| کد خبر: 130528 |

مهم‌ترین اخبار صنعت هوایی در هفته‌ای که گذشت؛

◄ از صدور اولین مجوز فرودگاهی به کاشان تا حمایت متخصصان هوانوردی از روحانی

تین نیوز

هفته‌ی گذشته اخبار مهمی در حوزه صنعت هوایی روی داده است که صدور مجوز فرودگاهی به فرودگاه کاشان، برنامه‌ریزی پروازهای حج، تشکیل شورای سیاست‌گذاری ستاد هوایی روحانی، ابقا دوساله مه‌آبادی و ... از جمله آنها است.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، هفته گذشته در مراسمی که با حضور رئیس، معاونان و مدیران سازمان هواپیمایی کشوری، فرماندار، شهردار و مدیرکل فرودگاه کاشان برگزار شد فرودگاه کاشان اولین مجوز بهره‌برداری فرودگاهی خود را دریافت کرد.

 

در این جلسه علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بر تاثیر بی‌بدیل حمل‌ونقل هوایی در توسعه مناطق تاکید کرد و گفت: در حال حاضر توسعه حمل‌ونقل هوایی نسبت به سایر شقوق حمل ونقل مورد توجه جدی قرار گرفته چرا که بازگشت سرمایه زودتر و سرعت بهره‌برداری در این بخش بالاتر است.

 

وی خاطرنشان کرد: مجوزی که امروز اعطا شد بیانگر مجوز ورود فرودگاه کاشان به بازار کسب و کار است و بهره‌برداری بهینه از این فرودگاه مستلزم برخورداری از ساختار مدیریت مناسب بوده و باید براساس نوع ساختارعمل شود.

 

عابدزاده افزود: ظرفیت کاشان به لحاظ موقعیت اقتصادی، گردشگری، سیاسی و ... بالاست برهمین اساس لازم است طرح جامع مناسب برای این فرودگاه در نظر گرفته شود و پیشنهاد می شود در این طرح برنامه درازمدت ترسیم کنید.

 

یکی از اخبار مهم حوزه حمل‌ونقل هوایی در هفته گذشته، دیدار مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با رئیس سازمان حج و زیارت برای بررسی مسائل حج بود که در این جلسه از انجام روزانه 30 پرواز برای اعزام حجاج از ابتدای مرداد خبر دادند.

 

 حمید محمدی در دیدار مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون روند برنامه‌ریزی و اقدامات حج سال جاری گفت: با تلاش هیئت مسکن حج جمهوری اسلامی کار تدارک مسکن در مدینه منوره نهایی شده و بیش از 80 درصد از هتل‌های مورد نیاز حجاج در مکه مکرمه تامین شده است.

 

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اعزام 86 هزار و 500 زائر ایرانی به حج امسال، برنامه‌ریزی برای پروازهای حج را یکی مهم‌ترین بخش‌های امور اجرایی حج توصیف کرد و اظهار داشت: با توجه به فرصت بسیار کم لازم است شرکت‌های هواپیمایی ایرانی برنامه مناسبی برای انتقال حجاج تدارک ببینند و آمادگی لازم را داشته باشند.

 

مهندس فرهاد پرورش مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار، ضمن اعلام آمادگی ناوگان هوایی این شرکت برای خدمات‌رسانی به حجاج گفت: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خدمت شایسته به حجاج را امری واجب برای خود تلقی می‌کند و خدمت به زائران خانه خدا برای این مجموعه افتخار است.

 

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران دراین دیدار با توجه به افزایش 35 درصدی حجاج نسبت به سال 94 اظهار داشت: از هم اکنون برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارائه خدمات پروازی مناسب در حال انجام است و با توجه به افزایش تعداد حجاج روزانه 30 پرواز برای اعزام حجاج به سرزمین وحی انجام خواهد شد.

 

با توجه به فضای انتخابات پیش‌رو، جمعی از متخصصان صنعت هوانوردی در حمایت از حسن روحانی شورای سیاست‌گذاری ستاد هوایی تشکیل دادند.

 

جمعی از متخصصان و فعالان صنعت هوانوردی کشور طی بیانیه‌ای حمایت خود را از حسن روحانی رئیس جمهور وقت اعلام کرده و نوشته‌اند:  با قاطعیت برای بهره‌مندی از فرصت تاریخی ایجاد شده جهت رشد و ارتقاء صنعت هوانوردی ایران اسلامی ضمن حمایت از جناب آقای روحانی از عموم آحاد ملت فهیم، آگاه و دل درگرو اعتلای ایران و ایرانیان، درخواست می‌کنیم یک بار دیگر با رای قاطع خود به جناب آقای حسن روحانی، مانع هرگونه بازگشت کشور به عقب شوند و ایشان را برای هدایت و تکمیل مسیر اعتلاء و پیشرفت کشور انتخاب کنید. (متن کامل بیانیه شورای سیاست‌گذاری ستاد هوایی روحانی را می‌توانید در اینجا بخوانید.)

