| کد خبر: 30581 |

مدیرکل ایمنی و تضمین کیفیت ایران ایر در گفتگو با تین نیوز:

◄ حلقه های گوناگون در ایجاد سوانح هوایی / سازمان غیر دولتی برای بررسی سوانح نداریم

تین نیوز | مدیرکل ایمنی و تضمین کیفیت ایران ایر گفت: در سوانح هوایی، زنجیره ای از رخدادها دخالت دارند که شرایط نامناسب جوی، آخرین حلقه این زنجیره است.

حیدر وطن خواه در گفتگو با خبرنگار تین نیوز در یک نشست تخصصی درباره بررسی علل سوانح هوایی که به همت شبکه خبری تحلیلی صنعت حمل و نقل (تین نیوز) برگزار شد، گفت: عوامل اصلی سوانح هوایی در دو بخش قابل بررسی است، بخش اول که به عوامل انسانی بازمی گردد، مثل سوانح اخیر که در خطوط هوایی مالزی اتفاق افتاد، و بخش دوم ناشی از نقص فنی هواپیما است مثل سانحه هوایی ایران 140 که در مرداد ماه سال جاری اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما متاسفانه سازمان غیردولتی وجود ندارد که مسئولیت تحقیق و بررسی سوانح را به عهده بگیرد، گفت: بخش سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، مسئولیت بررسی علل وقوع حوادث را برعهده دارد.

مدیرکل ایمنی و تضمین کیفیت ایران ایر، با تاکید بر لزوم تشکیل بخش تخصصی غیردولتی، برای تحقیق و بررسی سوانح گفت: معمولا در سوانح مختلف، زنجیره ای از رخدادها دخالت دارند.

وی افزود: تخصص، کنترل، نظارت، و اعمال دستورالعمل ها از پایه های اصلی تضمین ایمنی هواپیماست، در صورت رعایت درست این موارد، نقص فنی هواپیما ایجاد نخواهد شد.

شرایط نامناسب جوی، آخرین حلقه بروز سوانح هوایی است
وطن خواه با بیان اینکه قطعات هواپیما تابع یک نظام مهندسی خاص و زمان بندی شده است گفت: باید قطعات هواپیما در یک برنامه زمانی مشخص، تعویض یا به روز شود که متاسفانه به دلیل شرایط خاص صنعت هوایی کشور، این زمان بندی به درستی رعایت نمی شود و هواپیما بدون تعویض یا به روز شدن قطعات، پرواز می کند. همه این موضوعات در کنار هم، باعث می شود که هواپیما سقوط کند.

مدیرکل ایمنی و تضمین کیفیت ایران ایر، آخرین حلقه در شکل گیری سانحه هوایی را شرایط نامناسب جوی دانست و گفت: اگر سایر موارد رعایت شود، حتی در شرایط نامناسب جوی، هواپیما سقوط نخواهد کرد.

وطن خواه ادامه داد: در صورتی که کنترل و نظارت بر نحوه کار، بر اساس استانداردها باشد، سوانح هوایی اتفاق نمی افتد.

وی با بیان اینکه هر قدر از استانداردهای بین المللی دورتر شویم، احتمال تشکیل حلقه هایی که منجر به بروز سوانح می شود، بیشتر خواهد شد، گفت: در امریکا و کشورهای اروپایی که خودشان سازنده هواپیما و صاحب تکنولوژی هستند تعداد سوانح کم و عمدتا ناشی از خطای انسانی است.

هواپیماهای روسی و سوانح پی در پی
وطن خواه به سوانح متعدد هواپیماهای روسی اشاره کرد و گفت: موتور این هواپیماها متناسب با وضعیت جغرافیایی ایران نیست، علاوه بر آن کیفیت پایین تعمیرات، و عدم نظارت ها، باعث می شود در شرایط آب و هوایی نامناسب، سانحه ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه "حدود 10 سال پیش به همراه گروهی از کارشناسان فنی، برای ارزیابی هواپیماهای توپولوف 204 به مسکو سفر کردیم" گفت: پس از بررسی و ارزیابی این هواپیما طی گزارشی اعلام کردیم که اولین و مهم ترین قسمت آن که همان موتور روسی هواپیماست، به هیچ عنوان مناسب آب و هوای کشور نیست و به طور کلی این نوع از هواپیما از سوی گروه کارشناسان فنی نامناسب تشخیص داده شد.

این کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل هوایی، با بیان اینکه این مدل از هواپیما تنها در چند کشور کره شمالی، چین، مصر و چند شرکت هواپیمایی در روسیه مورد استقاده قرار گرفته است، اما آئروفلوت که بزرگترین خطوط هوایی در فدراسیون روسیه است، از این نوع هواپیما استفاده نمی کند، تصریح کرد: آئروفلوت 118 فروند از انواع هواپيماهاي جديد ارباس و 16 فروند بويينگ 777و 737 را به خدمت دارد اما حتی يك فروند توپولف 204 را به ناوگان خود راه نداده است.

قرارداد اخیر بویینگ و ایران ایر، در حد تعارف یک شکلات است
این کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل هوایی، به قرارداد اخیر بویینگ و ایران ایر اشاره کرد و گفت: تعدادی کتاب و دستورالعمل در اختیار ما قرار گرفته اما به نظرم این کار در حد تعارف کردن یک شکلات و فقط برای نمایش و تبلیغات بوده است.

وطن خواه ادامه داد: به خاطر تحریم های بین المللی و قطع ارتباط با شرکت های مطرح سازنده موتور، ده ها فروند هواپیما در کشور زمین گیر شدند.

وی افزود: اگر همین امروز تحریم ها برداشته شود و سفارش هواپیما به شرکت های سازنده داده شود، پروسه ساخت آن حدود یک الی دو سال به طول می انجامد، این در حالی است که خرید محصولات دست دوم، در کوتاه مدت انجام، و هواپیما وارد ناوگان می شود.

شاخص ارزیابی عمر هواپیما
وطن خواه با اشاره به اینکه عمر هواپیما بر اساس ساعت پرواز تعریف می شود، گفت: به پایان رسیدن عمر زمان بندی شده هواپیما این معنی نیست که امکان پرواز وجود نداشته باشد، بلکه باید تعمیرات اساسی انجام و ساعت پرواز بیشتری برای هواپیما در نظر گرفته شود. البته اکثر شرکت های هواپیمایی به جای هزینه برای تعمیرات اساسی، اقدام به خرید هواپیمای نو می کنند.

وی متوسط عمر هواپیما را 20 الی 25 سال دانست و افزود: از آنجا که حمل و نقل هوایی ویترین کشور است، لذا رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، باید فردی متخصص و با تجربه ای طولانی مدت باشد، و نسبت به دستورالعمل ها و استانداردهای بین المللی آگاهی کامل داشته باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مدعی 0 0

    جناب وطن خواه ما نه تنها سازمان مستقل بررسی سانح نداریم بلکه هنوز تکلیف SAR Focal Point و اختیارات واحد های تجسس و نجات در کشور هنوز معلم نیست تو سانحه اخیر کاملا این موضوع نمود داشت: عدم مدیریت صحنه سانحه اطلاع رسانی های متفاوت و بعضا متناقض در مقام بررسی هم: صادر کننده مجوز ایرلاین، تائید کننده پرنده، ناظر بر عملیات ایرلاین، صادر کننده مجوز شرکت بهره بردار، مجوز دهنده به خلبان و متاسفانه جمع اوری کننده و بررسی کننده سانحه همه شدند سازمان هواپیمائی کشوری و این غائله عجیب و غریب شکل گرفت جناب وطن خواه ما هنوز تو کشور National Data Base برای دستگاه های ELT هواپیما ها نداریم و نقایص دیگر اما تا دلتان بخواهد ادعا داریم

  • افشاگر 0 0

    یک زمانی همه آقایون مدیران می گفتند اگر صنعت حمل و نقل هوائی حالش بد است به خاطر ارزان بودن بلیط است، چند نرخی کردند درست نشد. گفتند علت تحریم است ما گفتیم و در همین آرشیو نظرات تین نیوز سندش هست که هیچ کدام اینها نیست بلکه مدیریت بد و فساد در بین مدیران و بدنه باعثاین مشکلات است. الان که به توافق نزدیک شده ایم کم کم آقایون دارند می گویند که مشکل نه نرخها بوده و نه تحریم و نبود قطعه و نه حتی هواپیمای نو! بلکه باید هواپیمای دست دوم بخریم! اینکه در زمان تحریم هم ممکن بود پس چرا کردید؟ اینکه می فرمایند قرارداد با بویینگ در حد تعارف شکلات است کاملا حرف درستی است که در چند خبر قبلی در همین سایت آقای مدیر عامل هما از این قرارداد شکلاتی به عنوان یکی از فتوحات خود نام می برد. مشکل نبود تدبیر در مدیران است مشکل پرداخت حقوق بازنشسته ها از جیب شاغلین است در صورتی که خود صندوق دارند مشکل بازنشسته کردن متخلفین و اختلاس کنندگان و دست درازان به بیت المال است که باید اخراج شوند و تا قران آخر مال چپاول شده را برگردانند که متاسفانه با مماشات و چشم پوشی مسئولین، دزدها بازنشسته می شوند و پاداش های آنچنانی هم دریافت می کنند و باز در قالب شرکت های خصوصی طرف قرارداد که خود قبلا آماده و ساخته و پرد اخته اند وارد می شوند و به زندگی زالویی خود ادامه می دهند در آخر برای ثبت در آرشیو باز هم می گویم: مشکل نه تحریم و نه قطعه و نه قیمت بلیط و نه زیاد بودن نیروی إنسانی است مشکل سوء مدیریت است. همین و بس!

