◄ تعداد ناوگان هوایی مورد نیاز کشور بزرگنمایی شده است؟
با وجود اظهارات حسین پورفرزانه در مورد تعداد ناوگان هوایی مورد نیاز کشور، کارشناسان می گویند تقاضای کشوری که داعیه رتبه یک منطقه و قرار گرفتن در مسیر استراتژیک هوایی را دارد، متفاوت از عددی است که ایشان مطرح کرده اند.

در حالی که رئیس سازمان هواپیمایی گفته « در حالت نرمال، کشور به بیش از 200 فروند هواپیمای بدنه پیکر و بدنه باریک نیاز دارد و اعداد بسیار بالاتر مانند 550 فروند اقتصادی نیست، برخی کارشناسان هوانوردی این پرسش را از حسین پورفرزانه مطرح کرده اند که تعریف «تقاضای نرمال» چیست؟
به گزارش تین نیوز ، کارشناسان در پاسخ به این که تقاضای نرمال چه مفهومی دارد، تاکید کردند: در علم اقتصاد مقوله «عرضه» و «تقاضا» تعاریف، روابط و قوانین مربوط به خود را دارد. آنان افزودند: اگر منظور از " تقاضای نرمال"، تقاضای کشوری است که داعیه رتبه یک منطقه و قرار گرفتن در مسیر استراتژیک هوایی را دارد، موضوع متفاوت از عددی است که ایشان مطرح کرده اند.
این کارشناسان تاکید کردند: سوال از رئیس سازمان هواپیمایی آن است که چرا و با کدام منطق اقتصادی کشورهای توسعه یافته به طور پیوسته و در چارچوب «منطق اقتصادی» دست به نوسازی و مدرن سازی ناوگان هوایی خود می زنند!
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، چندی پیش، حسین پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره اقتصاد پایدار صنعت هوایی، اظهار کرد: افزایش بی رویه تعداد هواپیما بدون توجه به ضریب اشغال و تعداد پروازهای واقعی باعث می شود سرمایه گذاری ها بازگشت مناسبی نداشته باشد.
وی با بیان این که با بررسی های جامع انجام شده، نیاز واقعی کشور به ناوگان هوایی استخراج شده است، ادامه داد: در حالت نرمال، کشور به بیش از 200 فروند هواپیمای واید بادی Wide-body (بدنه پیکر) و نروبادی Narrow-body (بدنه باریک) نیاز دارد و اعداد بسیار بالاتر مانند 550 فروند اقتصادی نیست.
وی بیان کرد: همچنین به دلیل تحریم ها، امکان لیزینگ هواپیما برای پوشش پیک های تقاضا وجود ندارد و ناچاریم این پیک ها را با ناوگان داخلی مدیریت کنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: صنعت هوانوردی ایران باید به سمت توسعه ناوگان کم ظرفیت و جوان سازی ناوگان فعلی حرکت کند تا خدمات بهتر و مطمئن تری به مردم ارائه شود.