|
کد خبر
۳۰۴۸۲۶
کپی شد
توسعه اقتصاد بالگرد؛ راهی برای تحول حمل ونقل هوایی کشور
در سال های گذشته بخش هایی از صنعت هوایی کشور به دلیل تمرکز بیش از حد بر ناوگان پهن پیکر و مسافربری مغفول مانده است.

در سال های گذشته بخش هایی از صنعت هوایی کشور به دلیل تمرکز بیش از حد بر ناوگان پهن پیکر و مسافربری مغفول مانده است. یکی از این بخش ها، حوزه بالگردهاست که می تواند نقشی بسیار مهم تر از آنچه امروز شاهدیم در اقتصاد ملی ایفا کند. اقتصاد بالگرد صرفاً یک موضوع حمل ونقلی نیست بلکه پیوندی میان امنیت، خدمات رسانی، توسعه شهری، اقتصاد سلامت و حتی صنعت گردشگری برقرار می کند.
ایران به دلیل وسعت جغرافیایی و پراکندگی جمعیت و همچنین وجود مناطق صعب العبور، یکی از مستعدترین کشورها برای توسعه شبکه بالگردی است. از امداد و نجات و انتقال بیماران، تا جابه جایی سریع مدیران صنعتی، خدمات گردشگری هوایی و حتی حمل بار سبک، همه در سبد ظرفیت های این صنعت جای دارند. تجربه کشورهای پیشرفته نشان داده است که گردش مالی اقتصاد بالگرد، در بسیاری از موارد از خطوط هوایی مسافربری کوچک نیز فراتر می رود.
بالگردها در کنار هواپیماهای سبک می توانند شکاف میان مناطق کم جمعیت و فرودگاه های کم پرواز را پر کنند. همان گونه که ناوگان پهن پیکر بار اصلی جابه جایی های ملی و بین المللی را در داخل کشور و بیرون از مرزها بر دوش دارد، بالگرد و هواپیمای سبک قادرند نقش حلقه های اتصال را در شبکه حمل ونقل هوایی ایفا کنند. این ترکیب هوشمندانه، موجب اقتصادی سازی فرودگاه های کوچک، افزایش دسترسی شهروندان در مناطق محروم و تسریع خدمات رسانی خواهد شد.
سازمان هواپیمایی کشوری با درک این ضرورت، طی ماه های اخیر اقدام به بازنگری در شیوه نامه ها و دستورالعمل های مرتبط با شرکت های بالگردی کرده است. این رویکرد جدید، با هدف تسهیل ورود بخش خصوصی، افزایش سرمایه گذاری و توسعه بازار خدمات بالگردی طراحی شده است.
توسعه اقتصاد بالگرد در ایران، علاوه برکاهش هزینه های خدمات رسانی و افزایش سرعت جابه جایی، می تواند به رونق اقتصاد شهری، جذب سرمایه گذاری داخلی و ایجاد اشتغال پایدار در شهرهای بزرگ و کوچک منجر شود. در کنار توسعه ناوگان پهن پیکر و سبک، این صنعت حلقه مفقوده ای است که با فعال سازی آن، نقشه حمل ونقل هوایی کشور کامل تر و کارآمدتر خواهد شد.
منبع:
سايت خبری سازمان هواپیمایی کشور