| کد خبر: 135331 |

در میزگرد «بحران پروازهای ایران به فرودگاه نجف» مطرح شد

◄ فرودگاه نجف به دنبال تحمیل هزینه به ایرلاین‌های ایرانی است/ این موضوع نیازمند مذاکره «سیاسی» است

اوایل هفته گذشته بود که خبر لغو پروازهای ایرلاین‌های ایرانی به مقصد فرودگاه نجف از (دهم تیرماه) سال جاری رسانه‌ای شد که در این رابطه مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرد؛ فرودگاه نجف به‌تازگی عوارضی را تحت عنوان عوارض گمرکی وضع کرده است بدین ترتیب که‌ شرکت‌های هواپیمایی ایرانی باید از سال 2010 میلادی تاکنون به‌ازای هر پرواز، حدود 85 دلار به این فرودگاه پرداخت کند و در واقع در سال جاری با وضع این قانون، ‌آن را عطف به‌ماسبق هم کرده است.

تین نیوز

اوایل هفته گذشته بود که خبر لغو پروازهای ایرلاین‌های ایرانی به مقصد فرودگاه نجف از (دهم تیرماه) سال جاری رسانه‌ای شد که در این رابطه مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرد؛ فرودگاه نجف به‌تازگی عوارضی را تحت عنوان عوارض گمرکی وضع کرده است بدین ترتیب که‌ شرکت‌های هواپیمایی ایرانی باید از سال 2010 میلادی تاکنون به‌ازای هر پرواز، حدود 85 دلار به این فرودگاه پرداخت کند و در واقع در سال جاری با وضع این قانون، ‌آن را عطف به‌ماسبق هم کرده است.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، همین موضوع در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی صدای زیادی به پا کرد. برخی از کارشناسان با لغو پرواز ایرلاین‌ها ایرانی به فرودگاه نجف موافق بودند و عده‌ای دیگر از لغو پرواز ایرلاین‌ها ابراز نگرانی می‌کردند؛ در همین راستا پایگاه خبری تحلیلی صنعت حمل‌ونقل «تین‌نیوز» میزگردی را تحت عنوان (بررسی زوایای لغو پرواز ایرلاین‌های ایرانی به فرودگاه نجف) برگزار کرد که در این میزگرد مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی و محمود مهرانپور کارشناس حمل‌ونقل هوایی و عضو سابق هیات مدیره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» حضور داشتند.

 

میزگرد هوایی

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از ابتدا، علت لغو پروازهای ایرلاین‌های ایرانی به فرودگاه نجف را توضیح داد و گفت: بحث مسائل ما با فرودگاه نجف تقریبا طولانی است. به دلیل اشتیاقی که مردم ایران برای زیارت عتبات عالیات دارند شرکت‌های هواپیمایی ایران نیز پروازهای زیادی را به مقصد عراق از جمله فرودگاه نجف برنامه‌ریزی کرده‌اند اما با توجه به اینکه فرودگاه نجف توسط بخش خصوصی اداره می‌شود تلاش می‌کند که هزینه‌های مختلفی را به ایرلاین‌ها تحمیل کند.  

 

وی در همین رابطه ادامه داد: هزینه‌های فرودگاه نجف بسیار بالاست، در این فرودگاه 15 دلار به ازای هر صندلی هواپیما و 10 دلار عوارض فرودگاهی از مسافران دریافت می‌شود، این درحالی است که هزینه‌های هندلینگ فرودگاه نجف در مقایسه با سایر فرودگاه‌های مطرح دنیا بسیار گران‌تر است.

 

سامانی با بیان اینکه بر اساس آمار و ارقامی که وجود دارد فرودگاه نجف بین 3 تا 4 برابر، هزینه‌های هندلینگ بیشتری در مقایسه با سایر فرودگاه‌های جهان دریافت می‌کند، بیان کرد: از ابتدای سال جاری فرودگاه نجف به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد، از این پس بایستی ایرلاین‌های ایرانی هزینه‌ای به عنوان «عوارض گمرکی» به فرودگاه نجف پرداخت کنند که تقریبا به ازای هر پرواز حدود 85 دلار صورتحساب کرده و اعلام کردند که باید از ابتدای سال 2010 این عوارض پرداخت شود. در همین راستا شرکت‌های هواپیمایی برای پیگیری این موضوع اقدام کردند اما فرودگاه اظهار کرد؛ مصوبه‌ای است که از سوی دولت و وزارت مالی عراق به ما ابلاغ شده است.

