|
کد خبر:
107394
|
هرمزگان لنگر کشتی توسعه صادرات را کشید
تیننیوز| هرمزگان با دارا بودن موقعیت بسیار مناسب جغرافیایی و اهمیت استراتژیکی که در منطقه با وجود ۱۳ شهر بندری و عملکردهای مختلف ازجمله در بخشهای تجاری، صنعتی، معدنی و گردشگری و همچنین همجواری با کشورهای هدف دارد از ویژگیها و قابلیتهای برجسته در زمینه توسعه صادرات برخوردار است که میتواند این استان را بهعنوان یکی از قطبهای صادراتی در کشور و حتی خاورمیانه مطرح کند.
وجود ۲۲ بندر صیادی، ۱۰بندر تجاری و صنعتی، ۱۳ بندر چندمنظوره، ۳ بندر نفتی و یک بندر اختصاصی معدنی در طول ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی از دیگر ویژگیهای این استان است که با هدف رشد و توسعه صادرات غیرنفتی فعالاند. در این بین تهیه سند راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی استان از دیگر اقدامات ارزنده و پیگیرانه این سازمان در امسال است که طرح اولیه تهیه این سند توسط مرکز آموزش بازرگانی استان ارائه شده و در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی به تصویب رسیده است.
به گفته کارشناسان استان هرمزگان، مشوقها و تامین مالی، رفع موانع، ممنوعیتها و محدودیتها در راستای روانسازی صادرات، تعرفهها و مالیات، تکمیل زیرساختهای تخصصی صادراتی بهویژه در مرزهای زمینی، بهبود فضای کسبوکار و مدیریت صادرات در سطح ملی از عوامل مهم در توسعه صادرات غیرنفتی هستند. در همین راستا برنامههایی با هدف توسعه صادرت به اجرا درآمد که برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی تجارت خارجی به منظور آشنایی تاجران و بازرگانان، توسعه و تجهیز گمرک، صدور کارت الکترونیکی مبادلات مرزی و مدیریت هدفمند واردات در راستای حفظ تراز مثبت تجاری از مهمترین برنامههای نیمه نخست امسال بود. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان و دبیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان با توجه به ویژگیهای این استان در این زمینه به اقدامات انجام شده برای توسعه صادرات غیرنفتی در استان اشاره کرده و میگوید: بر اساس هدفگذاری کمی ابلاغی، سهم هرمزگان از صادرات محصولات غیرنفتی ۷میلیارد و ۶۰۹میلیون دلار در سال جاری تعیین شد که در ۶ماه نخست، میزان صادرات از گمرکات استان براساس اعلام ناظر گمرکات، بیش از ۵میلیارد دلار بوده است.
خلیل قاسمی میافزاید: در ۶ ماه نخست سال جاری ۶۶درصد پیشبینی مورد نظر در این زمینه تحقق یافته که امید است تا پایان سال این رقم از سهم ابلاغی استان با افزایش همراه شود.
وی عمده کالاهای صادراتی را در این بخش راهآهن و فولاد، قیر نفت، میوه و ترهبار، خشکبار، خرما، بنتونیت (قیر طبیعی)، سنگآهن، روغن و سایر محصولات از زغالسنگ اعلام کرد. کالاهایی که راه کشورهای هدفی مانند هند، امارات متحده عربی، عمان و سنگاپور را در پیش گرفته است.
قاسمی به ثبت ملی و جهانی برخی محصولات استانی اشاره و بیان میکند: ثبت ملی و جهانی نارنگی سیاهو و خرمای پیارم که از محصولات برجسته این استان به شمار میرود، گام مثبت سازمان توسعه صادرات غیرنفتی ایران در راستای صادرات غیرنفتی است.
