بازدید سایت : ۲۰۴۸۷
| کد خبر ۹۳۱۳۰
کپی شد

◄عذاب در پرواز

◄عذاب در پرواز
|

وبلاگ تین‌نیوز، آرمان بیات | گاه شنیده‌اید که به پروازی رفته و از وضعیت ناخوشایند صندلی های هواپیما گله مند بوده اید. بسیار مشاهده نموده اید که صندلی های هواپیما ناراحت کننده، چسبیده به هم، بعضا شکسته و کثیف بوده اند.

این موضوع که از نگاه برخی مدیران همواره غرق شده در بهانه تحریم، عادی و زیاده از سر مسافر است اما در مدیریت نوین حمل و نقل هوایی بین المللی ، اصلی دارای اهمیت و استراتژیک در بازاریابی و بازارداری است.

در تفسیر این مطلب باید عرض شود که ظرفیت صندلی هواپیماهای خطوط هوایی ، غالبا در ۳ کلاس پروازی ارائه می شوند:
1. First Class
2. Business Class
3. Economy Class

این ۳ طبقه کابین مسافری به نسبت شبکه پرواز ، نوع هواپیما و راهبرد خدمات شرکت های هواپیمایی متفاوت است که ممکن است از هر ۳ کلاس یا ۲ کلاس آن استفاده شود و یا برخی از شرکت های هواپیمایی از کلاس های جدیدی که در تعریف خود شرکت حمل کننده است استفاده می کنند.

1. Premium Economy
2. Economy Plus

که این دو کلاس پروازی در طبقه کلاس اقتصادی یا Economy است و تنها اختلاف در نوع صندلی و فاصله بین دو صندلی است و بعضا در نوع خدمات داخل پرواز اختلاف دارد.
حال آنچه در موضوع این یادداشت است ، صندلی هواپیما در ایرلاین های داخلی است که اکثریت شرکت های هواپیمایی ، با هدف بهره گیری حداکثری از ظرفیت مجاز حمل یک هواپیما ، از آن استفاده میکنند و می تواند نقض کننده حقوق مشتری تلقی شود ، گرچه در دستورالعمل مربوطه ، اشاره ای به این حقوق مسلم نشده است.

آنچه ظرفیت هواپیماها  در کلاس های یاد شده را تحت تاثیر قرار میدهد ، نوع و چیدمان صندلی های کابین هواپیماست که به اصطلاح cabin seat layout & configuration گفته می شود و نوع وسیله پرنده و استراتژی شرکت های هواپیمایی در آن تاثیرگذاری مستقیم دارد.
چیدمان صندلی خود بستگی به طراحی کابین هواپیما داشته که به اصطلاح LOPA یا Layout of Passenger Accommodation گفته میشود.

در اغلب شرکت های هواپیمایی ایرانی که مشتری مداری در مفهوم مدیریت آنها بی معنی است و گاها مشتری (مسافر) را از مسیر نظام مارکتینگ و فروش تحت کنترل خود، شناسایی و جذب نمی نمایند از ظرفیت حداکثری استفاده میکنند فواصل چیدمان صندلی در حداقل مجاز است.

فواصل صندلی در واحد اندازه گیری "اینچ" محاسبه می شود که هر اینچ نیز ۲.۵۴ سانتی متر است و اصطلاحا Seat pitch گفته می شود و مبنای این فاصله از پایه های بین دو صندلی و یا فاصله ابتدایی پشتی صندلی هاست که حداقل ۲۸ اینچ و بیشتر مورد کاربرد شرکت های هواپیمایی کم هزینه یا LCC است.

حال برخی شرکت ها در ایران که مجوز فعالیت Legacy Carrier و FCS یا Full Carrier Service را دارند و باید به مسافر خدمات کامل در مفهوم FCS را ارائه نمایند اما از حداقل فاصله صندلی با هدف بهره برداری حداکثری از ظرفیت مجاز و بعضا در مسیرهای طولانی تا ۳ ساعت پرواز استفاده می کنند.

این درصورتی است ، شرکت هایی که بر اصل CRM یا Customer Relation Management تاکید دارند و رعایت حقوق مشتری را عامل توسعه اقتصادی می دانند ، در خدمات مشتری به خصوص خدمات داخل پرواز همچون نوع و چیدمان صندلی در کابین اکونومی ، توجه ویژه داشته و حمل بیشتر را در ضریب یک چرخه پرواز نمیبینند بلکه در مجموع چرخه سالانه مجموع ناوگان، به دنبال افزایش حداکثری هستند که این موضوع ارتباط مستقیم با برنامه ریزی، مدیریت کسب و کار، مدیریت درآمد، کنترل هزینه و مدیریت مارکتینگ و فروش و سرمایه گذاری در ناوگان هوایی داشته و خود بخش مهمی از نظام بهره برداری است و پویایی این بخش موجب افزایش بهره وری ناوگان و کاهش دهنده هزینه هاست که سود شرکت هواپیمایی را تضمین میکند.

گرچه هستند شرکت هایی که رعایت اصول یاد شده را در دستور قرار دادند اما غالب حمل و نقل هوایی در ایران ، به دنبال کاسبی از نیاز مسافر است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.