 

وی در این رابطه می‌افزاید: با توجه به پیگیری چند شرکت هواپیمایی و به نتیجه نرسیدن آن باعث شده که این ایرلاین‌ها در محاکم عراق «طرح دعوا» کنند و این موضوع نیز اکنون در حال رسیدگی است و چند جلسه دادگاه تشکیل شده است، اما با توجه به اینکه ما دیدیم فرودگاه نجف مصر به دریافت عوارض گمرکی از ایرلاین‌های ایرانی است و حتی عطف به‌ماسبق کرده، شرکت‌های هواپیمایی تصمیم به لغو پروازها به این فرودگاه را گرفتند.

 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اظهار اینکه اخیرا فرودگاه بغداد نیز عوارضی تحت عنوان «عوارض خروج» به مبلغ 25 دینارعراقی، وضع کرده است، گفت: قبل از مطرح شدن این موضوعات، ما سال گذشته سفری با هیات سازمان هواپیمایی کشوری ایران و انجمن شرکت‌های هواپیمایی به عراق داشتیم و مذاکراتی با رئیس هواپیمایی کشوری عراق و رئیس فرودگاه نجف صورت گرفت و مسائل و مشکلات را در آنجا مطرح کردیم و آنها نیز قول مساعد برای رفع مشکلات دادند اما عملا هیچ اتفاقی مثبتی صورت نگرفت.

 

8

وی خاطرنشان کرد: ما در کنار مسائل مادی یک‌سری برخوردهای تبعیض‌آمیز بین شرکت‌های هواپیمایی در این فرودگاه داریم. مسئولان فرودگاه نجف در رابطه با نوع سرویس فرودگاهی به صورت تبعیض‌آمیز برخورد می‌کنند که همین امر مشکلاتی را برای ایرلاین‌های ایرانی در این فرودگاه ایجاد کرده است.

 

اسعدی سامانی، افزود: حتی برخی مواقع دیده شده که مسئولان فرودگاهی نجف برخورد خوب و در شان مسافران ایرانی را با آنها نداشته‌اند. امیدوار هستیم با این تصمیمی که گرفته شده و مذاکرتی که ادامه دارد بتواینم مسائل مطرح و به نتیجه خوبی برسیم.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا برآوردی از میزان خسارتی که ایرلاین‌ها در خصوص لغو پروازهای خود به نجف متحمل می‌شوند دارید؟» تصریح کرد: هزینه‌هایی که فرودگاه نجف به ایرلاین‌ها تحمیل کرده است بیش از سود این پروازها است.

 

سامانی گفت: بر اساس موافقتنامه بین ایران و عراق تعداد پروازها به این کشور، 91 پرواز در هفته تعیین شده و ولی عملا در برخی از هفته‌ها به 170 پرواز نیز می‌رسد که در ایام پیک مانند اربعین بیشتر خواهد شد و بخش عمده‌ای از آن مربوط به پروازهای چارتری حج و زیارت است.

 

او گفت لازم به ذکر است که تصمیم لغو پروازها به فرودگاه نجف در جلسه‌ای مشترک بین سازمان حج و زیارت و شرکت‌های هواپیمایی گرفته شد.

 

وی می‌افزاید: تصمیم فرودگاه نجف مبنی بر گرفتن عوارض گمرکی و عطف به‌ماسابق کردن آن از سال 2010 هزینه‌های میلیاردی را به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل می‌کند به همین جهت شرکت‌های هواپیمایی در یک مقطعی باید در خصوص لغو پروازها به فرودگاه نجف تصمیم‌گیری می‌کردند؛ این فرودگاه اکنون گروکشی می‌کند و هر درخواستی و سرویس‌دهی را منوط به تسویه صورتحساب‌ها می‌کند.

