| کد خبر: 85173 |

◄چند خبر خوش!

وبلاگ تین نیوز، سید حمید حسینی | روزهای پس از تعطیلات عید نوروز نیز به دید و بازدیدها و ملاقات با دوستان و همکاران اختصاص یافت. از طرف دیگر به طور جدی پیگیر کارهایی شدم که از قبل برای انجام آنها برنامه‌ریزی کرده بودم.

یکی از دوستان از لندن را دیدم که در زمینه برگزاری همایش‌ها، سمینارها و بحث‌های آموزشی با شرکت‌های تخصصی اروپایی همکاری دارد. او پیشنهاداتی برای آموزش در نظام بانکی، بیمه، حمل‌و‌نقل و دوره MBA داشت. به او پیشنهاد دادم تا در زمینه دوره MBA انرژی بلندمدت با اتاق تهران و دوره MBA کوتاه‌مدت را نیز با همکاری اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی برگزار کنیم.

ویزای آمریکای مسافران اروپایی به ایران باطل نمی‌شود
یکی از خبرهای خوبی که شنیدم مبنی بر عدم اجرایی شدن یکی از مصوبه‌های كنگره آمریکا درباره سفر اروپايي‌ها به ايران بود. شواهد گویای آن است، علی‌رغم این که آمریکایی‌ها لغو ویزای اروپایی‌هایی را که به ایران سفر کرده بودند مصوب کرده‌اند، این تصمیم هنوز اجرایی نشده است. بنابراین مدیران شرکت‌های اروپایی عازم ایران هستند. در همین راستا در هفته جاري نايب رييس شركت چند مليتي نكسانس از ايران بازديد خواهد كرد.

اين شركت در بیش از چهل كشور دنيا کارخانه کابل‌سازی با تکنولوژی پيشرفته دارد، و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ايران است. پیگیر ویزای آنها بودم و تلاش خواهيم كرد كه با برنامه‌ریزی دقيق، نهایت استفاده از حضور آنها را برده و سرمايه‌گذاري آنان را در صنعت سيم و كابل كشور قطعي كنيم.

شرکت نفت برای حضور شرکت‌ها در مناقصه “قراردادهای IPC” شرط داشتن رتبه اعتباری از شرکت‌های معتبری مثل “مودیس”، “فیچ” و “استن پولز” را قرار داده و بنابراین با شركت‌هايي كه علاقمند به سرمایه‌گذاری در این رابطه هستند و با من در ارتباط هستند اطلاع دادم كه مدارك خود را ارسال كنند تا به مناقصه دعوت شوند. به نظر می‌سد علاقمندي وتقاضا براي همكاري شديد است كه شركت نفت شرايط را سخت كرده است.

تغییرات حتمی در هسته مرکزی دولت
بسیاری از دوستان خبر از تغییراتی در دولت و ساختار ستاد مرکزی دولت می‌دهند. گمانه‌زنی‌ها حكايت از تغیير در وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد، ورزش و جوانان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت‌های رییس‌جمهور و دفتر او دارد. به نظر می‌آید فضای عمومی جامعه خواستار اين تغيير است و رییس‌جمهور در صدد است تا در جهت بهبود تغییراتی ایجاد کند.

كنفرانس بين المللي صنايع پايين دستي نفت
از قبل از عید مذاکراتی را با تشکل‌های پایین‌دستی نفتی بخش خصوصی انجام دادیم تا برای اولین بار بخش خصوصی کنفرانسی بین‌المللی در صنایع پایین دستی برگزار کند. خوشبختانه دوستانی که مجری این پروژه بودند، مقدمات را فراهم کرده‌اند. این هفته جلساتی با آنها داشتم.

با هماهنگی سایر تشکل‌ها، مسئولیت تشریفاتی کنفرانس بر عهده من قرار گرفته و دعوتنامه‌ها در حال آماده شدن است. ضمنا هماهنگی‌هایی با موسسات معتبر اروپایی برای دعوت از ۲۰۰ تا ۳۰۰ مهمان از خارج کشور انجام شده است. امیدوارم این کنفرانس به موقع و با بالاترین کیفیت و بیشترین مشارکت بخش خصوصی انجام شود.

