| کد خبر: 101622 |

◄وقتی بزرگ شدم می‌خواهم خلبان شوم!

فرنوش جهرمی*
تین‌نیوز| حتما این جمله برای بسیاری از ما آشناست.پاسخی است که بسیاری از کودکان در جواب به این سوال که "وقتی بزرگ شدی دوست داری چه شغلی داشته باشی" می‌دهند.  شاید خودمان یکی از راویان این جمله بوده ایم. اما آیا آن زمان که این جمله را بر زبان آورردیم،  می دانستیم چه راه سخت و پیچیده ای برای رسیدن به این آرزو پیش رو خواهیم داشت؟ از  پیچ و خم های این مسیر خبر داشتیم؟ تورم و تحریم قرار است چه بلایی بر سر آرزوهای بزرگ ما آورد؟

شاید سنجیدن  میزان صندلیهای موجود در مراکز آموزشی خلبانی و بررسی ظرفیت های اشتغال در این حرفه راهنمای خوبی برای رسیدن به جواب این سوالات باشد.

 صرف نظر از هزینه های گزاف  دوره آموزش خلبانی که هر دانشجو باید تا 200 ساعت، برای هر ساعت پرواز آموزشی 400 تا 500 هزار تومان را پرداخت نماید و هزینه کلی آن  تا 120 میلیون  تومان نیز می رسد، نگاهی به ظرفیتهای مراکز آموزش خلبانی مختلف که در سال های اخیر اقدام به برگزاری دوره های آموزش خلبانی کرده اند، خالی از لطف نیست.  با یک حساب سر انگشتی اگر هر یک از این آموزشگاه ها با  15 نفر، دوره  جدید را در هر ترم تحصیلی شروع کنند و با در نظر گرفتن قبولی در آزمون های مراحل مختلف و توانایی پرداخت هزینه ها تا آخرین مرحله، تعداد دانشجویانی که پس از حدودا دو سال دوره  IR  را به پایان  می رسانند و فارغ التحصیل می شوند به سالی حداقل 240 تا 270 نفر می رسد.

این خلبان های آماده به خدمت چگونه می بایست وارد ایرلاین ها شوند؟! یادم می آید دختری برایم تعریف می کرد وقتی سال 1386 برای انجام آزمایشات پزشکی جهت ثبت نام در دوره های خلبانی اقدام کردم، نگرانی من این بود که شاید چون دختر هستم نتوانم در ایرلاینی به عنوان خلبان مشغول به کار شوم، اما این موضوع را با هر کس مطرح کردم تنها جوابی که شنیدم این بود:" فرقی نمی کند دختر باشی یا پسر، اگر آشنایی نداری، بهتر است پولت را هدر ندهی! چون احتمال پذیرش خیلی کم است و یا سال های زیادی باید منتظر بمانی تا نوبت تو شود". خلبانی را میشناسم که بعد از 9 سال تازه نوبت به او رسیده تا در آزمون یکی از ایرلاین ها شرکت کند، اما آیا دانش و مهارت او بعد از این همه سال به روز خواهد بود؟!

حالا اگر فرض کنیم از خوان پذیرش توسط ایرلاین ها عبور کنیم، با چه چیزی رو به رو می شویم؟ پس از آنکه دوره آموزشی تایپ هواپیما تمام شد، هر خلبان باید در آزمون مربوطه شرکت کند تا مجوز لازم برای هدایت هواپیما به عنوان کمک خلبان را دریافت کند. با پرس و جویی که از برخی از این خلبانان داشتم، متوجه شدم برخی از آنها یکسال است که دوره تایپ آنها به پایان رسیده و امتحان آن ها تا 3 بار به تعویق افتاده است.

ایرلاینی دیگر همین دو هفته پیش، علیرغم دریافت هزینه آزمون، امتحانش را برای بار دوم در امسال عقب می‌اندازد. این به معنی آن است که جوانانی که متحمل هزینه‌های سنگین دوره ها شده‌اند و شاید در پی استقلال مالی و یا حتی تشکیل خانواده هستند، حداقل تا یکسال در حالت تعلیق خواهند بود و برای گذران زندگی شاید حتی نتوانند وارد کارهای تمام وقت دیگری شوند.

گذشته از اینها، بیایید به دلیل اصلی نیاز به خلبان بپردازیم. در مورد ناوگان هوایی موجود و فعال صحبت می کنم. در حال حاضر با توجه به آماری که وزارت محترم راه و شهرسازی دو ماه گذشته منتشر کرد، از273 فروند هواپیمای موجود در کشور، 163 فروند قادر به جا به جایی مسافرین در همه خطوط هوایی هستند. در حالت خوش بینانه اگر همه هواپیماها فعال باشند و بدلیل کمبود چند قطعه زمین گیر نباشند، به طور معمول، برای هر هواپیما حداقل سه گروه کادر پروازی در نظر گرفته می شود. این بدین معنی است که در حال حاضر شاید  978 خلبان برای کشور ما کافی است. البته لازم به ذکر است که برخی از ایرلاین ها تعداد گروه های بیشتری را برای هر هواپیما در نظر می گیرند.
 
در راستای برنامه های اخیر نوسازی ناوگان هوایی کشور، در صورتی که وزارت خزانه داری آمریکا اجازه مبادلات دلاری با ایران را صادر کند و توافقات با بویینگ و ایرباس به نتیجه برسد، در طول 10 سال نزدیک به 200 هواپیما وارد کشور خواهند شد. بدون شک این اتفاق می تواند خبر خوشی  برای جامعه خلبانان ما باشد. بعبارتی اگر در هر سال  به صورت متوسط 20 هواپیما را تحویل بگیریم، هر ساله حداقل به 120 خلبان برای این 20 سری هواپیما نیاز داریم، تنها نکته مهم آن است که در این بین نباید خلبانان سابق را فراموش کنیم. با همه اینها باز هم ظرفیت کاری موجود در 10 سال آینده نیز کفاف خلبانان در صف انتظار را نخواهدداد.

با همه  این بررسی ها می خواهم رویای کودکی ام را بازنگری کنم. با احتساب هزینه بالای دوره آموزش خلبانی، سختی پذیرش در ایرلاین ها، زمان طولانی فعال شدن به عنوان یک خلبان، و تعداد بالای خلبانان آموزش دیده در صف انتظار، چقدر زمان، پول، امکان، شانس و حتی انگیزه خواهم داشت تا به رویای کودکی ام برسم ؟

*کارشناس هوانوردی -اتاق خبر تحلیلی ایرونیوز

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.