| کد خبر: 198270 |

◄ تقابل رسانه‌ای حامیان و مخالفان مدیر ارشد سازمان هواپیمایی

به‌نظر می‌رسد انتشار احکام بدوی برای مدیران و کارشناسان ارشد سازمان هواپیمایی و شرکت هواپیمایی آسمان در مورد نقش آنان در بروز حادثه هوایی یاسوج، به تقابل رسانه‌های حامی و مخالف دولت منجر شده است.

تین نیوز

به‌نظر می‌رسد انتشار احکام بدوی برای مدیران و کارشناسان ارشد سازمان هواپیمایی و شرکت هواپیمایی آسمان در مورد نقش آنان در بروز حادثه هوایی یاسوج، به تقابل رسانه‌های حامی و منتقد دولت، منجر شده است.

آن‌طور که برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند طبق این حکم در سانحه سقوط هواپیمای ای‌تی ‌آر هواپیمایی آسمان در یاسوج، عمده‌ترین تقصیرات متوجه سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی آسمان بوده و کروی پرواز سهم ناچیزی در بروز این سانحه داشته‌اند.

به گزارش تین نیوز، روزنامه شرق در گزارشی که چهارشنبه 24 مهر منتشر کرد، صدور این حکم را موجب بروز  چالش در جو صنعت هوایی دانست و از قول یک ممیز هواپیمایی که نام وی در گزارش ذکر نشده نوشته است: «در پرونده رسیدگی به سقوط هواپیما در دادسرای کارکنان دولت، با وجود تبصره ماده 714 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی که مرجع تشخیص عدم رعایت نظامات دولتی، بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی در سوانح هوایی را منحصرا سازمان هواپیمایی کشوری دانسته است، به گزارش تیم بررسی سانحه ایران توجهی نشده و با وجود اعتراض متهمان، گزارش کارشناسان رسمی دادگستری مبنا قرار گرفت و بر اساس آن، ابلاغیه‌های افراد متعددی از پرسنل شرکت آسمان، سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌های کشور به دستشان می‌رسد و علاوه‌بر الزام به پرداخت قرارهای تأمین، قرار نظارت قضائی بدوی، مبنی‌بر عدم ادامه فعالیت رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و معاونت استاندارد پرواز و معاون یکی از دفاتر سازمان هواپیمایی به آنها ابلاغ می‌‌شود».

روزنامه شرق همچنین از قول این ممیز تاکید کرده است: «برای متخصصان صنعت هوایی، رویکردهای سیاسی و بعضاً ژورنالیستی فرصت‌طلبان و سیاسیونی که عموماً بر موج فضای عمومی جامعه سوار می‌شوند و رفتار و اظهاراتشان فاقد محتوای علمی است، دور از انتظار نبوده و خللی در مسیر حرفه‌ای فعالیت آنها ایجاد نخواهد کرد، اما حداقل انتظاری که از دستگاه قضائی که اتفاقاً در دوره اخیر رویکرد بسیار خوبی به حقوق شهروندی داشته، این است که در رسیدگی قضائی به سوانح هوایی در وهله اول از افرادی استفاده کند که آشکارا، له یا علیه متهمان موضع نگرفته باشند و کلام و رفتار گذشته‌شان بر نظریه کارشناسی‌شان چیره نشده باشد و سابقه اختلافات ناشی از عزل مدیریتی توسط متهمان نداشته باشند و در وهله دوم نظرشان به نسبت قابل‌توجهی بار علمی و تحقیقاتی داشته باشد، نه‌این‌که با استدلال‌های پیش‌پاافتاده، محاسبات دومین نهاد بررسی سوانح دنیا (BEA) را غلط فرض کند! هدف از بررسی سوانح در دنیا و ایران مطابق الزامات داخلی و بین‌المللی، جلوگیری از سوانح مشابه بعدی است، اما فشارهای سیاسی و قضائی نامناسب و ورود افراد مغرض به این موضوع باعث می‌شود علل سانحه مخفی مانده، سخن علمی نادیده گرفته شود و نرخ سوانح هوایی، سیر قبلی‌اش را ادامه دهد و حتی افزایش یابد.»

