| کد خبر: 158494 |

جامعه ایران نیازمند مجراهای قانونی طرح انتظارات از حکومت است

جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران با تاکید بر لزوم تقویت نهادهای مدنی و قانونی گفت: جامعه ایران به عنوان جامعه شبکه ای و رسانه ای، به وجود مجراهای قانونی طرح انتظارات با همه اجزای حکومت نیاز دارد.

تین نیوز

حمیدرضا جلایی پور درباره اتفاقات اخیر در شهرهای مختلف و اغتشاشات به وجود آمده افزود: یکی از مطالبات درست اصلاح جویی این بود که حاکمیت اجازه تقویت نهادهای مدنی و قانونی را بدهد تا صدای مردم از طرق قانونی و مدنی به گوش حکومت برسد اما متاسفانه جلوی این مطالبه اصولی و حیاتی مانع تراشی شد و می شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه هر روز وضعیت این اعتراضات، تغییر می کند؛ اعتراض مشهد، کار مخالفان دولت دوازدهم با حضور مالباختگان بود اما بعد، اعتراضات به دست بخشی از «جوانان بی آینده» در شهرهای دیگر افتاد و حتی شکل نگران کننده تخریب اموال عمومی هم به خود گرفت.

جلایی پور با اشاره به اقدامات صدا و سیما گفت: الان مدت هاست که صدا و سیما، دولت تدبیر و امید را مسئول مشکلات اقتصادی مردم معرفی می کند، به عنوان نمونه اعتراض مالباختگان که ریشه در دسته گل های دولت نهم و دهم دارد، علیه دولت تدبیر و امید به کار گرفته می شود و اکنون این جوانان بی آینده، سطح اعتراض را به فراتر از دولت و قوه مجریه برده اند.

این استاد دانشگاه، علت این اتفاقات را نارضایتی های گوناگون مردم دانست و اظهارکرد: نارضایتی ها ریشه در این دارد که در اصلاح امور کشور، 20 سال مانع تراشی شده است؛ ریشه در این است که نگذاشتند دولت تدبیر و امید از برجام در جهت توسعه اقتصادی کشور گام بردارد و کشور با رشد اقتصادی همراه شود. ریشه در این است که اجازه حضور برخی شخصیت های مردمی را در میان مردم نمی دهند و اکنون متاسفانه سرنگونی طلبان پس از رخداد مشهد به هوس ایجاد اغتشاش افتاده اند.

جلایی پور تشریح کرد: متاسفانه مخالفان دولت دو ویژگی دارند؛ یکی به منافع و مصالح ملی و خواسته های اقشار محذوف توجه ندارند و با دست باز به نام انقلابی گری علیه دولت عمل می کنند و دوم اینکه این مخالفان از امکانات عمومی برخوردارند و با امنیت خاطر می توانند پشت اعتراضاتی از نوع مشهد بروند و دست همه را در پوست گردو بگذارند.

**مخالفان دولت به سرنگونی طلبان پاس گل ندهند

این جامعه شناس تصریح کرد: مخالفان دولت نباید پاس گل به سرنگونی طلبان بدهند و به نظر می رسد که رئیس جمهوری باید در گفت و گو با مقام معظم رهبری و سایر قوا برای این موضوعات چاره جویی کند.

وی اضافه کرد: همچنین کل حاکمیت (نه فقط دولت) باید فکری به حال استانداردهای دوگانه کند تا اینقدر با سرنوشت کشور بازی نشود. مثلا واقعا منظور از «شعارهای ساختارشکنانه»چیست؟ هر اتهامی به دولت و به اصلاح طلبان و به نیروهای جامعه مدنی زده می شود، ساختارشکنی نیست ولی اگر گفته بشود به فلان نهاد هم انتقاد وارد است، ساختار شکنانه است؟

جلایی پور افزود: تداوم این تعارضات جامعه را جری می کند و اینکه برای گرانی مطالبه علیه روحانی داشته باشیم برحق است ولی برای آزادی بیان و حقوق مدنی - سیاسی و پاسخگویی سایر ارگان ها تجمع بشود دیگر بر حق نیست؟ این همان استاندارد دوگانه و مردم عاصی کن است.

وی با تاکید بر لزوم شفاف سازی و مقابله با فساد توسط همه ارکان حاکمیت، گفت: بحث مبارزه با فساد و ایجاد اقدامات شفاف سازی به همه ارکان حکومت و حتی اجزای جامعه مدنی ایران مربوط می شود و ما برای مبارزه با فساد باید به سمت ویژگی های «حکمرانی خوب» برویم. اینکه که صدا و سیما یک طرفه دولت وقت را مسئول همه چیز قلمداد می کند، راه حل مشکل فساد و سایر معضلات جامعه نیست.

به گزارش ایرنا، تجمع های صورت گرفته شماری از افراد طی چند روز اخیر در چند شهر از جمله مشهد، کرمانشاه، اراک، زنجان، اهواز، تهران و چند شهر دیگر در پی فراخوان برخی شبکه های اجتماعی مشکوک و بی شناسنامه به بهانه اعتراض به گرانی، اعتراضات و واکنش های چهره های اصولگرا و اصلاح طلب را در پی داشته است.

سخنگوی دولت نیز امروز(سه شنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران گفته است که دولت حق اعتراض را برای مردم براساس حقوق شهروندی و قانون اساسی به رسمیت می شناسد و حساب اغتشاش گران از معترضان جدا است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.