| کد خبر ۳۱۱۶۹۶
کپی شد

پرواز بدون خلبان پرنده عمودپرواز شرکت تابعه «بوئینگ»

پرنده عمودپرواز برقی خودران(eVTOL) بدون خلبان شرکت تابعه شرکت «بوئینگ» موسوم به «ویسک ایرو»( Wisk Aero) به موفقیتی که قبلاً هرگز به آن دست نیافته بود، رسید.

پرواز بدون خلبان پرنده عمودپرواز شرکت تابعه «بوئینگ»
تین نیوز |

هواپیمای عمودپرواز برقی خودران(eVTOL) نسل ۶ شرکت تابعه «بوئینگ» موسوم به «ویسک ایرو»، اولین پرواز تاریخی خود را با موفقیت به پایان رساند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، این پرنده مسافربری خودران از مرکز آزمایش پرواز ویسک در هالیستر کالیفرنیا به پرواز درآمد.

 اولین پروازهای پرنده‌های عمودپرواز برقی خودران این روزها بسیار رایج شده است. با این حال، پرواز پرنده شرکت «ویسک ایرو» متفاوت است، چرا که یک مدل نسل ۶ است که ادعا می‌شود اولین نامزد دریافت گواهینامه نوع FAA برای یک eVTOL خودران و مسافربر در ایالات متحده است.

این شرکت بیش از یک دهه است که eVTOL خود را توسعه می‌دهد و پنج نسخه قبلی داشته است که هر کدام نشان دهنده نسل متمایزی از توسعه از اثبات مفهوم تا نمونه اولیه پیش تولید برای گواهینامه FAA است.

ضمن اینکه با رقبایی مانند شرکت‌های جوبی(Joby) یا آرچر(Archer) متفاوت است، زیرا طراحی آن مبتنی بر خودران بودن است. یعنی در حالی که سایر تاکسی‌های هوایی آینده‌نگر دارای کنترل‌های پرواز مرسوم هستند، این نسخه در واقع خلبان و امکان کنترل را نیز حذف کرده و به جای آن از یک مدل ناظر بر چند وسیله نقلیه استفاده می‌کند که در آن یک انسان مستقر روی زمین، همزمان از حداکثر سه پرنده مراقبت می‌کند. به گفته این شرکت، این امر نه تنها هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه با کاهش خطای انسانی، ایمنی را نیز بهبود می‌بخشد.

این نقطه عطف همچنین از این جهت قابل توجه است که برنامه را از مرحله ماکت‌سازی و طراحی به یک کمپین آزمایش پرواز فعال منتقل می‌کند. هدف نهایی نیز ورود به خدمات تجاری است و بازارهای هدف پرتاب آن در هوستون لس‌آنجلس و میامی قرار دارند.

این هواپیما با سرعت کروز ۲۲۲ کیلومتر در ساعت و ارتفاع عملیاتی تا ۱۲۲۰ متر می‌تواند تا چهار مسافر را به همراه چمدان‌هایشان حمل کند و به لطف ۶ پروانه بالابر اختصاصی و ۶ پروانه بالابر/رانش افقی قابل تبدیل در جلوی بال، در حدود ۳۰ ثانیه از پرواز عمودی به پرواز افقی منتقل شود.

بال‌های آن با طول ۱۵ متر نیز برای پایداری بیشتر و دید بهتر مسافر طراحی شده است. در عین حال، دُم آن بازطراحی‌شده و بهینه‌سازی وزن و کنترل مرکز ثقل بهتری نسبت به مدل‌های قبلی ارائه می‌دهد.

هواپیمای عمودپرواز برقی

کنترل پرواز آن نیز خودکار است، اگرچه به طور کامل توسط هوش مصنوعی انجام نمی‌پذیرد، بنابراین قادر به حل مسئله در لحظه نیست. در عوض از الگوریتم‌های مبتنی بر منطق همراه با مجموعه‌ای کامل از حسگرهای تشخیص و اجتناب و سیستم‌های ناوبری استفاده می‌کند تا احتمال شکست یک در یک میلیارد را که قابل مقایسه با استانداردهای ایمنی خطوط هوایی تجاری است، برآورده کند.

سباستین ویگنرون(Sebastien Vigneron)، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: این اولین پرواز، لحظه‌ای است که تیم ما برای آن تلاش کرده است و نمایشی قدرتمند از کار، تخصص و تعهدی است که در برنامه نسل ۶ به کار گرفته شده است.

وی افزود: دیدن پرواز نسل ۶ لحظه‌ای هیجان‌انگیز برای ما و آینده هوانوردی است. این موضوع، باور ما به خودمختاری را مجدداً تأیید می‌کند و ما را برای ادامه مسیر و فراهم کردن پروازی ایمن و روزمره برای همه حتی پرانرژی‌تر می‌کند.

هواپیمای عمودپرواز برقی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.