وی ادامه میدهد: تقاضای ثبت نشانه جغرافیایی خرمای پیارم حاجیآباد در قلمرو جغرافیایی ایران- استان هرمزگان- شهرستان حاجیآباد روستاهای گنج، برآفتاب، دهستان بالا و پایین، دراگاه، گهکم، معدنوئیه و تنگدئویه با هماهنگی و پیگیری سازمان تعاون روستایی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به نمایندگی شرکت تعاونی نخلداران حاجیآباد و انجمن ملی خرمای ایران شعبه هرمزگان انجام شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان تاکید میکند: اقدامات لازم جهت ثبت جهانی این محصول ارزشمند صورت گرفته و تا ۲ ماه دیگر خرمای پیارم حاجیآباد ثبت جهانی میشود. خرمای پیارم، مرغوبترین و گرانترین خرمای جهان است، همچنین این خرما که به خرمای شکلاتی معروف است به علت خشک بودن و قابلیت نگهداری طولانی مدت طرفداران زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد. قاسمی با بیان اینکه سطح زیرکشت پیارم مثمر در حاجیآباد ۲هزار و ۵۰۰ هکتار است، اظهار میکند: سالانه بیش از نیمی از تولیدات خرمای پیارم حاجیآباد معادل ۶هزار تن به کشورهای حاشیه خلیجفارس، کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی صادر میشود.
ارتقای بنادر شرق و غرب هرمزگان
همچنین استاندار هرمزگان با تاکید بر لزوم ارتقای بنادر شرق و غرب هرمزگان، میگوید: با ایجاد زیرساختها و امکانات مناسب میتوان زمینه توسعه صادرات را در امسال فراهم کرد.
جاسم جادری با بیان اینکه رویکرد ملی در امسال توسعه صادرات غیرنفتی است، میافزاید: بر این اساس در هرمزگان بهعنوان استان دارای زمینه تجارت باید سند راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی تدوین شود و نیاز است کارشناسان در این زمینه نظر خود را ارائه دهند. استاندار هرمزگان با بیان اینکه عمده صادرات و واردات کشور از طریق هرمزگان انجام میشود، تصریح میکند: گمرکات و بندرهای بزرگ در هرمزگان فعال هستند، بهطوریکه ۷۰درصد صادرات و واردات از طریق این بندرها انجام میشود.
جادری خواستار تقویت شرق هرمزگان در زمینه گمرکات و صادرات کالا و تجارت شده و بیان میکند: توجه ما برای تجارت به سمت کشور عمان است و باید در شرق هرمزگان زیرساختها را آماده کنیم و نیاز است همه سازمانها در جهت تسهیل صادرات در شرق استان همکاری داشته باشند. وی تاکید میکند: موضوع صدور کارت بازرگانی و تجارت آسان در شرق هرمزگان باید پیگیری شود تا تسهیلات مناسبی برای متقاضیان دریافت کارت بازرگانی در این منطقه در نظر گرفته شود. استاندار هرمزگان در ادامه با تاکید بر لزوم برنامهریزی برای برگزاری مناسب دومین نمایشگاه توانمندیهای هرمزگان در کشور عمان، خاطرنشان میکند: برگزاری چنین نمایشگاههایی در معرفی بیشتر محصولات هرمزگان و افزایش صادرات غیرنفتی این استان بسیار موثر است. جادری به برنامههای عملیاتی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در نیمه نخست امسال اشاره کرده و ادامه میدهد: اعزام هیات تجاری، بازاریابی و سرمایهگذاری، پذیرش هیات تجاری، بازاریابی و سرمایهگذاری همزمان با رویداد تجاری، برگزاری نمایشگاه تخصصی در استان و نمایشگاه خارجی و کمک به ایجاد شرکتهای مدیریت صادرات در اولویت برنامههای امسال بود.
اعزام هیات تجاری هرمزگان به روسیه
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت از اعزام هیات تجاری، بازاریابی تجار و بازرگانان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به کشور روسیه خبر داد.
به گزارش خبرنگار گسترش تجارت از هرمزگان، محمد عباسی میگوید: اعزام این هیات در راستای وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت درباره رفع مشکلات صادرکنندگان در حوزههای مواد غذایی و آشنایی آنها با فعالیتهای بازاریابی و نوع ذائقه مشتریان است که در این راستا مجوز اعزام هیات توسط این سازمان به شرکت مدیریت صادرات چکاد مبتکران حاما با محوریت سازمان جهاد کشاورزی استان صادر شد.
