| کد خبر: 229495 |

◄ اهمیت نمایشگاه های هوایی در صنعت هوانوردی

تاریخچه نمایشگاه های هوایی فعال در ایران به اوایل دهه ۸۰ برمی‌گردد اما با نگاهی به این تاریخچه درمی یابیم که نمایشگاه های هوایی در ایران مانند دیگر کشورهای جهان به شکوفایی و ثمربخشی نرسیده و به پویایی صنعت هوایی در ایران کمک شایانی نکرده است.

تین نیوز

نمایشگاه ها در دنیای امروز مهمترین ابزار بازاریابی به شمار می‌روند و ویترین نهایی یک صنعت و بزرگترین عرصه تبلیغاتی در دنیا محسوب می شوند و هدف های متعددی را برآورده می کنند که مهمترین آنها عبارتند از: توسعه تجارت کالا و خدمات، انتقال فناوری‌های پیشرفته، ایجاد فرصت‌های شغلی به صورت مستقیم و غیر مستقیم، شناسایی نیازهای بازار، برجسته‌سازی نام شرکت و برندینگ و ... 

 در صنعت هوانوردی نیز به دلیل وجود مشاغل مختلف در بطن صنعت،  علاقه‌مندی به سهم داشتن و ایفای نقش بخش‌های دولتی و خصوصی، بین المللی بودن آن، اهمیت تکنولوژی و به روز شدن سریع وسایل هوایی و...  نمایشگاه ها می توانند بهترین راه برای معرفی و حتی نشان دادن نیازهای کشور در این صنعت استراتژیک باشند.

 تاریخچه نمایشگاه های هوایی فعال در ایران به  اوایل دهه ۸۰ برمی‌گردد اما با نگاهی به این تاریخچه درمی یابیم که نمایشگاه های هوایی در ایران مانند دیگر کشورهای جهان به شکوفایی و ثمربخشی نرسیده و به پویایی صنعت هوایی در  ایران کمک شایانی نکرده است.

بیشتر خوانید: چند معضل اساسی ساختار صنعت هوایی ایران

 شاید مهمترین عامل، نبود برنامه مشخص در جهت عملیاتی کردن نمایشگاه های هوایی در ایران است. معمولاً نمایشگاه هایی که در صنعت هوایی در ایران برگزار می شوند بیشتر نمایش است تا نمایشگاه و هدف خاصی جز قانع کردن بخش دولتی ندارد  و حتی همین امر به صورت سالانه یا دو سالانه به طور منظم و روتین برگزار نمی‌شود و فعالان و بازدیدکنندگان نمی‌دانند دوره بعدی نمایشگاه در چه زمانی برگزار خواهد شد.

عامل بعدی تصدی‌گری شرکت ها و  سازمان های دولتی در نمایشگاه های هوایی ایران است که این امر موجب بی‌انگیزگی و کم رمقی شرکت های خصوصی جهت شرکت در نمایشگاه های هوای ایران می شود،  به این دلیل که عملاً توانایی رقابت با بخش دولتی را ندارند.

عامل موثر دیگر در شکوفا نشدن نمایشگاه های هوایی کشور، عدم وجود هواپیماهای جدید و به روز  در ایرشو ها است. در سال های گذشته در نمایشگاه‌های هوایی عمدتاً بازدیدکنندگان هواپیماهای تکراری و قدیمی مشاهده کردند این موضوع سبب بی میلی بازدیدکنندگان حرفه‌ای از نمایشگاه‌های هوای کشور شده و با مقیاس های بین المللی خود فاصله زیادی دارد.

 راه پیشنهادی جهت برون رفت نمایشگاه های هوایی ایران از این انفعال،  برگزاری نمایشگاه‌هایی دارای برنامه ریزی عملیاتی است به این معنا  که بخش های دولتی به جای شرکت درغرفه های  نمایشگاه هوایی و غرفه داری  به سرمایه‌گذاری در بخش‌های حاشیه نمایشگاه و بخش‌های خصوصی و اعطای تسهیلات به آنها در برپایی نمایشگاه‌ها کمک کنند از طرفی دیگر زمان سالانه نمایشگاه‌ها باید برای بازدید کنندگان مشخص باشد و هر ساله در زمان و مکان مشخصی به صورت منظم برگزار شود به طوری که نمایشگاه های هوایی ایران به یک نماد و نشان تبدیل شود و اعتباری برای خود کسب کنند.

برپایی نمایشگاه در شهرهای دارای فرودگاه بین المللی و در حال توسعه از لحاظ شهری در ایران می تواند به این مهم کمک شایانی کند و ما شاهد برپایی نمایشگاه های هوایی تازه در شهر ها ی جدید باشیم. در نمایشگاه هایی که درسال های آتی  در کشور برگزار خواهد شد بخش عمده و ویژه ای از نمایشگاه های هوایی کشور باید به بحث هوانوردی عمومی و هواپیما های کمتر از نوزده نفر  سرنشین بپردازد  تا از این طریق به فرهنگ سازی در زمینه هوانوردی عمومی و گسترش آن در جامعه ایرانی  و میان سرمایه گذاران و عموم مردم کمک شود.

* کارشناس هوانوردی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    شما الان یک نمایشگاه هوایی عالی در اتوبان کرج روبروی پارک ارم دارید ولی هر وقت بخواهید بچه تون رو ببرید اونجا ، دم در میگن تعطیله. جناب سردار بدلیل مسائل امنیتی دستور دادن کسی بازدید نکنه !!!