| کد خبر: 105746 |

توسعه دریا محور کاری درازمدت است

وبلاگ تین‌نیوز، محمد سعیدنژاد| در خصوص واگذاری بخشی از طرح‌های بندر شهید بهشتی چابهار به هندی‌ها هیچ نگرانی وجود ندارد و نیروی کار نیروی محلی و بومی خواهد بود.

همه فرایند این واگذاری با شفافیت انجام شده و اخبار و اطلاعات آن در دسترس قرار گرفته است. ضمن اینکه پیش از واگذاری نیز مطالعات و پژوهش‌های لازم صورت گرفته است.

جای هیچگونه نگرانی نیست. برخی از واگذاری بندر چابهار به هندی‌ها صحبت کرده بودند در حالیکه چنین چیزی اصلا صحت ندارد.

همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی یکی از مهم‌ترین رویداد‌های مهم علمی در کشور و منطقه خلیج فارس است که می‌کوشد فضایی مناسب برای بحث و تبادل نظر و انتقال تجربیات میان متخصصین و مهندسین سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی از کشور‌های مختلف ایجاد کند.

 افزون بر این ICOPMAS، زمینه ارایه توانمندی‌های تخصصی موجود منطقه را برای کارشناسان و شرکت‌های مهندسین مشاور و نیز پیمان‌کاران و سازندگان تجهیزات بندری و دریایی فراهم می‌کند.
 

همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی بستر لازم برای کارفرمایان، مهندسین مشاور، پیمانکاران و دیگر متقاضیان خدمات و امکانات مهندسی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی برای تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، همکاری‌های علمی و دانشگاهی مهیا می‌کند.

همچنین در حاشیه این همایش علمی، نمایشگاهی برای ارایه دستاورد‌های علمی و پژوهشی از جمله آخرین کتاب‌های منتشر شده در این حوزه برگزار می‌شود.

توسعه دریا محور نیز بسیار مهم است. همین طرح موضوع در رسانه‌ها، افکار عمومی و حتی در طرح موضوع‌ در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان نیز در این زمینه مورد توجه است.

اگر در کشور موضوع دریا را مطرح می‌کنیم، باید این شناخت را از سال اول ابتدایی آغاز کنیم. میزان مباحثی درباره توسعه دریا محور در کتاب‌های درسی به طور مستقیم و غیر مستقیم هدف ما بوده است که در سه سال اخیر با رشد مناسب و قابل توجه همراه بوده است.

در کتاب‌های دانش‌آموزان مناطق ساحلی کشور، در کنار توضیح دریا، از مثال‌هایی با موضوع دریا و بندر در درس‌هایی چون ادبیات و ریاضیات بهره گرفته شده است.

ما دانشگاه دریانوردی چابهار را سه سال قبل داشتیم که رشته دریانوردی نداشت. رایزنی‌های زیادی با شرکت‌های کشتیرانی شد تا بتوانند بخش‌های کارآموزی و کارورزی دانشجویان در این مراکز صورت گیرد. این رشته مجددا احیا شد.
 
متاسفانه اهالی شهر‌هایی مثل اصفهان، مشهد، تبریز، یزد و ... آشنایی چندانی با صنایع دریایی ندارند و این توسعه فرهنگی باید از طریق کتاب‌، فیلم و... صورت گیرد. این کاری دشوار است. 65 درصد جمعیتی جهان در 150 کلیومتری دریا ساکن هستند اما در ایران چنین نیست برای همین، فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی در حوزه دریا برای ما دشوارتر است. برگزاری همایش‌ها، هفته دریانوردی بهانه‌ای برای توسعه این امر است.
 
توسعه دریامحور هیچ‌گاه کافی نیست. زیرا مرکز ثقل جمعیتی ما از دریا فاصله دارد و می‌توان سال‌ها در امر معرفی دریا و توسعه دریا محور در کتاب‌ها و فیلم‌ها و دیگر منابع اطلاع‌رسانی کوشید. ما فاصله زیادی برای هدایت جمعیت به سمت دریا داریم.
 
 پیشنهاد ریالی برای ترمینال شماره یک از پیمانکار دریافت کرده‌ایم و برای اداره با بهره‌برداری از ترمینال دو، مطالعات و بررسی‌های لازم  برای انجام و روش کار صورت گرفته است. فراخوان عمومی برای اداره یا بهره‌برداری از این ترمینال به زودی منتشر می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.