| کد خبر: 153484 |

خرید ٣٠+٣٠ بویینگ در گرو مجوز اوفک

ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی ایران رنگ و بویی جدید داده است .

تین نیوز

ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی ایران رنگ و بویی جدید داده است .

به گزارش اعتماد، طی یک سال و اندی اخیر برعکس سه دهه قبل که ورود هواپیمای نو به ناوگان هوایی ایران آرزو بود، اما طی روزهای پسابرجامی موضوع خرید هواپیماهای جدید به یکی از بحث‌های جدید وزارت راه و شهرسازی مبدل شده است و اینکه هر از گاهی خبر از ورود یا نهایی شدن قراردادی جدید برای ناوگان هوایی کشور به گوش برسد، خیلی دور از انتظار نیست.

در ادامه همه خریدهای هواپیماهای بزرگ و کوچکی که طی یک سال و اندی پیش به گوش رسیده است به تازگی مدیرعامل و نایب‌رییس هیات‌مدیره هلدینگ سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی از فعالیت‌های آینده این هلدینگ برای خرید هواپیما خبر داده و گفته است: «خرید ٣٠+٣٠ بویینگ برای شرکت هواپیمایی آسمان نهایی شده است و تنها منتظر مجوز اوفک هستیم.»

نخستین بخشی که پس از بسته شدن قرارداد برجام خود را آماده تحولات جدی کرد، بخش هواپیمایی کشور بود وسفر چندباره عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به فرانسه و البته همراه شدن با رییس‌جمهور برای انعقاد قرارداد با یکی از غول‌های هواپیماساز دنیا نشان از اهمیت همین موضوع داشت.

هرچند که قرارداد ایران با دو غول بزرگ هواپیماساز دنیا یعنی بویینگ و ایرباس و البته «ای‌تی‌آر» در همین راستا انجام شد اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا که نگاه کاملا متفاوتی نسبت به اوباما در مورد مسائل مرتبط با ایران داشت، افق نوسازی ناوگان هوایی کشور کمرنگ شد. با این وجود خبر آماده شدن خرید هواپیما از شرکت امریکایی بویینگ اگر در عمل هم ممکن شود، نشان‌دهنده سخت بودن کار برای ترامپ خواهد بود؛ هرچند تاکنون اخبار متعدد امیدوار و مایوس‌کننده در این رابطه بارها شنیده شده است.

با این شرایط ولی آذروش، مدیرعامل و نایب‌رییس هیات‌مدیره هلدینگ سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با حضور در نمایشگاه مطبوعات از انعقاد قرارداد خرید هواپیما از شرکت بوئینگ خبر داده و گفته است: «برنامه‌ریزی و جهت‌گیری‌مان در سال اقتصاد مقاومتی به گونه‌ای است که بتوانیم گام‌های موثری را‌برداریم و بر این اساس، پیرو نیازی که در کشور در بخش حمل و نقل وجود دارد، توسعه ناوگان هواپیمایی شرکت هواپیمایی آسمان در زیر مجموعه این هلدینگ را هم در دستور کار قرار داده‌ایم و خوش‌بختانه موفق شده‌ایم از ۸ فروند هواپیمای فعال و مشغول به خدمت در این شرکت، امروز به ۲۴ فروند هواپیمای فعال و در حال خدمت برسیم و همچنین به تازگی قرارداد خرید ۳۰+۳۰ فروند بویینگ را هم منعقد کرده‌ایم.»

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به موضع‌گیری‌های اخیر ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، قرارداد خرید هواپیما از بویینگ چه وضعیتی خواهد یافت، گفت: «قرارداد ما با بویینگ نهایی شده و ۳۰+۳۰ را مدیران این شرکت پذیرفته‌اند و علاوه بر آن، فاینانس این قرارداد را خود بویینگ عهده‌دار شده است. اکنون در انتظار مجوز اوفک هستیم و تلاش داریم امور فاینانس این قرارداد را به اتمام برسانیم. تاکنون مشکلی در این روند پیش نیامده و کار به روال معمول و عادی به پیش می‌رود. امیدواریم در خصوص مجوز اوفک هم مشکلی پیش نیاید و با توجه به اینکه پیش‌تر هم اوفک برای خرید هواپیماهای دیگر توسط کشورمان که برخی تجهیزات‌شان ساخت امریکا بود، مجوز صادر کرده، احتمالا این مرحله نیز بی‌مشکل سپری خواهد شد تا به روزترین محصولات بویینگ که به آخرین تجهیزات و دستاوردهای تکنولوژیکی این شرکت مجهز هستند، بر حسب قرارداد منعقد شده، در اختیار کشورمان قرار گیرند.» تاکنون با وجود انواع تهدیداتی که از سوی رییس‌جمهوری ایالات متحده انجام شده، مقامات حوزه حمل و نقل هوایی کشور امیدوار به خرید موفقیت‌آمیز هواپیما و اجرای مفاد قراردادهای خود با شرکت‌هایی چون ایرباس و بویینگ هستند.

در طرف مقابل نیز از سال ٢٠٠٨ وضعیت اقتصادی چندان مناسب نیست و شرکت فرانسوی ایرباس پس از چند سال رکود نیاز جدی به فروش بیشتر هواپیماهای خود دارد و قرارداد این شرکت با ایران می‌تواند تا حدود بسیار زیادی این مشکلات را تخفیف بخشد.

همچنین بویینگ بی‌توجه به اینکه پس از انقلاب هیچ مراوده‌ای با ایران نداشته، به‌شدت تمایل دارد با ایران وارد معامله شود. به نظر می‌رسد لابیست‌های این شرکت غول آسای امریکایی تاکنون در این زمینه موفق بودند و هنوز علیه خرید و فروش هواپیما قانونی وضع نشده است. البته باید منتظر ماند و دید رییس‌جمهوری امریکا چه تصمیمی در آینده خواهد گرفت چراکه یکی از خصلت‌های اصلی شخصیت وی غیرقابل پیش بینی بودن است.

 

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.