◄ خلأ اولویتبندی، بلای جان تکمیل شبکه ریلی
هماکنون 37 پروژه ریلی جهت ساخت به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور سپرده شده است و ساخت و تکمیل آن به بیش از 120 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
گسترش و ارتقای زیرساختهای حمل و نقل ازجمله اولویتهای کشورهای پیشرفته و درحالتوسعه است. در این راستا حمل و نقل ریلی با توجه به مزایای عمده و چشمگیر در مقایسه با حمل و نقل جادهای در رأس اولویتها است. در کشور ما نیز مدتهاست لزوم پرداختن هر چه بیشتر به حمل و نقل ریلی مورد تأکید کارشناسان و مسئولان قرارگرفته است.
احداث زیرساخت راهآهن یکی از گرانترین زیرساختهای حمل و نقلی از جنبه هزینه تأسیس است، درنتیجه لازم است پیش از تصمیمگیری جهت صرف هزینههای کشور برای احداث خطوط ریلی، مسیرهای اولویتدار با استفاده از دانش کارشناسان و مطالعات آمایشی، اقتصادی و آیندهپژوهانه شناسایی شوند. متأسفانه تاکنون مطالعات جامع درخور توجهی جهت تعیین اولویتهای آینده حمل و نقل کشور، خصوصاً حمل و نقل ریلی صورت نگرفته است. خلأ چنین مطالعاتی که منجر به سندی موردپذیرش از سوی نهادهای ذیربط قرار گیرد باعث شده تا تصمیمگیری درباره احداث خطوط، تحت تأثیر سلایق افراد قرارگرفته و حتی در برخی موارد وسیلهای جهت تبلیغات انتخاباتی شود.
هماکنون 37 پروژه ریلی جهت ساخت به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور سپرده شده است و ساخت و تکمیل آن به بیش از 120 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این در حالی است که اعتبار این شرکت در قانون بودجه 97 کمتر از 4 هزار میلیارد تومان بوده که این مبلغ نیز متعلق به کل زیرساختهای حملونقلی اعم از جاده و ریل و فرودگاه خواهدبود. درنتیجه شبکه ریلی که اولویت حمل و نقل کشور شناخته میشود سهمی ناچیز از بودجه داشته و پروژههای عمرانی ریلی، نیمهکاره و یا در فاز صفر باقیماندهاند. با این وجود مشاهده میشود پروژههای راهبردی و سودآور ریلی نیز همچنان معطل بودجه و سرمایه است در حالی که طرحهای مورد دغدغه وزارت راه و شهرسازی در اولویتهای دسته چندم برای کشور نیز قرار ندارند. با تعمق بیشتر در این روند میتوان غلبه فشارهای سیاسی به نظرات کارشناسی را مشاهده کرد با این توضیحات برخی وعدههای وزیر راه و شهرسازی به مردم و استانهای مختلف مبنی بر اتصال آن استانها به شبکه ریلی به هیچ عنوان منطقی نیست.
چنین آسیبهایی در اثر خلأ نقشه راهی جامع برای احداث خطوط ریلی و در کل، شریانهای حمل و نقلی به وجود آمده است. در حال حاضر طرح جامع قابل قبولی در کشور وجود ندارد تا مسیر کلی احداث و تکمیل شبکه ریلی کشور و اولویتهای آن را بهصورت علمی و کارشناسی تعیین نماید. چنین خلائی منتج به طرح یا اجرای پروژههای غیرموجهی مانند راهآهن تهران-همدان، رودهن-آمل، چابهار-بندرعباس و ... شده است. این در حالی است که پروژههایی مانند چابهار سرخس، اصفهان-اهواز و شلمچه-بصره که سود سرشاری عاید کشور میکنند همچنان معطل بودجه و تصمیمات مسئولان ماندهاند.
در این راستا بهترین راهکار طراحی و تدوین طرحی جامع برای تعیین اولویتهای تکمیل شبکه ریلی با نظر جامعه کارشناسی و صاحبنظران است که وزارت راه را میتوان مناسبترین و مرتبطترین گزینه جهت مدیریت و محوریت در تدوین این طرح دانست.
* دانش آموخته دانشکده راهآهن
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.