توسعه حمل و نقل چندوجهی فناورانه برای جهش ترانزیتی ایران
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه حمل ونقل چندوجهی فناورانه در اولویت برنامه ها و اقدامات وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه حمل و نقل چندوجهی فناورانه با اتکاء به ظرفیت های قابل توجه بالقوه و بعضاَ مغفول مانده کشور در این زمینه و با تشریک مساعی سایر بخش های و دستگاه های ذیربط دولتی، فعالان بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان، به عنوان راهبردی مؤثر در مواجهه هوشمندانه و فعالانه با مقوله ترانزیت در اولویت برنامه ها و اقدامات وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده اظهار کرد: رشد روزافزون تقاضای جهانی و منطقه ای برای حمل و نقل امن، ایمن، مؤثر ، آسان و با صرفه اقتصادی مبادلات انواع کالا و جایگاه ممتاز جغرافیایی کشورمان با بهره مندی از زیرساخت ها و امکانات موجود و در دست تکمیل شقوق مختلف حمل و نقل اعم از شبکه ریلی و جاده ای، بنادر و پایانه های مرزی و درون سرزمینی و مراکز لجستیک همچنین ناوگان، نیروی انسانی و متصدیان و عوامل حرفه ای از جمله رانندگان و نیز شرکت ها، تشکل ها و انجمن های فعال و علاقه مند در این زمینه، ظرفیت های توسعه حمل و نقل چندوجهی فناورانه کشور بر پایه فناوری های هوشمند، دیجیتالی و الکترونیکی قابل توجه ارزیابی می شود.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: موضوع توسعه حمل و نقل چندوجهی، که به عنوان راهبردی اساسی، یکی از موضوعات نوین و محوری و مورد مطالبه در راستای توسعه کریدورهای ترانزیتی، در مناسبات منطقه ای و بین المللی وزارت راه و شهرسازی با کشورهای هدف و سایر بازیگران این عرصه اعم از تجار، صاحبان بار، شرکت های حمل و نقلی و لجستیکی مطرح و در دستور کار قرار دارد، حتی در کوتاه مدت و در چارچوب اجرای اقداماتی هدفمند و هماهنگ مدیریتی، زودبازده و عموماً کم هزینه تر در قیاس با هزینه های کلان پروژه های عمرانی، جهش در عملکرد و جایگاه ترانزیتی کشور را به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: به استناد تعریف سازمان ملل متحد، حمل و نقل بین المللی چندوجهی به معنای حمل کالا توسط حداقل دو شیوه مختلف حمل و نقل براساس یک قرارداد واحد حمل و نقل چندوجهی از مکانی در یک کشور و توسط یک متصدی حمل و نقل چندوجهی به مکانی تعیین شده برای تحویل در مکانی در کشور دیگر می باشد. بر این اساس، برای توسعه حمل و نقل چند وجهی، علاوه بر لزوم ترکیب بهینه شیوه های مختلف حمل و نقل با محوریت مطلوبیت سازی مؤلفه های کلیدی زمان، هزینه و مسافت حمل و تناسب نوع کالاها، مستلزم تعیین چارچوب ها و سازوکارهای حقوقی و قراردادی موردنیاز در راستای هماهنگ نمودن و یکپارچه سازی اسناد جابجایی کالاها و ساده سازی نظامات حقوقی می باشد.
