچک هم جزو اولویت ها و ضرورت هاست اما اولویت اول امروز بنادر ایران، باید حرکت در راستای ایجاد ظرفیت بیشتر کانتینر و کشتی های کانتینری باشد که مطمئنا بخش عمده ای از این مساله در بندر شهیدرجایی محقق می‌شود و مابقی می تواند در سایر بنادر کشور در جنوب انجام شود.

 اولویت برنامه های سازمان در جهت اهداف اقتصاد ملی، فعلا تکمیل طرح جامع بندر شهیدرجایی در جنوب کشور است و در کنار آن، تکمیل طرح جامع دیگر بنادر، چه در جنوب و چه شمال کشور را در برنامه داریم.
 چنانکه در ابلاغیه مقام معظم رهبری در سال 84 آمده بود، بخش دولتی باید سهم خود را به بخش خصوصی واگذار کند. پیام اقتصاد مقاومتی نیز این است که مردم به معنای واقعی، شریک اقتصاد شوند و اقتصاد را، هم در بخش تولید و هم صادرات و واردات، اداره کنند.

در بنادر هم این سیاست دنبال می شود، چنانکه در بنادر ایران، تمامی کارهای اپراتوری توسط بخش خصوصی انجام می شود اما باید به سمتی برویم که بخش خصوصی، در ایجاد زیرساخت ها مانند اسکله و موج شکن نیز مشارکت کند.
بودجه سازمان بنادر متناسب با حجم پروژه های در دست اقدام سازمان نیست که به همین دلیل، هم از صندوق ذخیره ارزی وام گرفته ایم و هم اوراق مشارکت فروخته ایم. منابع سازمان کافی نیست و به طور جدی در صدد استفاده از منابع بخش خصوصی هستیم.
برگرفته از خبر تین نیوز

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.