این اظهارات در حالی در روزنامه شرق منتشر شده که سایت مشرق نیوز، در گزارشی که در همین روز (24 مهر ماه) در این مورد منتشر کرده، آورده است: «در یکی از روزنامه‌های همسو با دولت، به نقل از یکی از ممیزان سازمان هواپیمایی کشوری از صدور حکم تعلیق از ریاست سازمان هواپیمایی کشوری از سوی دادگاه رسیدگی کننده به پرونده سانحه سقوط هواپیمای یاسوج، انتقاد شد».

در بخش دیگری از گزارش مشرق نیوز آمده است: «شنیده شده که دادگاه بدوی، حکم تعلیق از کار برای علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را صادر کرده است. یک منبع آگاه با تأیید صدور حکم تعلیق برای معاون وزیر راه و شهرسازی در دادگاه بدوی رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج در زمستان سال ۹۶، علت آن را مقصر شناختن سازمان هواپیمایی کشوری در صدور مجوز پرواز برای این هواپیما دانسته است. در گزارشی که سه کارشناس رسمی دادگستری در حوزه هوانوردی تهیه کرده‌اند، مجموع سهم تقصیراتی که سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی آسمان از این سانحه داشته‌اند ۸۰ درصد و سهم کروی پروازی ۵ درصد تعیین شده است. این در حالی است که در گزارشی که اسفندماه سال ۹۶ از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص سانحه سقوط پرواز تهران-یاسوج تهیه شده، علت اصلی سانحه اشتباه خلبان و عامل انسانی اعلام شده بود.»

مشرق نیوز در ادامه گزارش خود گفت و گوی 2 سال پیش (یک اسفند 96) کاپیتان عین الله اردشیری، خلبان بازنشسته، مدرس باسابقه خلبانی و یکی از اعضای تیم بررسی سوانح هوایی را که پس از سانحه در خصوص علت سانحه سقوط هواپیمای تهران یاسوج انجام داده بود، منتشر کرده که وی طی آن، در پاسخ به این سؤال که «آیا ممکن است، خلبان به‌دلیل خطای انسانی ارتفاع هواپیما را کم کرده باشد؟» گفته بود: کاهش ارتفاع هواپیما، الزاماً ناشی از اشتباه خلبان نبوده و دلایل مختلفی می‌تواند عامل کاهش ارتفاع هواپیما باشد که «برخی» از این دلایل به این شرح است: ممکن است هواپیما در داخل ابرها با مشکلاتی مواجه شده و اصطلاحاً به شرایط «STALL» یا «واماندگی» رسیده و با خارج شدن از کنترل، هواپیما به کوه برخورده کرده است. ممکن است سیستم ضدیخ هواپیما از کار افتاده باشد که در این صورت در عرض چند دقیقه، بدنه هواپیما از چندین تن یخ پوشیده می‌شود و هواپیما سنگین شده و نمی‌تواند ارتفاع را حفظ کند.  ممکن است از کار افتادن یکی از موتورهای هواپیما نیز منجر به کاهش ارتفاع شده باشد».

مشرق در ادامه تاکید کرده است: «این تفاوت فاحش در نتایج به دست آمده از 2 مرجع قانونی در خصوص سوانح هوایی نشان می‌دهد باید هر چه سریع‌تر مرجع مستقلی برای تهیه گزارشات سوانح هوایی تشکیل شده و سازمانی که خود مرجع صدور مجوز پروازهاست، نمی‌تواند در خصوص سوانح نیز تصمیم‌گیری کند».

در ادامه گزارش مشرق جدول ذیل منتشر شده که به نوشته این رسانه برگرفته از گزارش تهیه شده برای دادگاه رسیدگی به سانحه سقوط هواپیما یاسوج است.

photo_2019-10-17_14-50-06

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.