| کد خبر: 186143 |

◄ جنگ نابرابر 28 هواپیمای سم‌پاش با هجوم ملخ‌ها به جنوب

یک کارشناس رسمی دادگستری در امور صنایع هوایی کشور وضعیت ناوگان هوایی برای مبارزه با آفات در صنعت کشاورزی را کافی نمی‌داند و می‌گوید: در حال حاضر بزرگترین شرکت هواپیمایی فعال در حوزه صنعت کشاورزی وضعیت مناسبی ندارد.

تین نیوز

یک کارشناس رسمی دادگستری در امور صنایع هوایی کشور وضعیت ناوگان هوایی برای مبارزه با آفات در صنعت کشاورزی را کافی نمی‌داند و می‌گوید: در حال حاضر بزرگترین شرکت هواپیمایی فعال در حوزه صنعت کشاورزی وضعیت مناسبی ندارد.

علیرضا بحیرایی در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز به تشریح آخرین وضعیت ناوگان هواپیماهای سم‌پاش در صنعت کشاورزی پرداخت و توضیح داد: بر اساس طرح اصلاحات ارضی در سال 1340 اجازه دادند که سیستم فئودالی در صنعت کشاورزی از بین برود اما همکاری فائو با ایران زمینه‌ساز توسعه صنعت کشاورزی با ایران شد.

او در ادامه اضافه کرد: اولین هواپیماهای سم پاش در خوزستان برای توسعه کشت نی‌شکر انجام گرفت که این موضوع به سال 1340 تا 1342 باز می‌گردد.

این کارشناس دادگستردی در حوزه صنعت هوایی با بیان اینکه در راستای توسعه صنعت کشاورزی شرکت هواپیمایی با عنوان «شرکت هواپیمایی خدمات ویژه» که وابسته به وزارت کشاورزی بود؛ به وجود آمد عنوان کرد: وزارت کشاورزی برای سمپاشی از هواپیماهای «تراش کماندر» که ساخت آمریکا بود برای سال‌های متمادی استفاده کرد.

به گفته او؛ شرکت هواپیمایی خدمات ویژه در سال‌های 1354 برای توسعه در مناطق گرگان برای پنبه‌کاری‌ها و مبارزه با آفت سن گندم، توسعه منابع کشاورزی در خوزستان برای نی‌شکر و گندم توسعه بسیاری خوبی پیدا کرد، افزود: در زمان انقلاب عده‌ای از پرسنل شرکت هواپیمایی خدمات ویژه از این شرکت جدا شدند و به ایرلاین‌های مختلف رفتند که در نهایت این شرکت از نظر نیروی انسانی ضعیف شد.

بحیرایی ادامه داد: این شرکت در سال 1360 نیاز به خرید هواپیمای سم پاش پیدا کرد که در نهایت در سال 62 تعداد 19 فروند هواپیمای سم پاش «درومادر» از کشور لهستان خریدرای کرد و آموزش‌های لازم به خلبانان داده شد و نیروی انسانی جذب کردند و این شرکت توانست مجدد توسعه پیدا کرد.

طبق گفته این کارشناس، طرح کشاورزی در دوره آقای زالی وزیر وقت کشاورزی در سال 62 باعث شد که این شرکت در راستای توسعه کشاورزی برای مبارزه با ملخ و آفات کشاورزی نیاز جدی‌تری برای توسعه ناوگان هوایی خود داشته باشد. از همین روز این شرکت از کمپانی P.Z.L لهستانی 70 فروند هواپیمای سم پاش برای توسعه کشاورزی کشور خریداری کرد.

وی با بیان اینکه خرید این تعداد هواپیما در آن دوره باعث کاهش آفات کشاورزی شد، بیان کرد: شرکت هواپیمایی خدمات ویژه در حال حاضر دارای 28 فروند هواپیمای سم پاش است که این هواپیماها را در بوشهر، بندرعباس، سیستان و بلوچستان، لاوان، خوزستان و ... مستقر کرده است اما متاسفانه این تعداد ناوگان کافی نیست.

بحیرایی می‌گوید: در دولت نهم و دهم تقریبا فعالیت این شرکت به دلیل اینکه سیستم دولت وقت مبنی بر این بود که سم پاشی باید به وسیله دست انجام شود کاهش پیدا کرد. اما اکنون به دلیل ورود ملخ‌ها به کشور این شرکت در جنوب کشور فعالیت خود را به صورت گسترده آغاز کرده است.

او گفت: مشکل اساسی این شرکت در حال حاضر عدم نقدینگی است و امیدواریم دولت با توجه جدی‌تر به این شرکت فراهم ساز توسعه صنعت کشاورزی شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    باید کشاورزی مان مثل اروپا شود!