کنفرانس بین‌المللی قیر در تهران برگزار می‌شود
برای اولین بار کمپانی معتبر آرگوس که مرجع اعلام قیمت ‌در بحث قیر و فرآورده‌هاي نفتي است، تصميم گرفته کنفرانس سالانه خود را در ایران برگزار کند. از من دعوت شده تا به عنوان سخنران کلیدی در این کنفرانس حضور پیدا کنم. در روزهای اخیر طی دو جلسه با آنها موضوع سخنرانی و بحث‌هایی که قرار است مطرح شود را مورد تبادل نظر قرار دادیم. به آنها پیشنهاد کردم حتما با اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتي همکاری و از آنها کمک‌های لازم را دریافت کنند.

نماینده یک هیات ترکیه‌ای را ملاقات کردم. ترک‌ها از زمانی که موقعیتشان در بازارهای منطقه دچار تزلزل شده و به خصوص از بازار روسیه رانده شده‌اند، علاقه‌مند به همکاری با ایران در بحث‌های هتلداری، بیمارستان و صنعت نساجی هستند. امیدوارم به زودی بتوانیم چند پروژه با ترک‌ها را در ایران آغاز کنیم.

این هفته بسیار ورزشی بود. بازی‌های لیگ به نقطه حساسی رسیده‌است. از طرف دیگر بحث انتخابات فدراسیون فوتبال و استعفای کیروش باعث نگرانی علاقه‌مندان ورزش شده‌است. با وجود چراغ سبزی که وزیر ورزش و جوانان برای ادامه حضور کیروش در ایران نشان داده‌ هنوز مشکلاتی وجود دارد. امیدوارم این مشکل به زودی برطرف شود. در بازی با عمان تيم كيروش نشان داد که فراتر از آسیاست و این تیم می‌تواند مارا به جام جهانی روسیه برساند.

شنبه بعد از ظهر قرار بود در نشستی با حضور وزیر نفت ایران و هندوستان و همچنین هیات همراه وی شرکت کنم که با دوستانی مواجه شدم که سرزده برای عید دیدنی به دفتر آمدند و متاسفانه جلسه را از دست دادم. یکشنبه بعد از ظهر نیز بازی والیبال بسیار خوبی را انجام دادیم و تلاش کردم با فعالیت زیاد کالری‌های جذب شده در ایام عید را بسوزانم.

تعدد درخواست مصاحبه‌ها علی‌رغم میل به کاهش آنها
در طول هفته چندین مصاحبه انجام دادم. مصاحبه اول با روزنامه شرق پیرامون مطالبی بود که دکتر ظریف مطرح کرده بود مبنی بر این که آمریکا بازارهای نفت ایران را تصاحب کرده است. در این مصاحبه تلاشم بر این بود که اظهارات را به نحوی توجیه و اصلاح کنم.

با روزنامه آرمان هم مصاحبه‌ای مفصل درباره موانع صادراتی کشور انجام دادم. با سرمايه درباره سرنوشت پول‌هاي بابك زنجاني و ارتباط آن با رضا ضراب گفتگو كردم .علی‌رغم این‌که تصمیم بر حضور کمتر و سنجیده‌تر در مطبوعات دارم ولي با اسرار خبرنگاران مواجه مي‌شوم و لذا چند مصاحبه کوتاه دیگر نیز انجام دادم.

مصاحبه‌ ديگري با شرق درباره علل افزایش قیمت نفت داشتم و ضمن اشاره به کاهش ذخایر نفت در آمریکا، به فضای جدید در منطقه و کاهش تنش بین عربستان و یمن نیز اشاره کردم. همچنین اعزام هیات حج ایران به عربستان و اتفاقات سوریه را مثبت دانستم. و یکی از علت‌های اصلي افزایش قیمت نفت را طرح “فریز نفتی” دانستم و معتقدم در صورتی که این نشست با شکست مواجه نشود، می‌توانیم امیدوار باشیم نفت در کانال۴۰ تا ۵۰ دلار باقی بماند. بنابراین تصمیم نمایندگان مجلس مبنی بر نفت ۴۰ دلاری در بودجه منطقی به نظر می‌رسد.

تشدید اختلافات داخلی و ناامیدی از رونق و نشاط در کشور
تشدید اختلافات داخلی و اتفاقاتی که در روابط بین‌الملل افتاده است، بسیاری را از بازگشت نشاط و رونق به کشور دچار تردید کرده‌است. ولی من به جد اعتقاد دارم که فضای کشور آرام و مشکلات قطعا حل خواهند شد. همچنین بر این باورم که مشکلات در سال جاری بسیار کمتر از سال ۹۴ خواهد بود و بخش خصوصی می‌تواند امیدوارم باشد که در فضای جدید استعداد و توانایی خود را شکوفا کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.