| کد خبر: 82831 |

گرم و صمیمانه با معاون اول

وبلاگ تین نیوز، محسن جلال پور | درباره دیدار با معاون اول رییس‌جمهوری و سفر به عراق نوشت: شنبه عصر به اتفاق برخی استخوان خرد کرده‌های بخش خصوصی به دیدار دکتر جهانگیری رفتیم.


مطابق معمول از مشکلات اقتصادی گفتیم و هرکدام به گوشه‌ای از معضلات اشاره کردیم.
من هم مطالبی درزمینه انسجام بخش غیردولتی اقتصادایران، ضرورت تدوین استراتژی توسعه اقتصادی کشوربا نگاه به بایدهاونبایدها، همچنین ضرورت هماهنگی وهمراهی همه بخش‌ها با فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی که ریاست آن برعهده معاون اول است طرح کردم.

اینکه مجموعه حاکمیت به این باور رسیده که بخش خصوصی باید میدان‌دار مدیریت و بهره‌وری اقتصاد باشد، محور اصلی سخنان ایشان بود اما در این میان، به تفکیک بخش خصوصی واقعی از طبقه‌ای نوخاسته که با رانت‌های دولتی به وجود آمده هم پرداختند. به عقیده آقای جهانگیری فعال واقعی بخش خصوصی کسی است که سال‌های طولانی با زحمت و تلاش فراوان هم برای خودش ثروت آفریده و هم برای کشور مفید بوده است.

برخی نکات را از سخنان ایشان یادداشت کردم:
ـ وقتی صحبت از سرمایه‌های کشور می‌شود، بیشتر افراد به منابع طبیعی فکر می‌کنند اما سرمایه‌های انسانی بسیار باارزش‌تر از منابع طبیعی هستند که باید از آنها حراست شود.
ـ در گذشته بخش خصوصی جایگاه مطلوبی در اذهان عمومی نداشت که امروز با افتخار گفته می‌شود بخش خصوصی باید محور و مدار اقتصاد ایران باشد.

ـ عده‌ای یک‌شبه بخش خصوصی شده‌اند و نمونه آن افرادی هستند که با زد و بند، وام‌های کلان چند هزار میلیاردی دریافت کرده‌اند، این در حالی است که برخی فعالان بخش خصوصی که سالیان سال و در نسل‌های مختلف است که فعالیت سالم صنعتی و اقتصادی دارند، قادر نبوده‌اند تا این حد چندصد میلیاردی، تسهیلات دریافت کنند.

ـ دولت برای سال ۹۵چند سیاست اصلی از جمله تقویت جدی صادرات، اصلاح ساختار مالی اقتصاد، واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی، بهبودفضای کسب‌وکار و جذب سرمایه خارجی را دنبال می‌کند.

ـ در شرایطی که هرگوشه از منطقه درگیری و کشتار و ناامنی وجود دارد، با تلاش نیروهای قدرتمند مسلح، امروز ایران کانون ثبات و آرامش در منطقه است و بر ما واجب است که در این شرایط اقتدار اقتصادی کشور را نیز برقرار کنیم.

ـ در روزهای اخیر بانک مرکزی هیچ دخالتی برای کاهش قیمت ارز نداشته است و دولت نیز هیچ‌گونه دخالت اداری نکرده است. اعتماد مردم نسبت به آینده و مدیریت کشور باعث شده هیچ اقدام ناگهانی ازسوی مردم سر نزند و اگر این اعتماد در میان مردم وجود نداشت، شاهد افزایش لحظه‌ای قیمت ارز بودیم.
 
گزارش سفر بغداد
سفر عراق لازم و پراهمیت است. پیش از سفر رییس‌جمهوری روحانی به بغداد لازم است برخی هماهنگی‌ها انجام پذیرد. پس از ورود به بغداد، در معیت دوستانی که به استقبال آمده بودند، عازم سفارت شدیم. باغ زیبایی که حدود۸۰ سال پیش در یکی ازبهترین نقاط شهر ساخته شده و همواره ازبهترین ساختمان‌های دیپلماتیک در بغداد بوده است.

با سفیر ایران در بغداد آقای حسن دانایی‌فر مذاکرات خوبی درباره سفر هیات ایرانی به بغداد داشتیم و قرار شد در ملاقات با آقای «کاظم محمدجوادحسن» مشاور عالی اقتصادی نخست‌وزیر عراق، برنامه‌های مربوط به هیات اقتصادی همراه رییس‌جمهوری را جمع‌بندی کنیم. اتفاقا ملاقات با مقام عراقی طولانی و پر و پیمان شد. من ضمن توضیح چگونگی شکل‌گیری هیات اقتصادی از رویکرد جدی برای حضور مستمر و پایدار بخش خصوصی ایران درعراق گفتم و ۳ درخواست برای پیش نیاز این رویکرد مطرح کردم.

۱ـ حل مسائل بانکی و تسهیل جدی اموربانکی از قبیل نقل و انتقال پول و صدورضمانت نامه.
۲ـ انسجام و برنامه‌ریزی جدی بخش خصوصی عراق برای همکاری با بخش خصوصی ایران
۳ـ تسهیل و تطبیق گواهینامه‌های بهداشتی، گمرکی، استاندارد و... میان دو کشور
مشاور عالی نخست وزیر عراق هم ضمن تاکید دولت متبوعش بر اجرای این خواسته‌ها، قول مساعد داد که گزارش‌های ارائه شده را به دولت عراق منتقل کند. سفر رییس‌جمهوری روحانی به بغداد هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی دارای اهمیت است. ‌
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.