 

هفته‌ی گذشته شرکت فرودگاه‌های کشور گزارشی در رابطه با دستاورد فلایت‌چک در طی 9 ماه اخیر منتشر کرد؛ در این گزارش آمده است: تمام فرودگاه‌های ایران طی ۹ ماه گذشته با هواپیمای فلایت‌چک شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران وارسی پروازی شدند تا در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری شده٬ یک میلیون و ۷۵۰ هزار دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل شود. این اقدام با تکیه بر توان ایرانی و اقدام هوشمندانه در خرید هواپیمای فلایت‌چک صورت گرفت.

 

 هواپیمای فلایت‌چک شرکت فرودگاه‌ها حوالی مردادماه ۱۳۹۵ برای نخستین‌بار ماموریت خود را در فرودگاه‌های کشور آغاز کرد و در این مدت دستگاه‌های کمک ناوبری ۵۸ فرودگاه و ایستگاه هوایی را وارسی پروازی کرد.

 

در حال حاضر هواپیمای KING AIR 350i دست‌کم یکبار به همه فرودگاه‌های ایران سرزده است. هواپیمای فلایت‌چک در این ۹ ماه موفق به وارسی پروازی ۳۲ دستگاه ILS/DME، ۵۳ دستگاه VOR/DME، ۳۰ دستگاه NDB، ۵۹ یونیت چراغ  PAPI و ۲۲ طرح و مسیر پروازی شده است.

 

در حقیقت وارسی پروازی ۱۷۶ سیستم ناوبری هوایی، ۵۹ سیستم ناوبری بصری و ۲۲ طرح و مسیر پروازی طی ۴۵۰ ساعت پرواز صورت گرفت و نتیجه آن علاوه بر افزایش ضریب ایمنی پروازها، بهره‌مندی از توان متخصصان ایرانی و صرفه‌جویی ارزی بود. بنابراین، با هواپیمای فلایت‌چک یک میلیون و ۷۵۰ هزار دلار برابر با ۷ میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی محقق شد.

 

جالب است که بدانید پیش از این٬ هواپیمای فالکن ۲۰۰۰ متعلق به سازمان هواپیمایی کشوری٬ وارسی پروازی را در فرودگاه برعهده داشت که هزینه پرواز آن حدود ۶ تا ۸ هزار دلار در ساعت بود، در حالی که هزینه پرواز هواپیمای KING AIR 350i یک هزار دلار در ساعت و به عبارتی یک ششم تا یک هشتم آن و این یعنی همین صرفه‌جویی حاصل شده را می‌بایست شش تا هشت برابر کرد و تدبیر هوشمندانه شرکت فرودگاه‌ها را در استفاده از هواپیمای فلایت‌چک کینگ‌ایر ستود.

 

در حال حاضر به‌روزرسانی تمامی دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌های ایران با تلاش و همت ۶ خلبان آموزش‌دیده، ۹ متخصص فنی و ۶ مهندس متخصص وارسی پروازی مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی انجام می‌شود.

 

یکی دیگر از اخبار مهم‌ در حوزه صنعت هوایی ابقا دو ساله مدیرعامل شرکت‌فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در سمت خود بود.

 

رحمت‌اله مه‌آبادی در آخرین مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران از سوی اعضای مجمع به عنوان عضو هیئت مدیره و با توجه به پیشنهاد اعضای هیئت مدیره شرکت، دوباره به عنوان مدیرعامل منسوب شد.

 

براساس تایید اعضای این مجمع که شامل عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس مجمع عمومی، علی طیب‎نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی و عضو مجمع عمومی٬ محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و عضو مجمع عمومی و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت٬ معدن و تجارت و عضو مجمع عمومی می‌شود٬ به استناد ماده ۱۳ اساسنامه شرکت٬ با انتخاب مجدد آقایان رحمت‌اله مه‌آبادی، غلامحسین باقریان و حسین اکرمیان آرانی به عنوان اعضای اصلی و موظف هیئت مدیره برای مدت دو سال از تاریخ انقضای قبلی موافقت شده و سایر اعضای هیات مدیره آقای ابراهیم مرادی و خانم معصومه ابراهیمی هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.