| کد خبر: 258576 |

◄ حادثه ریلی بندرعباس؛ مدیر ارشد سازمان، مسئول بی انضباطی کارکنان است

الف) طبق ماده 95 مقررات عمومی سیر و حرکت راه آهن ( نسخه 1392) ، قبل از حرکت قطار از ایستگاه باید آزمایش ترمز انجام شود تا از ﺳـﺎﻟﻢ و ﺣﺎﺿـﺮ ﺑـﻪ ﻛـﺎر ﺑﻮدن ﺗﺮﻣﺰ واﮔن های ﻗﻄﺎر اﻃﻤﻴﻨﺎن ﺣﺎﺻﻞ ﮔﺮدد.

تین نیوز

الف) طبق ماده 95 مقررات عمومی سیر و حرکت راه آهن ( نسخه 1392) ، قبل از حرکت قطار از ایستگاه باید آزمایش ترمز انجام شود تا از ﺳـﺎﻟﻢ و ﺣﺎﺿـﺮ ﺑـﻪ ﻛـﺎر ﺑﻮدن ﺗﺮﻣﺰ واﮔن های ﻗﻄﺎر اﻃﻤﻴﻨﺎن ﺣﺎﺻﻞ ﮔﺮدد. در ماده 1-95 دستور العمل آزمایش ترمز توضیح داده شده است. طبق این دستور العمل ﻗﺒﻞ از ﺣﺮﻛﺖ ﻗﻄﺎر ، ﺑﺎزدﻳﺪ ﻛﻨﻨـﺪه آﻻت ﻧﺎﻗﻠـﻪ در ﻣﻌﻴـﺖ رﺋﻴﺲ ﻗﻄﺎر باید آزمایش ترمز را انجام دهد و ﭘﺲ از ﺣﺼﻮل اﻃﻤﻴﻨﺎن ، درصد وزن ترمز را محاسبه و ﺑﺮگ آزﻣﺎﻳﺶ ﺗﺮﻣﺰ را ﺻﺎدر و ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻮل اﻳﺴﺘﮕﺎه ﺗﺤﻮﻳﻞ ﻧﻤﺎﻳﺪ. برگه آزمایش ﺗﻮﺳﻂ رﺋﻴﺲ ﻗﻄﺎر ﺑﻪ ﻟﻜﻮﻣﻮﺗﻴﻮران ﺗﺴﻠﻴﻢ  می ﮔﺮدد. ماده 2-95 به آزمایش فنی ترمز دستی واگن می پردازد. طبق ماده 3-95 ، صدور و تحویل ﺟﻮاز ﺗﺮﻣﺰ ﺑﻪ ﻟﻜﻮﻣﻮﺗﻴﻮران ﺑـﻪ ﻣﻌﻨـی آن اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻗﻄـﺎر از ﻧﻈﺮ ﺗﺮﻣﺰ ﻫﻮا و ترمز دستی و ﺳﺎﻳﺮ اﻣﻮر فنی ﻗﺎﺑﻞ ﺣﺮﻛﺖ در آن ﻣﻨﻄﻘﻪ است.

ب) کلیه پرسنل سیر و حرکت راه آهن قبل از شروع خدمت مقررات عمومی حرکت را آموزش می بینند.

بیشتر بخوانید:

پ) مطابق اخبار منتشر شده، روز دوشنبه ۱۲تیرماه 1402، حدود ساعت ۴ صبح یک قطار باری حامل گندله از ایستگاه انشعاب به سمت بارکو (محل تخلیه مواد معدنی توسط واگن برگردان) حرکت می کند، فاصله این دو نقطه حدود ۱۰ کیلومتر است، ۵ کیلومتر اول فراز و ۵ کیلومتر دوم شیب است، پس از گذر قطار از قسمت فراز خط، مشخص می شود که قطار ترمز ندارد، رئیس قطار و مانورچی بیرون می پرند اما راننده در لکوموتیو می ماند، قطار به سمت بارکو سرعت می گیرد و با سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به واگن های متوقف در خطوط واگن برگردان برخورد می کند. در این سانحه لکوموتیو و بیش از ۳۰ واگن آسیب شدید دیده اند و راننده نیز کشته شده است، خساراتی هم به یکی از واگن برگردان ها وارد شده است.

