| کد خبر: 102439 |

نماینده مردم تنکابن:

یک کلام؛ آب خزر منتقل نمی‎شود

تین‌نیوز| یک نماینده مجلس با اشاره به طرح انتقال آب خزر به سمنان گفت: به‎دلیل خسارت‎های جبران‎ناپذیر انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، این پروژه به هیچ عنوان اجرایی نخواهد شد.


اواخر فروردین سال 91 بود که  طرح انتقال آب دریای خزر به مناطق کویری ایران کلید خورد و دوباره در سال جاری و با سفر آقای روحانی به سمنان،این طرح جنجالی بر سر زبان‎ها افتاد طرحی که تاکنون موافقان و مخالفان بسیاری را داشته است، اما در این میان، به نظر می‎رسد تعداد مخالفان این طرح  که آن را به شدت ضد محیط زیست می‎دانند بیشتر از موافقان آن است مخالفان این طرح معتقدند با انتقال آب خزر پیش از آنکه، مشکلی از یک استان کشور رفع شود، مشکلات بزرگتری  دامنگیر کشور بخصوص استان‌های شمالی خواهد شد.
 

در همین رابطه شمس‎اله شریعت‎نژاد اظهار داشت: انتقال آب بین حوضه‎ای از یک حوضه آب‎خیز به حوضه آب‎خیز دیگر قطعا تاثیرات مخرب بر محیط زیست و اکوسیستم وارد می‎کند، زیرا شرایط آب‎وهوایی و اقلیمی آن منطقه متاثر از حجم آب دریاها و دریاچه‎ها، نوسانات رطوبت هوا، جهت حرکت باد است.

او با بیان اینکه به دلیل بسته بودن دریای خزر و محدود بودن آبریز‎های آن، هر نوع دخل و تصرف در این
دریاچه باعث بهم‎ریختگی اکوسیستم منطقه می‎شود، گفت: جدا از اینکه اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان، توجیه اقتصادی دارد یا خیر، برای همه فعالان محیط‎زیست مشخص است که جبران خسارت‎های زیست‎محیطی ناشی از اجرای این پروژه، به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

شریعت‎نژاد، نابودی اکوسیستم دریای خزر، پیشروی کویر، هجوم ریزگردها و نابودی جنگل‌ها بخشی از خسارت‎های ناشی از اجرای این پروژه برشمرد و گفت: در ارکان برنامه ششم هم قید شده که انتقال آب بین حوضه‎ای ممنوع و هر نوع انتقال آب مستلزم ارزیابی زیست‎محیطی است. درباره این پروژه قبل از بررسی و ارزیابی‎های زیست‎محیطی‎ برای همه محرز است که آسیب‎های جدی به‎همراه دارد.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس، با اشاره به اعتراض نمایندگان استان‎های ساحلی نسبت به اجرای این پروژه، گفت: فعالان محیط‌زیست و منابع طبیعی به همراه متخصصان مربوطه اعتراض خود را به انتقال آب دریای خزر اعلام کردند،از سوی دیگر طرح مخالفت با پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان، هم به امضای نمایندگان استان‎های ساحلی به ویژه استان مازندران رسیده و برای رئیس جمهور ارسال شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، تاکید کرد: به دلیل مشکلات پیش‎رو، مطمئن هستیم این پروژه به هیچ عنوان اجرایی نخواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.