  • رهگذر 0 0

    قابل توجه غیر پوپولیست ها! این دیگه نظر کارشناسی است از زبان کارشناس ارشد یک ایرلاین بزرگ ایران ١۴٠ أشکال فنی داشت نه خطای إنسانی جناب دانشمند خاص! عالم گرانقدر بزرگ، خواص غیر پوپولیست!

  • شاکرمی 0 0

    جناب آقای وطن خواه به نظر شما نارضایتی شغلی پرسنل فعال در شرکت شما هم می تواند به نوعی تهدید کننده ایمنی پروازها باشد؟ اگر بله شما و مدیران ارشد شرکت تا چه اندازه در جهت بهبود اوضاع معیشتی و شرایط کاری پرسنل خود اقدام کرد ه اید؟ هما نگونه که مطلعید اکنون بیش از ۷۰ درصد پرسنل شرکت شما جز نیروهای شرکتی و قراردادی هستند، نیروهایی که با حداقل دستمزد بار اصلی را بر گردن دارند، نیرو هایی که بر خلاف حتی کارکنان بازنشسته رسمی از هیچ امتیاز و پاداشی برخوردار نیستند، آیا کار با این نوع نیروها کا را برای واحد شما بغرنج نمی کند

  • افشاگر 0 0

    جناب تین نیوز عزیز نمی دانم بعد از نمایشگاه مطبوعات چی شده حالت بد شده! توافقاتی صورت گرفته که کامنت ها رو نمی گذاری؟ حق داری من هم بودم شاید همین کار رو می کردم. ولی تعهد رسانه ای ایجاب می کند شما مطالب را با رعایت امانتداری و به جهت شفاف سازی افکار عمومی درج کنید تا خدای نکرده موجودیت شما بیهوده نباشد و فقط یک بنگاه اقتصادی نباشید که تعدادی اسپانسر شما را تغذیه کنند و بس. این مطلب را بیهوده نمی گذارم و برای این حرف دلیل دارم و از شما که تا قبل از نمایشگاه مطبوعات بسیار خوب عمل می کردید خواهش می کنم به خیل رسانه های سر سپرده نپیوندید و استقلال و آزادگی خود را حفظ کنید برای شما آرزوی بهروزی و سرافرازی دارم. تین نیوز: جناب افشاگر! تین رسالت خود را صرفا در افشاگری نمیداند. حتما مشکلات زیادی در صنعت وجود دارد که باید مطرح و افراد مختلف در خصوص آن نظر دهند. اینکه دیدگاه های یک فرد خاص را بخواهیم مورد توجه قراردهیم برازنده برای مباحثکارشناسی نیست. دوست داریم همه افراد با نگاه کارشناسی(و نه نگاه عقده گشایانه) برخی دوستان به مسایل پرداخته شود. تاکنون هیچ نظر کارشناسانه ای در تین حذف نشده است، اما نظرات بسیاری از دوستان صرفا نظر یک فرد است که به نظر می رسد اصرار بر حرف خود دارند. تین به خود اجازه نمیدهد ابزار طرح مطالب اتهامی از سوی افراد بر علیه افراد حقیقی و حقوقی شود. البته تین رعایت حقوق مردم را برای خود واجب میداند و به هیچ وجه توجیه گر ضعف های این و آن نخواهد بود. در هر حال از تذکر متین و بجای شما ممنون

  • افشاگر 0 0

    جالبه مطالب رو بعد از این که سرد شد گذاشتی! ای تین نیوز کلک! ولی باز جای شکر داره که به وظیفه خودت عمل کردی گلی به گوشه جمالت