 ت) بعد از یک هفته از رخداد ( تا زمان تنظیم این یادداشت) ، شرکت راه آهن هیچ اطلاعیه ای در مورد سانحه نداده است.

  1. نه کمیسیون سوانح ناحیه و نه کمیسیون عالی سوانح راه آهن هیچ گزارشی از سانحه ارائه نکرده اند. این در حالی ست که طبق آیین نامه اجرایی کمیسیون های سوانح راه آهن ، کمیسیون سوانح ناحیه موظف است به سرعت در محل حاضر شده و ضمن تهیه کروکی صحنه و بررسی علل و عوامل وقوع آن، صورت جلسه وضعیت سانحه را تنظیم و تحقیقات اولیه را از مباشران، مسببان و شاهدان معمول و اظهارات آنان را در برگ تحقیق قید کند. در مواردی که سوانح ریلی منجر به قتل یا جرح شود، نماینده نیروی انتظامی راه آهن نیز باید همراه کمیسیون اعزام شود. همچنین با حضور همه اعضا و تعیین خسارات وارده به ناوگان، خط و ابنیه فنی، علائم، تأسیسات و تجهیزات، افراد و دیگر موارد ناشی از سانحه، علت یا علل وقوع سانحه، مسئول یا مسئولان آن و میزان مسئولیت هر یک را در صورتجلسه ای تعیین کند [1].
  2. این بار اول نیست که قطار بدون ترمز وارد بلاک شده و فاجعه آفریده است و اهالی راه آهن با ابعاد وحشتناک و مخرب آن آشنا هستند[2]. فاجعه خیام از فرار چند واگن شروع شد.

چ) چند پرسش و پاسخ:

  1. چرا علی رغم نص صریح مقررات عمومی حرکت راه آهن و با علم به شیب و فراز مسیر و علی رغم حضور رئیس قطار و مانورچی ، قبل از اعزام قطار آزمایش ترمز انجام نمی شود؟ این قطار هم سنگین و هم باردار بوده است.
  2. در حالی که با انجام یک آزمایش ترمز ساده می توان مانع از فاجعه ای بزرگ شد چرا در مورد آن وسواس و حساسیت وجود ندارد؟ چرا از سوانح مشابه قبلی درس آموخته نمی شود؟
  3. این سوال یک جواب بیشتر ندارد : سهل انگاری.
  4. چرا ماموران سهل انگاری می کنند؟
  5. این سوال یک جواب بیشتر ندارد : بی انضباطی سازمانی
  6. آیا باید با بی انضباطی برخورد شود؟
  7. قطعا.  
  8. چه کسی مسئول بی انضباطی کارکنان است؟
  9. پاسخ: مدیر ارشد سازمان.
  10. چرا مدیر ارشد سازمان و روابط عمومی راه آهن در برابر افکار عمومی سکوت پیشه می کند؟
  11. چرا کمیسیون سوانح ناحیه و کمیسیون عالی سوانح راه آهن اطلاع رسانی نمی کند؟
  12. اعضای کمیسیون عالی سوانح راه آهن را چه مرجعی به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد می دهد؟

مراجع و پاورقی

 

 [1] منبع: گزارش ترابران با عنوان « فرار قطار و خواب کمیسیون عالی سوانح » / 17 تیرماه

[2] مهندس قربانعلی بیک در یادداشت 17 تیر در تین نیوز با عنوان « فرار قطار همچنان کشته می سازد و ویران می کند، نگاهی به سانحه قطار باری بندرعباس  » به یک مورد اخیر آن در فروردین ماه سال جاری در ناحیه یزد اشاره کرده اند (  کد خبر: 258464) .