 

سامانی در خصوص مذاکره با سازمان هواپیمایی کشور عراق، گفت: طی مذاکراتی که با سازمان هواپیمایی عراق داشته‌ایم آنها اعلام  کردند به علت اینکه فرودگاه نجف توسط بخش خصوصی اداره می‌شود ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

 

وی با بیان اینکه در گذشته ترمینال فرودگاه نجف کوچک بود و مسافران مشکلات بسیاری داشتند اما به واسطه درآمدهایی که فرودگاه داشته، توسعه‌‌ی خوبی صورت گرفته‌ است و زیرساخت‌های خوبی به ویژه از اربعین سال گذشته به بعد در این فرودگاه فراهم شده اما تحمیل اینگونه هزینه‌ها به ایرلاین‌ها امکان ادامه پروازها را فراهم نکرد.

 

در ادامه این میزگرد، محمود مهرانپور کارشناس و تحلیلگر صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور ابراز داشت: ادامه پروازها به نجف برای ایرلاین‌ها بسیار مهم است به‌خصوص در شرایطی که درآمد اعظم ایرلاین‌ها از پروازهای عتبات، عمره و حج تامین می‌شود.

 

وی افزود: حج، عمره و عتبات‌عالیات جزء پروازهای سودمند برای ایرلاین‌هاست چرا که درآمد این پروازها تضمین شده است، به همین علت این موضوع به لحاظ تجاری بسیار تعیین‌کننده است.

 

مهرانپور با تاکید بر اینکه این موضوع از لحاظ تجاری بزرگ و با اهمیت است، بنابراین ما نمی‌توانیم این پروازها را از دست بدهیم گفت: طرف مقابل با آگاهی از این موضوع این بازی را انجام می‌دهد و می‌داند که این پروازها برای ایرلاین‌های ایرانی بسیار با اهمیت است.

 

این کارشناس ادامه می‌دهد، لغو پروازهای ایرانی به فرودگاه نجف در رابطه دو کشور یعنی ایران و عراق اهمیت دارد، این موضوع در حالی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که پروازهای حج و عمره در هاله‌ای از ابهام است و این امر از لحاظ فرهنگی و در روابط دو کشور موضوع بسیار مهمی است.

 

5

مهرانپور با بیان اینکه حتی برخی می‌توانند از این موضوع برداشت دیگری داشته باشند و عنوان کنند که ایران با غربی‌ها به خوبی می‌توانند مذاکره کند اما با اعراب نمی‌تواند، ابراز کرد: ما در منطقه تقریبا با همه کشورهای عربی به نحوی در تقابل هستیم و مشکلات سیاسی داریم و این امر اهمیت موضوع را دو چندان می‌کند.

 

وی با بیان اینکه تنها کشور عربی که از لحاظ سیاسی روابط مناسبی داریم کشور عراق و سوریه است، گفت: حتی ما پروازهای زیارتی خود را به لحاظ امنیتی به سوریه از دست داده‌ایم بنابراین این موضوع وضعیت عراق را خیلی خاص می‌کند لذا ما تنها نمی‌توانیم به این موضوع از بُعد تجاری نگاه کنیم.

 

او می‌گوید، به اعتقاد بنده این موضوع به لحاظ سیاسی در کشور خیلی مطرح نشده است که بخواهد مذاکرات جدی صورت بگیرد. ما بایستی این توان را در خودمان ایجاد کنیم که از مقامات سیاسی کشور بخواهیم در این رابطه مذاکره کنند، این موضوع به حدی اهمیت دارد که وزیر امور خارجه ایران با همتای عراقی خود مذاکره کند.

 

وی با ذکر مثالی ادامه داد: در سفری که با آقای رحمتی وزیر اسبق به ترکیه داشتیم و در آن دوره آقای اردوغان نخست وزیر وقت این کشور بود؛ در مذاکره‌ای که آقای اردوغان با وزیر راه وقت داشتند با جزئیات درباره مشکلات کامیون‌داران ترک در مرز ایران با وزیر راه مذاکره می‌کرد و دقیقا از مشکلات کامیو‌ن‌داران ترک در مرز ایران جز به جز باخبر بود و در رابطه با حل مشکلات با وزیر راه وقت ایران مذاکره می‌کرد.

ادامه دارد...

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.