افندی زاده افزود: با این رویکرد و نیز توجه روزافزون کشورها، سازمان ها و نهادهای منطقه ای و بین المللی به ترویج این نوع خدمات حمل و نقلی و لجستیکی، ظرفیت سازی برای توسعه کریدورهای ترانزیتی چندوجهی فناورانه از طریق برنامه ها و اقدامات اولویت دار بدین شرح در دست پیگیری می باشد:
• محوریت قراردادن موضوع حمل و نقل چندوچهی در مناسبات منطقه ای و بین المللی وزارت راه و شهرسازی با کشورهای هدف و تعریف برنامه ها و اقدامات مشترک دو و چندجانبه در این زمینه؛
• تدوین نقشه راه و برنامه عملیاتی توسعه حمل و نقل بین المللی چندوجهی با همکاری کلیه بخش ها و دستگاه های ذیربط؛
• احصاء مسیرهای حمل و نقل بین المللی چندوجهی در کشور از طریق ترکیب شیوه های حمل دریایی و بندری و ریلی و جاده ای؛
• تبیین نقش و جایگاه زیرساخت ها و تأسیسات حمل و نقلی از جمله خطوط راه آهن و راه ها، بنادر، پایانه های مرزی و درون سرزمینی و مراکز لجستیک در توسعه حمل و نقل بین المللی چندوجهی و هماهنگ سازی عملکرد آن ها با نگاهی ترکیبی و یکپارچه؛
• تدوین چارچوب حقوقی حاکم بر قراردادهای حمل و نقل بین المللی چندوجهی با همکاری نهادهای مربوطه؛
• استفاده از تجربیات و توانمندی ها، سرمایه و امکانات بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان توسعه زیرساخت ها، کسب و کارها و فناوری های نوین در حمل و نقل چندوجهی؛
• حمایت از ایجاد و فعالیت و سهولت کسب و کار شرکت های توانمند حمل و نقل بین المللی چندوجهی و تأسیس شرکت های مشترک با طرف های خارجی در این زمینه.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر در مسیرهای واقع در کریدورهای ترانزیتی عبوری از کشور در جهات شمالی-جنوبی و شرقی-غربی، شیوه های ترکیبی با تأکید بر ارتقای ظرفیت ترانزیتی کشور در دست شناسایی و عملیاتی شدن می باشد.
افندی زاده بیان داشت: از جمله در کریدور ترانزیتی شمال-جنوب در خصوص تأمین مالی احداث و تجهیز و تدارکات قطعه ریلی رشت-آستارا به طول 162 کیلومتر در شاخه غربی آن، شاهد توافقی با دولت روسیه بودیم، برآوردها حاکی از امکان حمل و نقل ترانزیتی ترکیبی در کوتاه مدت به میزان سالانه 10 میلیون تن تا قبل از موعد بهره برداری قطعه رشت-آستارا و فراهم شدن شرایط حمل تمام ریلی از بندرشهید رجایی تا شمال روسیه و اروپا، در شاخه های غربی، مرکزی و شرقی این کریدور می باشد.
وی اضافه داد: بدین ترتیب که کالاها از بنادر شمالی و پایانه های مرزی ریلی و جاده ای در شمال غرب و شمال شرق کشور به شیوه ترکیبی دریایی-ریلی-جاده ای تا بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس و بندر چابهار در کرانه دریای عمان حمل، و از آنجا به مقاصد نهایی حوزه خلیج فارس، جنوب شرق و شرق آسیا و بالعکس حمل بشوند. همچنین در ترانزیت شرقی-غربی، در حال حاضر علاوه بر امکان حمل تمام ریلی از مرزهای سرخس و اینچه برون از مبادی واقع در چین و کشورهای آسیای میانه، حمل و نقل ترکیبی دریایی-ریلی-جاده ای از طریق بنادر امیرآباد و در آینده نزدیک و پس از بهره برداری از قطعه ریلی کاسپین به رشت، از طریق بندر کاسپین تا همسایگان شمال غربی و غرب کشو و فراتر از آن ها فراهم است. به نحوی که با برنامه ریزی هماهنگ و منسجم، این مسیرها می توانند سهم قابل توجهی از مبادلات شرقی-غربی از چین تا اروپا را به خود اختصاص دهند.
وی تاکید کرد: در این راستا، به زودی توافقات سازنده ای با چین و کشورهای آسیای میانه اعلام و اجرا خواهد شد.
افندی زاده در پایان اعلام کرد: معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی که نقش راهبری و هماهنگ کننده حمل و نقل بین المللی چندوجهی و ترکیبی دارد، از دریافت هرگونه پیشنهاد و ابتکار از سوی فعالان اقتصادی و تجاری و نیز محققان و صاحب نظران در حوزه حمل و نقل و لجستیک، در راستای توسعه این شیوه کارآمد در حوزه ترانزیت استقبال می نماید.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.