| کد خبر: 219907 |

آخرین وضعیت ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار + عکس

حدود سه ماه از شروع رسمی ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار گذشته و مسئولان می‌گویند اگر مشکل خاصی پیش نیاید، حتی زودتر از موعد مقرر فاز اول آماده بهره‌برداری خواهد شد، اما در هر صورت تا اواخر سال آینده تحویل می‌شود.

تین نیوز

حدود سه ماه از شروع رسمی ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار گذشته و مسئولان می‌گویند اگر مشکل خاصی پیش نیاید، حتی زودتر از موعد مقرر فاز اول آماده بهره‌برداری خواهد شد، اما در هر صورت تا اواخر سال آینده تحویل می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، از دهه ۷۰ که منطقه آزاد چابهار ایجاد شد فرودگاه مستقل و بین المللی نداشته و تاکنون از فرودگاه نظامی کنارک استفاده شده است، اما با توجه به اهمیت و جایگاه منطقه آزاد چابهار و ضرورت ایجاد یک فرودگاه بین‌المللی با اینکه سناریوهای مختلفی در سال‌های گذشته در رابطه با آن مطرح بود به نتیجه نرسید تا این طی رایزنی‌ها و توافقات صورت گرفته در چند سال اخیر در نهایت در آذر ماه سال ۱۳۹۸ فرودگاه بین المللی چابهار کلنگ زنی شد، تا شهر فرودگاهی در این منطقه ایجاد شود.

قرار بر این شد تا شهر فرودگاهی چابهار در زمینی به مساحت ۲۸۱۵ هکتار در ضلع شمالی منطقه با حضور پیمانکاران داخلی  خارجی در دوفاز احداث شود که فاز اول با سرمایه گذاری اولیه منطقه آزاد چابهار و پیمانکار داخلی و در فاز دوم احتمالا از پیمانکار خارجی و فاینانس استفاده شود.

کلنگ زنی فرودگاه بین المللی چابهار در نیمه آذر 1398

 

بیش از هشت ماه از کلنگ‌زنی فرودگاه چابهار و سه ماه از شروع رسمی ساخت آن گذشته است که  بررسی آخرین وضعیت ساخت و پیشرفت فیزیکی آن با توضیحاتی از سوی عبدی - مدیر طرح و پروژه فروردگاه بین المللی چابهار - همراه بود.

طبق توضیح ارائه شده، قراردادی ۱۸ ماهه با مبلغ ۴۸۵ میلیارد تومان از تیر ماه امسال ابلاغ و ساخت فرودگاه بین المللی چابهار رسما شروع شده است که پیمانکار ایرانی ورود به کار کرده و طرح و ساخت پروژه را انجام خواهد داد. این قرارداد در رابطه با ساخت سطوح پروازی، جاده پیرامونی و احداث دیوارهای پیش ساخته و لاک حفاظتی به منظور جلوگیری از ورود سیلاب به منطقه فرودگاه است و در ادامه ساخت ترمینال، برج مراقبت و ساختمان های تاسیساتی و امنیتی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 در رابطه با پیشرفت کار در فرودگاه نیز برای ساخت باند اصلی از یک پیمانکار مستقل دعوت شده تا بتواند به صورت تخصصی در این حوزه کار کند. باند اصلی فرودگاه با عرض ۸۰ متر و طول چهار کیلومتر در دست احداث است که ۱۰۰ درصد آن در حال حاضر دکوپاژشده و آماده برای اجرای طرح است، در عین حال که برای ۳.۵ کیلومتر آن بستر تقویتی در حال اجرا بوده و تقریبا تا ۱۰ روز آینده ۵۰۰ متر باقیمانده از باند اصلی نیز برای روکش نهایی آماده خواهد شد.

همچنین به موازات باند اصلی تاکسی‌وی(باند دوم) نیز ایجاد می‌َشود، به هر حال با توجه به بین‌المللی بودن فرودگاه باید انتقال هواپیما از باند اصلی به باند موازی به سرعت انجام شود که بر این اساس این باند به طول چهار کیلومتر و عرض ۶۰ متر در حال احداث است و  ۱۰۰ درصد آن دکوپاژ شده و زیر نظر پیمانکار تخصصی در حال پیشرفت است ،در دو هفته آینده نیز قسمتی از باند برای روکش نهایی آماده خواهد شد. این جاده درواقع برای گشت زنی اطراف فرودگاه است که با ۲۳ کیلومتر در اطراف فرودگاه ایجاد می‌شود و در حال حاضر ۸۰ درصد عملیات و محل احداث جاده نیز دکوپاژ شده و در بخش های مختلف لایه های آن به نتیجه رسیده است.

 وضعیت نیرو و تجهیزات مورد استفاده در ساخت فرودگاه بین المللی چابهار نیز از این قرار است که اکنون در شهر فرودگاهی چابهار در مجموع حدود 200 دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی مشغول به کار هستند، همچنین بیش از ۴۰۰ نیروی کارگری، مهندسی و فنی به صورت مستقیم در حال فعالیت بوده و از سوی دیگر با نیروهای غیر مستقیم در بازار و پیمانکاران جمع گسترده‌ای از نیرو را در این پروژه مشغول به کارند.

آنطور که مدیر طرح و پروژه فروردگاه بین المللی چابهار می‌گوید سیاست مدیرعامل منطقه آزاد چابهار و سایر مسئولان بر استفاده از نیروهای بومی و خود منطقه است و در اولویت قرار دارند، مگر آنکه نیاز به تخصصی باشد که از سایر نقاط کمک بگیرد. این موضوع باعث ایجاد اشتغالزایی مناسبی در منطقه خواهد شد که البته بعد از بهره برداری از فرودگاه نیز همچنان اثر مثبتی در ایجاد اشتغال خواهد داشت.

در رابطه با زمین‌های اطراف فرودگاه که مورد استفاده قرار خواهد گرفت نیز عبدی گفت که عملیات تملک زمین‌های کشاورزی در حال انجام است و البته هنوز پولی به کشاورزان پرداخت نشده اما به محض تکمیل مدارک و طی فرآیند این اقدام صورت خواهد گرفت.

از سوی دیگر با توجه به اینکه پیش‌تر اعلام شده بود که فاز اول شهر فرودگاهی در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد ، مدیر این طرح تاکید دارد که این قرارداد ۱۸ ماهه است اما پیش‌بینی کرده ایم تا در سال ۱۴۰۰ بتوانیم فاز اول را به بهره برداری برسانیم و قطعا اگر مشکل خاصی ایجاد نشود در سه ماهه سوم و یا چهارم سال آینده فاز اول شهر فرودگاهی را به بهره برداری خواهد رسید.

در ادامه تصاویری از آخرین وضعیت ساخت فاز اول شهر فرودگاهی چابهار بعد از شروع در تیرماه امسال تا کنون آمده است.

 

 

 

 

طرح جامع فرودگاه بین المللی چابهار

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.