| کد خبر: 127144 |

◄​آیا جرایم ریشه در اقتصاد دارند؟

تین‌نیوز| وبلاگ محسن جلال پور-گاهی خواندن اخبار حوادث وحشتناک است. اما خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که خواسته یا ناخواسته جذب اخباری می‌شویم که به معنای واقعی تکان دهنده‌اند. 

نمی‌دانم رسوب این اخبار در دل‌ها، چه نتایجی دارد اما صادقانه بگویم گاهی از دانستن پشت پرده این تیتر ها، وحشت می‌کنم:

"جوانی نامزدش را با چاقو تکه تکه کرد"
 " زنی خود و بچه هایش را مسموم کرد"
 " جوانی خودش را از روی پل پایین انداخت و در دم جان سپرد" 
"مردی خود کشی کرد"
 " خانواده ای اسیر....." 
و ...
این روایت‌های تلخ، هرچه هست،برشی از جامعه امروز ماست.جامعه‌ای که در انبوهی از مشکلات اجتماعی و اقتصادی غرق شده است.

 نمی دانم آنها که در مجلس برای مردم قانون می نویسند یا آنها که در دولت برای مردم سیاست‌گذاری می‌کنند، به درستی می‌دانند زیر پوست جامعه چه می‌گذرد؟ 

باید رابطه ای باشد میان جرم‌ها و جنایت‌ها و وضعیت بد اقتصادی جامعه که اگر نبود،مرد چاقو به دست نمی‌گفت به خاطر پول آدم کشته است. یا جوانی که خودش را کشت، در نامه اش نمی‌نوشت که به خاطر بیکاری دست به خود کشی زده است.

کم‌تر تحقیق قابل استنادی در محافل دانشگاهی و پژوهشی در این باره تهیه شده است اما هرکس در این جامعه زندگی کرده باشد می‌داند که حیات اجتماعی و اقتصادی افراد جامعه به طور گسترده و عمیق از رکود اقتصادی و کسادی بازارها تاثیر می‌پذیرد.

در دوره ای که دکتر نهاوندیان، ریاست اتاق ایران را بر عهده داشتند، یک سال مانده به اتمام دوره ریاست آیت الله شاهرودی در قوه قضائیه به اتفاق برخی رؤسای اتاق های شهرستان ها خدمت ایشان رسیدیم. 

بحث وضعیت اقتصادی کشور به میان آمد که آیت الله شاهرودی به موضوع مهمی اشاره کردند. ایشان گفتند برخی به من انتقاد می‌کنند که شما هرچه توان دارید، روی اصلاح قوه قضائیه بگذارید، شما را چه به اقتصاد که بیشتر صحبت‌هایتان عمدتاً درباره مسائل اقتصادی است؟

آیت الله شاهرودی گفتند در پاسخ به این انتقادها گفته ام بعد از 9 سال حضور در قوه قضائیه متوجه شده‌ام که اگر بخواهیم جرم و بزهکاری در جامعه کم شود و افراد کمتری به قوه قضائیه مراجعه کنند و دستگاه قضائی آرامی داشته باشیم، ابتدا باید در وضعیت اقتصادی کشور اصلاحات گسترده ای ایجاد کنیم چون همه آنچه به صورت مشکل به قوه قضائیه ارجاع می شود،‌ عملاً ناشی از مشکلات اقتصادی است.

 ایشان حتی ریشه جرائمی مانند سرقت و مواد مخدر یا جنایاتی مثل قتل و حتی برخی مسائل امنیتی و سیاسی را نیز ناشی از مسائل اقتصادی می‌دیدند و معتقد بودند وقتی به ریشه ها توجه کنیم، می‌بینیم جرمی که صورت گرفته،بیشتر ناشی از مشکلات اقتصادی بوده است.

با وجود گذشت زمان،نکاتی که آیت الله شاهرودی مطرح کردند هم چنان در جامعه ما مطرح است اما چیزی تغییر نکرده. وقتی ما درد را خوب می شناسیم،چرا برای مداوایش کاری نمی کنیم؟

مردم به شدت تحت فشارند اما سیاستمداران چشم انداز مثبتی پیش روی جامعه گرفتار قرار نمی دهند.
دوباره انتخاباتی جدید در راه است.خدا کند،امید مردم میان این همه جنجال سیاسی، به ناامیدی تبدیل نشود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.