| کد خبر: 179439 |

فرصتی برای قدردانی از تلاشگران بخش حمل‌ونقل

بخش حمل‌ونقل در کشور ما نه تنها به‌عنوان حلقه واسط صنایع کشور چرخ تولید را به حرکت درآورده است بلکه موجبات توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را فراهم می‌سازد.

تین نیوز

حمل‌ونقل به‌عنوان اصلی‌ترین مؤلفه توسعه همه‌جانبه، نه تنها به‌عنوان بخش زیرساختی محسوب می‌شود بلکه موتور حرکت اقتصادی، اجتماعی و بخش‌هایی از جمله صنعت، کشاورزی، گردشگری، نفت و... در جوامع مختلف به حساب می‌آید.

این بخش در کشور ما نیز نه تنها به عنوان حلقه واسط صنایع کشور چرخ تولید را به حرکت درآورده است بلکه موجبات توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را فراهم می‌سازد.

امروزه در جهان میزان توسعه‌یافتگی در بخش حمل‌ونقل یکی از معیارهای ارزیابی سطح توسعه کشورها محسوب می‌شود. علاوه بر آن سهم حمل‌ونقل در اقتصاد ملی نیز انکارناپذیر است و تجربیات مختلف دنیا ثابت کرده است هر واحد رشد اقتصادی در کشورها مستلزم ۱.۵ الی ۲ واحد رشد در بخش حمل‌ونقل است. واقعیت این است که بخش حمل‌ونقل نه تنها به واسطه نقش مهم و استراتژیک خود در تحقق اهداف و برنامه‌های دولت بلکه به لحاظ تأثیر مستقیم آن در اقتصاد کلان کشور، اقتصاد خانوار و تحت‌الشعاع قرار دادن بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور از مهم‌ترین حوزه‌های توسعه‌ای برنامه‌های پنج ساله و چشم‌انداز کشور به شمار می‌رود.

از همین رو هدایت و تحقق برنامه‌های پیش روی این بخش از حساسیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، حساسیتی که نه تنها به‌واسطه زیرساختی بودن حمل‌ونقل بلکه به لحاظ تنظیم و تطبیق ارکان حمل‌ونقل از جمله حمل‌ونقل هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی، این بخش کلیدی را از سایر دستگاه‌های اجرایی کشور متمایز کرده است. سرعت تکامل و تکاثر شیوه‌های بهره‌برداری از وجوه حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی در سطح جهان و لزوم تطبیق شرایط و وضعیت فعلی راه‌های کشور برای اتصال به شبکه حمل‌ونقل منطقه‌ای و هماهنگی درون و برون کشوری برای اجرای برنامه‌های ترانزیتی، از دیگر این موارد است.

موقعیت جغرافیایی ایران به لحاظ همجواری با کشورهایی که به آب های آزاد مرزی ندارند و از طرفی قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی جاده ابریشم به عنوان مهم‌ترین حلقه اتصال کشورهای آسیایی میانه و قفقاز تا اروپا و همچنین برقرار کننده ارتباط کشورهای CIS با کشورهای حاشیه خلیج‌فاس از اهمیت ویژه ای برخوردار است که با افزایش ظرفیت نسبی در زمینه ترانزیت، افزایش درآمد ارزی کشورمان را از این طریق در پی خواهد داشت.

 در تاریخ تحولات صنعت حمل‌ونقل کشورمان، روزها، هفته‌ها و ایام سرنوشت‌سازی بوده‌اند که نقشی تعیین کننده در شکل‌گیری و انسجام شبکه حمل‌ونقل کشور داشته‌اند. ۲۶ آذر سال ۱۳۶۲ در زمره چنین ایامی است. ۲۶ آذر ماه یادآور صدور فرمان امام راحل(ره) در سال ۱۳۶۲ برای اعزام کامیون‌ها به بنادر جنوبی برای بارگیری کالاهای وارداتی و توزیع آن به اقصی نقاط کشور از مبادی دریایی کشور است.

ایجاد تنگناها و محدودیت‌ها در نظام ترابری کشور، یکی از تبعات اقتصادی جنگ تحمیلی بود. به لحاظ موقعیت ویژه جغرافیایی و دسترسی گسترده ایران به آب‌های آزاد، بیشترین مبادلات تجاری کشور همواره از طریق بنادر جنوبی صورت می‌گرفته است و با بروز جنگ، مشکلات و محدودیت های فراوانی در گلوگاه‌های اصلی کشور رخ نمود.

با اوج گرفتن بحران، گزارش‌هایی در زمینه انباشته شدن کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور در بنادر جنوبی و محدودیت شدید در زمینه حمل‌ونقل و انتقال آنها به شهرها و مناطق جنگی، از سوی مقامات وزارت راه و ترابری و وزارت بازرگانی،‌ به حضرت امام(ره) ارایه شد و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نیز در سخنرانی خود در روز ۲۶ آذر ۱۳۶۲، با انفاس قدسیه خویش، ضمن اطمینان دادن به مردم در زمینه وجود مایحتاج عمومی به مقدار مورد نیاز در بنادر جنوب، کامیونداران کشور را به مشارکت و همکاری فراخواندند.

امروز که سی‌وپنجمین سالگرد آن تصمیم سرنوشت‌ساز را گرامی می‌داریم؛ به خود می‌بالیم که بخش حمل‌ونقل به‌عنوان مهم‌ترین مؤلفه شهروندمداری تا دل دورترین روستاهای کشور گسترش یافته است.

فرا رسیدن روز حمل‌ونقل فرصت مناسبی برای سپاس‌گزاری و قدردانی از تلاشگران بخش حمل‌ونقل است. هرچند در تمامی ایام سال و با  عبور مردم از جاده‌های ایمن و پرکشش و عبور از فراز پل‌های مستحکم و سفر به اقصی نقاط کشور کارنامه موفق بخش حمل‌ونقل ورق می‌خورد، اما هر سال در روز حمل‌ونقل عملکرد دست اندرکاران این بخش زیرساختی کشور در کانون توجهات همگان قرار می‌گیرد. این روز را به همه همکاران خودم در سراسر کشور تبریک می‌گویم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.