| کد خبر: 256441 |

توسعه حمل و نقل چندوجهی فناورانه برای جهش ترانزیتی ایران

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه حمل ونقل چندوجهی فناورانه در اولویت برنامه ها و اقدامات وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

تین نیوز

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه حمل و نقل چندوجهی فناورانه با اتکاء به ظرفیت های قابل توجه بالقوه و بعضاَ مغفول مانده کشور در این زمینه و با تشریک مساعی سایر بخش های و دستگاه های ذیربط دولتی، فعالان بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان، به عنوان راهبردی مؤثر در مواجهه هوشمندانه و فعالانه با مقوله ترانزیت در اولویت برنامه ها و اقدامات  وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.  

 به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده اظهار کرد: رشد روزافزون تقاضای جهانی و منطقه ای برای حمل و نقل امن، ایمن، مؤثر ، آسان و با صرفه اقتصادی مبادلات انواع کالا و جایگاه ممتاز جغرافیایی کشورمان با بهره مندی از زیرساخت ها و امکانات موجود و در دست تکمیل شقوق مختلف حمل و نقل اعم از شبکه ریلی و جاده ای، بنادر و  پایانه های مرزی و درون سرزمینی و مراکز لجستیک همچنین ناوگان، نیروی انسانی و متصدیان و عوامل حرفه ای از جمله رانندگان  و نیز شرکت ها، تشکل ها و انجمن های فعال و علاقه مند در این زمینه، ظرفیت های توسعه حمل و نقل چندوجهی فناورانه کشور بر پایه فناوری های هوشمند، دیجیتالی و الکترونیکی قابل توجه ارزیابی می شود.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: موضوع توسعه حمل و نقل چندوجهی، که به عنوان راهبردی اساسی، یکی از موضوعات نوین و محوری و مورد مطالبه در راستای توسعه کریدورهای ترانزیتی، در مناسبات منطقه ای و بین المللی وزارت راه و شهرسازی با کشورهای هدف و سایر بازیگران این عرصه اعم از تجار، صاحبان بار، شرکت های حمل و نقلی و لجستیکی  مطرح و در دستور کار قرار دارد، حتی در کوتاه مدت و در چارچوب اجرای اقداماتی هدفمند و هماهنگ مدیریتی، زودبازده و عموماً کم هزینه تر در قیاس با هزینه های کلان پروژه های عمرانی، جهش در عملکرد و جایگاه ترانزیتی کشور را به همراه خواهد داشت.   

وی ادامه داد: به استناد تعریف سازمان ملل متحد، حمل و نقل بین المللی چندوجهی به معنای حمل کالا توسط حداقل دو شیوه مختلف حمل و نقل براساس یک قرارداد واحد حمل و نقل چندوجهی از مکانی در یک کشور و توسط یک متصدی حمل و نقل چندوجهی به مکانی تعیین شده برای تحویل در مکانی در کشور دیگر می باشد. بر این اساس، برای توسعه حمل و نقل چند وجهی، علاوه بر لزوم ترکیب بهینه شیوه های مختلف حمل و نقل با محوریت مطلوبیت سازی مؤلفه های کلیدی زمان، هزینه و مسافت حمل و تناسب نوع کالاها، مستلزم تعیین چارچوب ها و سازوکارهای حقوقی و قراردادی موردنیاز در راستای هماهنگ نمودن و یکپارچه سازی اسناد جابجایی کالاها و ساده سازی نظامات حقوقی می باشد. 

افندی زاده افزود: با این رویکرد و نیز توجه روزافزون کشورها، سازمان ها و نهادهای منطقه ای و بین المللی به ترویج این نوع خدمات حمل و نقلی و لجستیکی، ظرفیت سازی برای توسعه کریدورهای ترانزیتی چندوجهی فناورانه  از طریق برنامه ها و اقدامات اولویت دار بدین شرح در دست پیگیری می باشد:

• محوریت قراردادن موضوع حمل و نقل چندوچهی در مناسبات منطقه ای و بین المللی وزارت راه و شهرسازی با کشورهای هدف و تعریف برنامه ها و اقدامات مشترک دو و چندجانبه در این زمینه؛