* کارشناس راه آهن

 

سعید قصابیان

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • x 0 5

    هزار دلیل داره که مسئولین راه آهن مقصرن نه مامورین،
    واگن هشتصدی؟، فشار بر مامورین،
    نتیجه ش هم حادثه شده و مثل همیشه ضعیفتر ها قربانی،

  • یوسف 7 0

    باعرض سلام،جناب قصابیان درخصوص متنی که انتشارداده ای مشخص می شود که جنابعالی بدون تحقیق وازتفکر خوداستفاده نموده اید شما اگر هم یک روز در راه آهن خدمت می کردین بخودتان اجازه نگارش چنین متنی نمی دادید،بنده که عمری درراه خدمت به این سازمان بوده ام متوجه حرفهای بی منطق جنابعالی شده ام،جهت یادآوری خواستم بگویم جنابعالی فقط یک ساعت به ایستگاه انشعاب تشریف فرما شوید خواهید دید که تمامی کارکنان بادل وجان برای این دستگاه کارمیکنند آن هم دردمای بالا ۴۸ تا ۵۰ درجه ودرفضای آزاد وباحقوق ناچیز دو همه براین امر واقف هستند که ادوات وماشین آلات راه آهن از عمر بالایی برخوردارن وفرسوده هستن به عنوان مثال واگنهای هندی الان چند ساله که به ناوگان راه آهن اضافه شده که چندین واگن ازهمین نوع درون قطار سانحه دیده وجودداشته است ویا خود لکوموتیو عمرش چند سال می باشد،پس لطفا از روی منطق وعقلانیت نظر بدهید وتوپ را توی زمین کارکنان زحمت کش راه آهن نیندازید.مگر می شودبدون آزمایش ترمز ان هم زمانی که خود سوار برهمین قطار هستی انجام نداد! ان هم بدون حضوربازدیدکننده

    • علی شریفی 1 0

      ۴ واکن فقط ترمز داشته

    • سعید قصابیان 1 1

      جناب آقای یوسف/ با سلام و احترام
      الف) اگر به عنوان نوشته دقت فرمایید ، توپ در زمین کارکنان راه آهن نیست.
      ب) شما که در محل هستید باید بهتر از من بدانید که اینکه این قطار بدون ترمز فرار کرده به هیچ وجه قابل کتمان نیست و قطعا سهل انگاری انجام شده است.
      پ) بنده در بسیاری از ایستگاه های راه آهن تشریف فرما بوده ام و از محیط کار و دمای محیط کار و ابزار کار و لباس کار و ساعت کاری مامورین و وضعیت خط تعمیر و تعداد قطار هایی که در روز تشکیل و اعزام میشود و حتی حقوق مامورین و بویژه از تعهد و احساس مسئولیت آنها اطلاع کامل دارم.
      ت) در صورت امکان تصاویری از شرایط کاری مامورین فنی در ایستگاه انشعاب را برای بنده یا تین نیوز ارسال فرمایید. تلاش خواهم کرد آنها را منتشر و کارشناسان و مدیران را از وضعیت اسف بار کارکنان راه آهن مطلع کنم.
      پیروز باشید

    • سعید قصابیان 0 1

      با سلام مجدد خدمت جناب یوسف. از شما انتظار دارم برای احترام به همکار از دست رفته پیگیری بفرمایید تا کمیسیون ناحیه و کمیسیون عالی سوانح راه آهن سکوت را کنار بگذارند و گزارش دقیق از ماوقع را به افکار عمومی ارائه کنند. اگر میخواهیم که این سوانح تکرار نشوند باید مسئله بدقت ریشه یابی شود . قطعا اثر شرایط بد محیط کاردر وقوع سانحه پر رنگ تر است از خطای مامور و در اکثر موارد زمینه ساز آن است.

  • علی شریفی 3 0

    باسلام.ماشالا به این علم و سواد شما...با توجه به حقوق و مزایای کم راه آهن.ما نیرو های بازدید نهایت سعی و تلاشمون را میکنیم برای حفظ جان همکاران و مردم عزیز.چون قطعا هرکسی یک عزیز چشم به راهی دارد.از همکاران محترم خواهشمندم حتما مانومتر را تا پایان انجام آزمایش ترمز از واگن انتهایی جدا نکنن.با تشکر