عباسی اظهار کرد: هیات تجاری مذکور متشکل از ۲۳ نفر از فعالان حوزه مواد غذایی بهویژه محصولات کشاورزی استان هرمزگان و سایر استانها به زودی به کشور روسیه اعزام میشود تا از مراکز فروش مواد غذایی و ترهبار و محصولات کشاورزی شهرهای مسکو و اورلوفسک بازدید و با تشکلهای تخصصی دیدار کنند.
نکته پایانی
به گفته کارشناسان، خوشبختانه بازار صادرات استان روز به روز در حال بهبود و رونق است. این در حالی است که به گفته بسیاری از فعالان بازار تولید کالاها نیز در استان باید با رویکرد توسعه و تقویت صادرات انجام شود. چراکه این مهم میتواند رونق اشتغال و اقتصاد استان را فراهم کند.
به گفته کارشناسان استان هرمزگان، مشوقها و تامین مالی، رفع موانع، ممنوعیتها و محدودیتها در راستای روانسازی صادرات، تعرفهها و مالیات، تکمیل زیرساختهای تخصصی صادراتی بهویژه در مرزهای زمینی، بهبود فضای کسبوکار و مدیریت صادرات در سطح ملی از عوامل مهم در توسعه صادرات غیرنفتی هستند. در همین راستا برنامههایی با هدف توسعه صادرت به اجرا درآمد که برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی تجارت خارجی به منظور آشنایی تاجران و بازرگانان، توسعه و تجهیز گمرک، صدور کارت الکترونیکی مبادلات مرزی و مدیریت هدفمند واردات در راستای حفظ تراز مثبت تجاری از مهمترین برنامههای نیمه نخست امسال بود. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان و دبیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان با توجه به ویژگیهای این استان در این زمینه به اقدامات انجام شده برای توسعه صادرات غیرنفتی در استان اشاره کرده و میگوید: بر اساس هدفگذاری کمی ابلاغی، سهم هرمزگان از صادرات محصولات غیرنفتی ۷میلیارد و ۶۰۹میلیون دلار در سال جاری تعیین شد که در ۶ماه نخست، میزان صادرات از گمرکات استان براساس اعلام ناظر گمرکات، بیش از ۵میلیارد دلار بوده است.
خلیل قاسمی میافزاید: در ۶ ماه نخست سال جاری ۶۶درصد پیشبینی مورد نظر در این زمینه تحقق یافته که امید است تا پایان سال این رقم از سهم ابلاغی استان با افزایش همراه شود.
وی عمده کالاهای صادراتی را در این بخش راهآهن و فولاد، قیر نفت، میوه و ترهبار، خشکبار، خرما، بنتونیت (قیر طبیعی)، سنگآهن، روغن و سایر محصولات از زغالسنگ اعلام کرد. کالاهایی که راه کشورهای هدفی مانند هند، امارات متحده عربی، عمان و سنگاپور را در پیش گرفته است.
قاسمی به ثبت ملی و جهانی برخی محصولات استانی اشاره و بیان میکند: ثبت ملی و جهانی نارنگی سیاهو و خرمای پیارم که از محصولات برجسته این استان به شمار میرود، گام مثبت سازمان توسعه صادرات غیرنفتی ایران در راستای صادرات غیرنفتی است.
وی ادامه میدهد: تقاضای ثبت نشانه جغرافیایی خرمای پیارم حاجیآباد در قلمرو جغرافیایی ایران- استان هرمزگان- شهرستان حاجیآباد روستاهای گنج، برآفتاب، دهستان بالا و پایین، دراگاه، گهکم، معدنوئیه و تنگدئویه با هماهنگی و پیگیری سازمان تعاون روستایی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به نمایندگی شرکت تعاونی نخلداران حاجیآباد و انجمن ملی خرمای ایران شعبه هرمزگان انجام شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان تاکید میکند: اقدامات لازم جهت ثبت جهانی این محصول ارزشمند صورت گرفته و تا ۲ ماه دیگر خرمای پیارم حاجیآباد ثبت جهانی میشود. خرمای پیارم، مرغوبترین و گرانترین خرمای جهان است، همچنین این خرما که به خرمای شکلاتی معروف است به علت خشک بودن و قابلیت نگهداری طولانی مدت طرفداران زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد. قاسمی با بیان اینکه سطح زیرکشت پیارم مثمر در حاجیآباد ۲هزار و ۵۰۰ هکتار است، اظهار میکند: سالانه بیش از نیمی از تولیدات خرمای پیارم حاجیآباد معادل ۶هزار تن به کشورهای حاشیه خلیجفارس، کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی صادر میشود.