• تدوین نقشه راه و برنامه عملیاتی توسعه حمل و نقل بین المللی چندوجهی با همکاری کلیه بخش ها و دستگاه های ذیربط؛

• احصاء مسیرهای حمل و نقل  بین المللی چندوجهی در کشور از طریق ترکیب شیوه های حمل دریایی و بندری و ریلی و جاده ای؛

• تبیین نقش و جایگاه زیرساخت ها و تأسیسات حمل و نقلی از جمله خطوط راه آهن و راه ها،  بنادر، پایانه های مرزی و درون سرزمینی و  مراکز لجستیک در توسعه حمل و نقل بین المللی چندوجهی و هماهنگ سازی عملکرد آن ها با نگاهی ترکیبی و یکپارچه؛

• تدوین چارچوب حقوقی حاکم بر قراردادهای حمل و نقل بین المللی چندوجهی با همکاری نهادهای مربوطه؛

• استفاده از تجربیات و توانمندی ها، سرمایه و امکانات بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان توسعه زیرساخت ها، کسب و کارها و فناوری های نوین در حمل و نقل چندوجهی؛

• حمایت از ایجاد و فعالیت  و سهولت کسب و کار شرکت های توانمند حمل و نقل بین المللی چندوجهی و تأسیس شرکت های مشترک با طرف های خارجی در این زمینه.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:  در حال حاضر در مسیرهای واقع در کریدورهای ترانزیتی عبوری از کشور در جهات شمالی-جنوبی و شرقی-غربی، شیوه های ترکیبی با تأکید بر ارتقای ظرفیت ترانزیتی کشور در دست شناسایی و عملیاتی شدن می باشد. 

افندی زاده بیان داشت: از جمله در کریدور ترانزیتی شمال-جنوب در خصوص تأمین مالی احداث و تجهیز و تدارکات قطعه ریلی رشت-آستارا به طول 162 کیلومتر در  شاخه غربی آن، شاهد توافقی با دولت روسیه بودیم، برآوردها حاکی از امکان حمل و نقل ترانزیتی ترکیبی در کوتاه مدت به میزان سالانه 10 میلیون تن تا قبل از موعد بهره برداری قطعه رشت-آستارا و فراهم شدن شرایط حمل تمام ریلی از بندرشهید رجایی تا شمال روسیه و اروپا، در شاخه های غربی، مرکزی و شرقی این کریدور می باشد. 

وی اضافه داد: بدین ترتیب که کالاها از بنادر شمالی و پایانه های مرزی ریلی و جاده ای در شمال غرب و شمال شرق کشور به شیوه ترکیبی دریایی-ریلی-جاده ای تا بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس و بندر چابهار در کرانه دریای عمان حمل، و از آنجا به مقاصد نهایی حوزه خلیج فارس، جنوب شرق و شرق آسیا و بالعکس حمل بشوند. همچنین در ترانزیت شرقی-غربی، در حال حاضر علاوه بر امکان حمل تمام ریلی از مرزهای سرخس و اینچه برون از مبادی واقع در چین و کشورهای آسیای میانه، حمل و نقل ترکیبی دریایی-ریلی-جاده ای از طریق بنادر امیرآباد و در آینده نزدیک و پس از بهره برداری از قطعه ریلی کاسپین به رشت، از طریق بندر کاسپین تا همسایگان شمال غربی و غرب کشو و فراتر از آن ها فراهم است. به نحوی که با برنامه ریزی هماهنگ و منسجم، این مسیرها می توانند سهم قابل توجهی از مبادلات شرقی-غربی از چین تا اروپا را به خود اختصاص دهند. 

وی تاکید کرد: در این راستا، به زودی توافقات سازنده ای با چین و کشورهای آسیای میانه اعلام و اجرا خواهد شد. 

افندی زاده در پایان اعلام کرد: معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی که نقش راهبری و هماهنگ کننده حمل و نقل بین المللی  چندوجهی و ترکیبی دارد، از دریافت هرگونه پیشنهاد و ابتکار از سوی فعالان اقتصادی و تجاری و نیز محققان و صاحب نظران در حوزه حمل و نقل و لجستیک، در راستای توسعه این شیوه کارآمد در حوزه ترانزیت استقبال می نماید.  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.