ارتقای بنادر شرق و غرب هرمزگان
همچنین استاندار هرمزگان با تاکید بر لزوم ارتقای بنادر شرق و غرب هرمزگان، میگوید: با ایجاد زیرساختها و امکانات مناسب میتوان زمینه توسعه صادرات را در امسال فراهم کرد.
جاسم جادری با بیان اینکه رویکرد ملی در امسال توسعه صادرات غیرنفتی است، میافزاید: بر این اساس در هرمزگان بهعنوان استان دارای زمینه تجارت باید سند راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی تدوین شود و نیاز است کارشناسان در این زمینه نظر خود را ارائه دهند. استاندار هرمزگان با بیان اینکه عمده صادرات و واردات کشور از طریق هرمزگان انجام میشود، تصریح میکند: گمرکات و بندرهای بزرگ در هرمزگان فعال هستند، بهطوریکه ۷۰درصد صادرات و واردات از طریق این بندرها انجام میشود.
جادری خواستار تقویت شرق هرمزگان در زمینه گمرکات و صادرات کالا و تجارت شده و بیان میکند: توجه ما برای تجارت به سمت کشور عمان است و باید در شرق هرمزگان زیرساختها را آماده کنیم و نیاز است همه سازمانها در جهت تسهیل صادرات در شرق استان همکاری داشته باشند. وی تاکید میکند: موضوع صدور کارت بازرگانی و تجارت آسان در شرق هرمزگان باید پیگیری شود تا تسهیلات مناسبی برای متقاضیان دریافت کارت بازرگانی در این منطقه در نظر گرفته شود. استاندار هرمزگان در ادامه با تاکید بر لزوم برنامهریزی برای برگزاری مناسب دومین نمایشگاه توانمندیهای هرمزگان در کشور عمان، خاطرنشان میکند: برگزاری چنین نمایشگاههایی در معرفی بیشتر محصولات هرمزگان و افزایش صادرات غیرنفتی این استان بسیار موثر است. جادری به برنامههای عملیاتی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در نیمه نخست امسال اشاره کرده و ادامه میدهد: اعزام هیات تجاری، بازاریابی و سرمایهگذاری، پذیرش هیات تجاری، بازاریابی و سرمایهگذاری همزمان با رویداد تجاری، برگزاری نمایشگاه تخصصی در استان و نمایشگاه خارجی و کمک به ایجاد شرکتهای مدیریت صادرات در اولویت برنامههای امسال بود.
اعزام هیات تجاری هرمزگان به روسیه
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت از اعزام هیات تجاری، بازاریابی تجار و بازرگانان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به کشور روسیه خبر داد.
به گزارش خبرنگار گسترش تجارت از هرمزگان، محمد عباسی میگوید: اعزام این هیات در راستای وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت درباره رفع مشکلات صادرکنندگان در حوزههای مواد غذایی و آشنایی آنها با فعالیتهای بازاریابی و نوع ذائقه مشتریان است که در این راستا مجوز اعزام هیات توسط این سازمان به شرکت مدیریت صادرات چکاد مبتکران حاما با محوریت سازمان جهاد کشاورزی استان صادر شد.
عباسی اظهار کرد: هیات تجاری مذکور متشکل از ۲۳ نفر از فعالان حوزه مواد غذایی بهویژه محصولات کشاورزی استان هرمزگان و سایر استانها به زودی به کشور روسیه اعزام میشود تا از مراکز فروش مواد غذایی و ترهبار و محصولات کشاورزی شهرهای مسکو و اورلوفسک بازدید و با تشکلهای تخصصی دیدار کنند.
نکته پایانی
به گفته کارشناسان، خوشبختانه بازار صادرات استان روز به روز در حال بهبود و رونق است. این در حالی است که به گفته بسیاری از فعالان بازار تولید کالاها نیز در استان باید با رویکرد توسعه و تقویت صادرات انجام شود. چراکه این مهم میتواند رونق اشتغال و اقتصاد استان را فراهم کند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.